2026-08-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag läste att Tor kämpade emot. Det gör det hela i mitt tycke ännu mycket värre.

Förlåt, men det måste du ha fått om bakfoten. Det finns inga tecken på det. Han attackerades bakifrån och såg det inte komma. Första slaget för att han går ner på knä. Sen får han ett till som gör att han stupar framåt och en sista i den positionen. Han där på fläcken - både omedelbart och där han står.
Citera
2026-08-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, skottkärran ligger i riktning mot ytterdörren från verkstaden mot hugg-platsen. Det framgår av fotot här där Gärd och Tors blodspår syns vid dörren mot vedboden:
https://imgur.com/a/skottk-rran-k7HgL1w
Samma position syns i FUP s.817.

Frågan är varför Tor är på väg mot ytterdörren med huggkubben. Det är alltså motsatt mot LGWPs hypotes om diskussion på vedbacken som fortsatt in i verkstaden. En möjlighet är att skottkärran snurrat runt vid angreppet, men det förefaller mig osannolikt när den är lastad med en lång, tung huggkubbe.

Den ligger ju så att han har haft ryggen mot det man ser bakom som är öppningen med släpspåren ut mot ”förrummet” till verkstaden via huvudingången. När första slaget kommer och han går ner på knä så viker sig kärran åt sidan. Är huggkubben i kärran när den välter?
Citera
2026-08-20, 16:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Förlåt, men det måste du ha fått om bakfoten. Det finns inga tecken på det. Han attackerades bakifrån och såg det inte komma. Första slaget för att han går ner på knä. Sen får han ett till som gör att han stupar framåt och en sista i den positionen. Han där på fläcken - både omedelbart och där han står.
Innan du rättar andra föreslår jag att du läser på i FUP. Huggen i bakhuvudet är horisontella och har med all sannolikhet tilldelats en knästående Tor. Det första hugget har gett en vertikal skada i höger kind. Huruvida GM var framför eller bakom Tor kan vi bara spekulera i. Han kan ha vridit huvudet, eller så kom han sig inte för att släppa skottkärran och skydda sig mot ett hugg framifrån.

Citat:
34. Tor stod på knä med huvudet vilande i en låda vid anträffandet.
(brottsplatsprotokoll, ladugården)
35. I bakhuvudet fanns en större närmast horisontell skada ca 10 cm bred. Från
denna skada fanns ringningar av blod i en nedåtgående riktning.
(brottsplatsprotokoll, ladugården)

37 På höger kind iakttogs en vertikal ca 10 cm lång sårskada. (brottsplatsprotokoll,
ladugården).
38 Under stövlarna fanns inga blodbesudlingar. (bilder från utredningsmaterialet).
39 Från Tor Öbergs obduktionsprotokoll utlåtande.

”Angående skador mm
Att den döda kroppen efter Tor Olav Ingmar, 350523-8034 har företett tecken
till dels huggande våld mot huvudet med skarpkantade skador som passerat
nackbenet och in i hjärnan, krosskador i hjärnan, samt en skarpkantad skada
som passerat mjukdelarna i ansiktet och in i underkäken
dels trubbigt våld
mot huvudet med ett brott i skallbottnen, respektive underkäke, lindrig blödning
mellan de mjuka hjärnhinnorna och i kammarrummen, överhudsavskrapningar,
blödningar i munslemhinnan, tungan och underhuden samt krosskador i huden”
”angående skadornas uppkomst sätt
Att fynden talar för att de skarpkantade skadorna i bakhuvudet orsakats av två
hugg med en yxa eller ett yxliknande föremål;
Att fynden talar för att skadan på den högra kinden orsakats av ett skarpeggat
föremål, sannolikt en yxa eller yxliknande föremål;”
FUP s.936
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-20 kl. 17:02.
Citera
2026-08-20, 16:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Det är väl svågern Kristoffer som kokat ihop det?

Citat:
Det är JJs lillasyster Elins sambo som berättar att han och systern har gjort den här kopplingen till rödhåriga givet bilden på Annie Lööf. Tjejen de pratar om var barn i en av granngårdarna i Brattås och hete Linda. De upptäckte även att hon hade en moster i Halmstad som hon brukade hälsa på och Johan bodde innan i Halmstad. Hon har även två bröder varav en de utmålar som en person med samma emoaktiga estetik som JJ gillar.

De som känner JJ är övertygade om att det var kärlek som gjorde att han flyttade till Härnösand.

Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Vad jag kommer ihåg, så är det typ syrran eller eller modern... som tycker det är konstigt, och dom sätter ihop 1 + 1 med nån gammal flickvän han har haft som också är rödhårig och han har Annie Lööf på en affisch på toaletten. Vilket dom tycker är märkligt.

Ska se vad jag hittar.
Det var Kristoffer.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Varför manlig kund? Är det inte troligare med en kvinnlig kund med skostorleken 38? Eller kanske en mycket ung manlig kund(tonåring).

Jag skrev inlägget om hur en normal utredning skulle kunna gått till. Polisen visste att DNA var från en man, så jag skrev manlig. Jag tänkte på hur polisen skulle kunna agerat redan 2005.

Naturligtvis är det lika intressant med en kvinnlig köpare, men hur skulle polisen kunna knyta henne till mordet?

Det vore så klart en sinkadus om skokunden bodde i Solums hamn. På promenadavstånd till mordplatsen.
Citera
2026-08-20, 16:57
Medlem
Citat:

Det var trösterikt att läsa. Hoppas han blev medvetslös med en gång. Vet inte var jag läste att Tor kämpade emot.
Citera
2026-08-20, 17:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Den ligger ju så att han har haft ryggen mot det man ser bakom som är öppningen med släpspåren ut mot ”förrummet” till verkstaden via huvudingången. När första slaget kommer och han går ner på knä så viker sig kärran åt sidan. Är huggkubben i kärran när den välter?
Du får titta på skissen. Dörren på bilden går till vedboden och till vänster finns dörren mot huset där JJ släpade in Gärd. Dörren från verkstaden mot vedbacken ligger 180 grader i motsatt riktning. Det är därifrån man kommer med ved (eller huggkubbar i LWGPs scenario).

Skottkärrans riktning indikerar alltså att Tor var på väg ut på vedbacken med huggkubben. Mysteriet är varför. En förklaring skulle kunna vara att detta är en senare vedhuggning än vad Gärd berättar om vid 11-tiden. Tor kanske tog in huggkubben i vedboden efter varje pass och nu behövde ta ut den igen.
Citera
2026-08-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag läste att Tor kämpade emot. Det gör det hela i mitt tycke ännu mycket värre.

Finns inget i FUP som styrker ditt påstående. Rättsläkaren gör en helt annan bedömning.
Citera
2026-08-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Hur vet du?
Förklara.
Det står i FUPen.
Läs den.
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
ursprungligens avatar
Jag noterar att förhörsledaren säger att JJ ler i förhöret där han inte säger något.

Jag tycker det liknar situationen som klasskamraten berättar om att JJ brukade le när han blev utslagen i rundpingis.

JJ ler kanske när han inser att spelet är förlorat?
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite bilder från FUP.

Lite enklare än PDF:en

https://imgur.com/a/bilder-fr-n-fup-6JxjHfE
Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-08-20 kl. 17:18.
Citera
2026-08-20, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Jag har läst ikapp i tråden och tycker nu att det kanske ligger något i att JJ flyttade till Härnösand för att han träffat en kvinna "38:an" och att det kan vara så att hon hade motiv att mörda Tor och genomsöka hans hemarkiv.

Konstigare saker har hänt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-20 kl. 17:14.
Citera
2026-08-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Innan du rättar andra föreslår jag att du läser på i FUP. Huggen i bakhuvudet är horisontella och har med all sannolikhet tilldelats en knästående Tor. Det första hugget har gett en vertikal skada i höger kind. Huruvida GM var framför eller bakom Tor kan vi bara spekulera i. Han kan ha vridit huvudet, eller så kom han sig inte för att släppa skottkärran och skydda sig mot ett hugg framifrån.

FUP s.936

Som jag och många med mig sagt till leda är det troliga att det första slaget är tänkt att träffa i bakhuvudet. Men eftersom det är lågt i tak går det inte att svinga bättre än att det träffar höger sida av ansiktet och slår av käken. När han sen av det går ned på knä är det lättare att slå rakt i bakhuvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in