Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
En ledtråd till åtalet kan man nog hitta i haveriutredningens text: " Enligt besättningen kunde man bara några sekunder innan kollisionen skedde se en båt, som visade sig vara taxibåten
SUNNI, komma från babord på skärande kurs över farleden." (min kursivering).
Helt bortsett från "trång farled", "dålig utkik" etc (som naturligtvis kunde varit parametrar i detta) fanns det ju ett tydligt brott mot sjövägsreglerna här. (För att VETA vad åklagaren hängt upp sig på måste man förstås läsa domen).
Personligen finner jag det inte alls anmärkningsvärt att Grace inte fälls, men det har inte alls med styrbordsregeln att göra. Den skulle i så fall ha fällt taxibåten, inte friat Grace. För Grace gäller, återigen, reglerna 5, 7 och 8. Mitt antagande är dock att åklagarens slutsats är en kombination av att Grace i första steget inte rimligen kan ta hänsyn till radarekon som uppenbarligen är små snabba båtar i omgivningen som inte ligger i farleden, eller ens sådana som är på väg i riktning mot farleden, eftersom de då huvusakligen inte skulle kunna färdas i Stockholms skärgård överhuvudtaget, och dels för att när ett sådant radareko är nära nog för Grace att inse att det radarekot inte fullföljer regel 9, är för sent för fartyget att agera. Grace kan helt enkelt inte i den rådande situationen rimligen förväntas kunna i tid förutse och undvika olyckan, Eftersom Grace aldrig åtalades får vi nog inte heller veta på vilka grunder åklagaren inte åtalade, men det är min gissning.
Skillnaden mot Misje Verde är att snipan låg i farleden "hela tiden" och det fanns gott om tid för Misje Verde att vidta åtgärder. Tuta, till att börja med. Det kanske Grace borde gjort, men det sas också att hon förberedde för det men inte hann.
Det intressanta med fallet Grace - Taxibåten är att Taxibåten undkom ansvar på den "teknikaliteten" att radarutrustningen kanske inte fungerade som den skulle. Och då ska man ha i åtanke att befälhavaren ombord på taxibåten säger sig ha använt radarutrustningen aktivt just före olyckstillfället och då identiferat andra fartyg på radarn, och det styrkets av passagerarna, det finns alltså vittnen på att radarn faktiskt fungerade så till den grad i alla fall, ändå friades han på den "tveksamheten".
Det ger ju en del stöd åt kommentarerna i den här tråden att en sådan strategi kan vara Misje Verdes kaptens väg ut ur ansvar i detta fallet, även om VDR'n visar snipan. För om en radar inte funkar som den ska, ja, då vet man ju inte vad som funkar och inte funkar.
Nu tror ju inte jag det kommer vara en framgånsrik strategi, såtillvida inte det visar sig faktiskt finnas ett tekniskt fel på den, vilket jag inte heller tror på.
Men, fallet Grace - Taxibåten visar ändå - säg aldrig aldrig.