Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Kanske redan har postats i tråden, men SVT har en ny video med genomgång av händelseförloppet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappan-och-sonen-raddades-48-minuter-efter-olyckan
Tack. Kollade den, första gången jag ser var olyckan faktiskt inträffat.
Litet sent att ge sig in i tråden (med knappa 10000 postningar) men enligt mig är det tydligt både en handelsfarled och en "trång" farled (har man inget eget sjökort kan man kolla på Sjöfartsverkets karttjänst), vilket gör att mindre båtar har väjningsplikt för större fartyg.
Det innebär förstås inte att större fartyg får köra över småbåtar hur som helst, men det framstår som underligt att snipan skulle ha kört i en sådan farled utan att hålla uppsikt på övrig båt- och framförallt fartygstrafik. Dessutom uppsikt i 360 grader, eftersom man kör en långsam båt och det är nedsatt sikt/mörkt. Som tidigare konstaterats hade snipan hunnit svänga undan om Misje Verde observerats på minst 15 meters avstånd.
Vad gäller radarekon och sikt så finns det en SHK-utredning om en olycka utanför Stockholm, där en av Finlandsfärjorna mejade ner en lokal taxibåt. Detta trots utkik och avancerad radar (på färjan) och radar också på taxibåten (som korsade färjans riktning). Det var ungefär för 10 år sedan (hade en arbetskompis ombord som följde med dramatiken, alla tre på taxibåten hann ut innan den sjönk helt och kunde räddas). SHK kommer ju "bara" med slutsatser och gör ingen rättslig prövning, och jag vet inte om olyckan resulterade i något åtal. Men det är säkert ändå intressant läsning, eftersom omständigheterna påminner en del om olyckan utanför Tjörn. Om den olyckan inte redan dykt upp som bakgrundsmaterial i tråden så borde SHK-utredningen finnas tillgänglig online att ladda ner som pdf (den fanns i alla fall för några år sedan). Har ingen länk, men kommer ihåg (95% säker

) att det var fråga om Viking Grace.
Personligen har jag svårt att se att hur åtalet mot kaptenen och/eller lotsen på Misje Verde skulle hålla, men åklagaren var ju också tydlig med att en orsak var flyktrisken. Olyckan orsakades av att både båten och fartyget inte observerade varandra, och också om fartyget var upphinnande (och därmed principiellt har väjningsplikt) så var det fråga om en trång handelsfarled där den mindre båten har en de facto väjningsplikt (också om den blir upphunnen).
Det är förstås möjligt att ställa kapten/lots inför rätta för de felaktigheter som förekommit, men inte för att de förorsakat olyckan och de brister som uppdagats ger på sin höjd böter. Det är trots allt så enligt sjöreglerna att också om Misje Verde hade observerat snipan och försökt signalera/kontakta den för att uppmärksamma den på läget och få den att väja undan så skulle det ändå vara snipans fel om den inte väjde undan och MV trots allt mejade ner den, för att fartyget av säkerhetsskäl inte kan väja (i en trång farled) eller hinner stanna.
Det är en tragisk olycka, men jag har (väldigt) svårt att se ett åtal mot någon av parterna, än mindre en fällande dom. Och att dra snipans förare inför rätta skulle vara moraliskt betänkligt, med tanke på omständigheterna. Om än sannolikt korrekt rent juridiskt. Men man får se hur det landar...