2026-08-25, 11:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vet inte om dom kom fram till vilken vikt yxan skulle haft. Det kanske inte var en tyngre klyvyxa utan istället en liten, kort handyxa med lätt vikt om 300-500 gram? Då bör det ha varit lättare att korrigera.
Vet inte heller om det finns någon uppskattning om vikten. Om det rörde sig om en lätt handyxa svingar man rimligtvis med högre hastighet (för att vara säker på att slaget blir tillräckligt hårt), och då är det inte så lätt att korrigera banan medan hugget faller.

(Man kan också se det ur fysikalisk synvinkel: Den som hugger har en viss maximal styrka, kraft, som ska sätta fart på yxan. Yxan kommer att få en viss rörelseenergi. Den energin är yxans vikt multiplicerad med dess hastighet. Det innebär, att ju högre vikt yxan har, desto lägre hastighet får den.)

Jag tycker att det intressanta är följande: Med det som är känt om hur TÖ slogs ihjäl ligger det nära till hands att dra slutsatsen att gärningsmannen är van vid att hantera yxor. Det har gått påfallande snabbt, och krävt få hugg. Har något hugg dessutom varit horisontellt eller diagonalt får åtminstone jag intrycket av att huggen utdelats av någon som har mer vana än bara vanlig vedhuggning.

Det borde kunna begränsa kretsen av misstänkta.
Citera
2026-08-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han skötte sina jobb och hade på senare tid börjat våga öppna upp mer, t.o.m. gå ut och äta, sa väl mamman i ett förhör. Denna kille har social fobi och är ensamvarg, introvert. Det innebär inte att man är störd. Och hans introverta, konflikträdda personlighet stämmer iofs överens med att det kanske kan ha gått till som han själv sagt - men det är mycket konstigt. Har han även autism kanske det går att förstå? Jag tycker att han borde bli friad då det dels gått så många år och att han är skötsam. Det är ju ingen grovt kriminell eller kriminell person direkt, röker, dricker inte, dricker inte ens kaffe... Samhället måste också kunna hjälpa människor att gå vidare. Jag tror att om han är skyldig så var det något där och då som spårade ur, gick fruktansvärt fel och det var inte planerat.

"Det är ingen grovt kriminell person"
Nej förutom att han begått dubbelmord. Förutom det är han inte kriminell!
Citera
2026-08-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Man vet aldrig hur en domstol tänker, Men han kanske döms för mordet på Gerd men frias på mordet på Tor. Det finns bevis på att han haft kontakt med Gerd när han drog in henne i huset. Och det finns även hans DNA i Gerds handväska
Tror du har helt fel, det är allt eller inget som gäller
Citera
2026-08-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
"Det är ingen grovt kriminell person"
Nej förutom att han begått dubbelmord. Förutom det är han inte kriminell!

Om han är skyldig kan han ha fått psykos.
Jag ser inget annat skäl till varför en i övrigt skötsam, lugn och ansvarsfull person som JJ skulle kunna begå mord. Men det är såklart mycket jag inte vet. När det gäller att larma efter hjälp tog han inget ansvar. Det är mycket märkligt, om han vore oskyldig.
Citera
2026-08-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Om vi bortser från frågan om han kommer fällas eller ej och utgår ifrån att han är skyldig.. Visst, han har vad vi vet varit skötsam sedan morden och har knappast levt något liv som någon av oss är avundsjuk på men oavsett om det av någon anledning spårade ur som en engångsföreteelse så har han tagit två människors liv och orsakat anhöriga stor skada/sorg så brottet är så grovt så jag tycker inte att man kan vända andra kinden till för att det är synd om honom.

Dock ska han i sådana fall straffas inom rättsväsendet och inte av pöbeln. Han har fått sitt straff, tycker jag. Jag har en kristen värdegrund även om jag inte är bokstavskristen och tycker det är hemskt när folk tycker de gör rätt som tar saken i egna händer. Då är man inte bättre själv.
Citera
2026-08-25, 13:06
Medlem
Citat:
Om han är skyldig kan han ha fått psykos.
Jag ser inget annat skäl till varför en i övrigt skötsam, lugn och ansvarsfull person som JJ skulle kunna begå mord. Men det är såklart mycket jag inte vet. När det gäller att larma efter hjälp tog han inget ansvar. Det är mycket märkligt, om han vore oskyldig.
Om det räckte att vara märklig, ha bristande begåvning eller ha extrema åsikter för att bli dömd, skulle vi utan större problem kunna fylla både fängelser och mentalsjukhus enbart med Fb användare och dessutom spara in på domstolsprocesserna. 😁.

Man kommer hålla både kriminalvården och psykiatrin fullbelagda i åratal. 😂
Citera
2026-08-25, 13:17
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Dock ska han i sådana fall straffas inom rättsväsendet och inte av pöbeln. Han har fått sitt straff, tycker jag. Jag har en kristen värdegrund även om jag inte är bokstavskristen och tycker det är hemskt när folk tycker de gör rätt som tar saken i egna händer. Då är man inte bättre själv.
Jag tycker också att man ska dömas av rättsväsendet men i mitt resonemang utgick jag ifrån att han faktiskt är skyldig. Om han har begått brottet så tycker jag inte att det är jag som tar något i mina egna händer när jag anser att ett brott ska följas av ett straff.
Citera
2026-08-25, 13:49
Medlem
AB har talat med GW.

GW tror inte det juridiskt räcker för fällande dom i rätten, även om han "som kriminolog" tror att JJ är inblandad/skyldig.

Ca 17.45 min in i podden:
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/404136
Citera
2026-08-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Kan man verkligen få ut bilder från KV på häktade personer? När jag läser lagen så tolkar jag det som att det borde gå men jag har aldrig hört talas om det innan.

Att media har fått tillgång till ett fotografi innebär inte att detta nödvändigtvis har stöd i ett lagrum, det vill säga att det skulle finnas en faktisk rättighet eller möjlighet för en journalist eller enskild att ta del av materialet.

​Eftersom KV som regel inte lämnar ut uppgifter om huruvida en enskild person förvaras, inte förvaras, har förvarats eller ska förvaras inom verksamheten, bör en begäran om material gällande en specifik person hanteras därefter. Rimligtvis bör en sådan förfrågan resultera i ett svar eller beslut som varken bifaller eller avslår begäran i sak, eftersom myndigheten inte kan bekräfta personens status som klient.

​Den mest troliga förklaringen, och den juridiska princip som ligger närmast till hands för hur fotografiet har nått media, torde därmed vara källskyddet.

Det bör dock tilläggas att jag känner till fall där KV – trots upprepade avslag – till slut har tillgodosett den enskildes begäran om att få ta del av "sina egna" fotografier, som ett resultat av långvariga och ihärdiga påtryckningar.
Citera
2026-08-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
i mitt resonemang utgick jag ifrån att han faktiskt är skyldig.
Jag tror att det är tveksamt att åklagaren kan bevisa detta.
Citera
2026-08-25, 14:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
AB har talat med GW.

GW tror inte det juridiskt räcker för fällande dom i rätten, även om han "som kriminolog" tror att JJ är inblandad/skyldig.

Ca 17.45 min in i podden:
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/404136
Om inte två DNA-spår på ett offer plus dess tillhörigheter räcker för fällande dom så kan de lägga ner Cold Case-verksamheten. Dessutom har MGM erkänt att han varit på platsen och släpat ett av offren. Konklusivt DNA som i dubbelmordet i Linköping (GMs och offrets blod på mordvapnet) är undantag. Det blir inte mycket bättre än så här efter 20 år.

Jag funderar lite över vad LWGP trodde skulle kunna komma fram i detta fall som han var engagerad i redan för 15 år sedan. Det tycks som att han vill se en detektiv-lösning med ett dolt motiv och kanske något skriftligt bevis som skall binda ihop det hela. Kanske har han svårt att släppa att han var helt fel ute i detta fall.

Detta sagt så hade undertecknad gärna sett en mast-tömning med ett tfn-samtal eller sms av JJ från Härnön den 31/5, eller något bevis att han varit vid gården tidigare. Men han kanske aldrig var det; det kan vara ett komplett vansinnesdåd som i Linköping.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-25 kl. 14:57.
Citera
2026-08-25, 14:52
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Jag håller med!

Det primära fokuset ska naturligtvis ligga på brottsoffren och deras anhöriga. Samtidigt kan jag inte undgå att känna medlidande med JJ. Utifrån det som förekommer i FUP:en verkar det vara en i grunden hygglig och hjälpsam människa.

Som jag redan skrivit i tidigare inlägg misstänker jag att det som hände den dagen var en olycklig kombination av triggers som fick honom att explodera. Kanske var det åratal av inneboende ilska som aldrig fått utlopp när det borde ha gjort det som till slut kom ut på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in