Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Kan man verkligen få ut bilder från KV på häktade personer? När jag läser lagen så tolkar jag det som att det borde gå men jag har aldrig hört talas om det innan.
Att media har fått tillgång till ett fotografi innebär inte att detta nödvändigtvis har stöd i ett lagrum, det vill säga att det skulle finnas en faktisk rättighet eller möjlighet för en journalist eller enskild att ta del av materialet.
Eftersom KV som regel inte lämnar ut uppgifter om huruvida en enskild person förvaras, inte förvaras, har förvarats eller ska förvaras inom verksamheten, bör en begäran om material gällande en specifik person hanteras därefter. Rimligtvis bör en sådan förfrågan resultera i ett svar eller beslut som varken bifaller eller avslår begäran i sak, eftersom myndigheten inte kan bekräfta personens status som klient.
Den mest troliga förklaringen, och den juridiska princip som ligger närmast till hands för hur fotografiet har nått media, torde därmed vara källskyddet.
Det bör dock tilläggas att jag känner till fall där KV – trots upprepade avslag – till slut har tillgodosett den enskildes begäran om att få ta del av "sina egna" fotografier, som ett resultat av långvariga och ihärdiga påtryckningar.