2026-08-17, 16:02
Avstängd
Klart det finns en inlärningskurva, men den hade hjälpt.
Vad betyder detta ens?
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tyskarna är också betydligt mer disciplinerade i trafiken och vana att hålla uppsikt på andra fordon.

Kökrockar beror uteslutande på dålig uppmärksamhet framåt från trafikanter och ska över huvud taget inte förekomma. Om 500m kö orsakar det på en Europaväg, så är det också för dåligt (inte tillräckligt tidigt) skyltat.

Det jag opponerade mig emot var också att bägge filerna skulle "FYLLAS" inte att den andra filen används.
Citera
2026-08-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Det är väl ganska uppenbart från bilden i Aftonbladet att idioten körde om den gröna lastbilen precis innan kurvan medan mötande lastbil kom runt kurvan.
Så är det. Ska väl dock sägas att den där kurvan inte är lika brutal som bilden ger sken av.
Också ren tur att det inte blev följdolyckor. Man ser ju hur nära nästa tunga ekipage står bakom olycksbilen.
Citera
2026-08-17, 16:06
Avstängd
Det är bättre om du hänvisar till bild med länk.
En vanlig bild är där en lastbil som har grön hytt står tvärs över vägen vänd mot kameran.
En mindre vanlig bild är utzoomad och kanske tagen tidigare, där står det även en lastbil med grön last vänd från kameran!
Du skapar förvirring å kanske är överens med fler än du tror.

Jag köper helt att det är troligt att bilen körde om lastbilen med grön LAST och frontade med lastbilden med grön HYTT

Citat:
Det är väl ganska uppenbart från bilden i Aftonbladet att idioten körde om den gröna lastbilen precis innan kurvan medan mötande lastbil kom runt kurvan.

Jag ser sådan skit hela tiden. Det behövs mer civil trafikpolis som plockar dessa idioter ur trafik innan de dödar någon.
Citera
2026-08-17, 16:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Klart det finns en inlärningskurva, men den hade hjälpt.
Vad betyder detta ens?
Här är vad jag ursprungligen svarade på:
(FB) Svår frontalkrock på E20 norr om Mariestad mellan bil och lastbil (2026-08-16)
Citera
2026-08-17, 16:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja, och vi får aldrig anpassa systemet för att gå idioter till mötes. Jag vet att det är ett ganska hopplöst fall men man får vara idealistisk. Det är helt normalt att filer försvinner på en flerfilig väg när man kommer in i ett vägarbetsområde, och då ska svennebanan kunna hantera blixtlåsprincipen.

Ursäkta för att jag kallade dig idiot! Jag fick för mig att du var en såndär gubbe som inte kan hantera mer än en fil i varje riktning på byavägen.
Jag gör skillnad på ett område där det pågår vägarbeten och en permanentad trafiklösning.
I det första uppstår lätt både frustration och förvirring, medan i det andra förväntas den andra filen ta slut efter en aviserad sträcka, så alla är införstådda i det.

Bananer hanterar "icke förväntade" trafiksituationer väldigt olika, vilket skapar risk för konflikt/olyckssituationer.
Citera
2026-08-17, 16:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Det är bättre om du hänvisar till bild med länk.
En vanlig bild är där en lastbil som har grön hytt står tvärs över vägen vänd mot kameran.
En mindre vanlig bild är utzoomad och kanske tagen tidigare, där står det även en lastbil med grön last vänd från kameran!
Du skapar förvirring å kanske är överens med fler än du tror.

Jag köper helt att det är troligt att bilen körde om lastbilen med grön LAST och frontade med lastbilden med grön HYTT
Om du läst mitt inlägg nr 60 så hade du nog fattat. Där finns även en länk till AB med bild

Så här skrev jag.
"Fundering om bilden i Aftonbladet som visar en lastbil strax före olyckstillfället var den man körde om?
Grön trailer med orange text."
Citera
2026-08-17, 16:14
Medlem
Harry_s avatar
glömde säkert att det var enkel fil
om hen skulle köra om lastbilen finns det plats att byta tillbaka
Citera
2026-08-17, 16:20
Medlem
Citat:
Jag gör skillnad på ett område där det pågår vägarbeten och en permanentad trafiklösning.
I det första uppstår lätt både frustration och förvirring, medan i det andra förväntas den andra filen ta slut efter en aviserad sträcka, så alla är införstådda i det.

Bananer hanterar "icke förväntade" trafiksituationer väldigt olika, vilket skapar risk för konflikt/olyckssituationer.
Det ska räcka att skylta. Skyltar inför vägarbeten ska vara speciellt iögonfallande, orangea och helst blinkande, så är trafiksituationen inte icke förväntad längre. Folk ska för fan vara uppmärksamma.
Vi får som sagt inte tillmötesgå dessa bananers slentrianmässiga köreri utan måste ställa krav på dem eller hänvisa dem till bussåkning.
Citera
2026-08-17, 16:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Vid vägbyggen med begränsat utrymme, långsamgående fordon och tillfälliga trafiklösningar är det bättre att hitta ett långsamt flyt där dom flesta ligger kvar på sin plats och i sin fil.

Om det var bättre att alla åker in i EN fil 400 meter tidigare så skulle man haft avstängningen 400 meter tidigare. Om man fyller upp båda filer fram till avstängningen av en fil så blir köerna kortare. Polis, myndigheter och all forskning säger att man ska använda den yta som finns.

Men vad har detta med denna olycka att göra???
Citera
2026-08-17, 16:27
Medlem
BrorGertruds avatar
Inte direkt förvånad över att det skedde just där. Nu har de målat en orange mittlinje i alla fall, men första gången jag körde där så fanns det inget alls. Kändes väldigt osäkert och jag tänkte att det lär ske en olycka här snart.

Säkert någon som glömt att det varit dubbelriktad trafik där och påbörjat en dum omkörning och sen mött lastbilen i kurvan.
Citera
2026-08-17, 16:39
Medlem
Vad var det för bil och vart i Sthlm var de hemmahörande?
Citera
2026-08-17, 16:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Ser att andra skriver om blixtlås principen, GLÖM DET, fungerar inte längre. Speciellt inte i Stockholm för det är konstant flöde av bilar som ska pressa sig förbi så långt det går innan det blir en fil. Det skapar köer, ryckig körning men folk bryr sig inte och det uppstår farliga situationer.

Sedan som andra säger, det är katastrofalt att folk inte längre bryr sig om heldraget. Går det segt som det gör vid vägarbeten är det alltid någon galning man ser som kör om i alla fall. Jag ser detta hela tiden eftersom jag är en del av yrkestrafiken. Lite lugnare när man har körningar mer ut på landet så att säga och inte mitt i smeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in