2026-08-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Om han hade för vana att stjäla när han har det knapert så hade han varit straffad både innan och efter 2005.

Njae.

Det var i just juni 2005, dagar efter mordet, som han skickad in sin allra första ansökan någonsin. (Polisen begärde in journaler från Soc i alla städer han bott). Fram tills dess levde han mest troligt av sparpengarna och CSN.

Hans pengar tycks helt enkelt ha tagit slut i maj/juni 2005, vid tidpunkten för morden.

Efter morden blev han väl livrädd för att någonsin komma i kontakt med polisen = stöld blev därmed helt otänkbart och uteslutet.
Citera
2026-08-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Ingen som tror att JJ kommer berätta den riktiga sanningen på fredag i rätten?
Inte omöjligt, beror nog en på vad han har för stöd av advokaten, advokaten verkar inte så där på och inser som de f,esta här att det är kört när det gäller Gärd. Vad Tor beträffar kan nog advokaten hjälpa honom att förringa bevis och indicier.
Citera
2026-08-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Sant. Killen var en enstöring. Just därför kan han ha dragit sig för att gå till Arbetsförmedlingen, skaffa sig ett riktigt jobb och ha med chefer och kollegor att göra. Att söka upp en bonngubbe för ett kortare åtagande en annan femma. Asocial men för den skull inte nödvändigtvis tafatt och försynt. När han väl hittar ut på den traditionella arbetsmarknaden verkar han rent av förslagen. Han var ju "landets bästa tidningsbud".

Tidningsbud måste vara bland de bästa jobbet om man vill slippa kollegor och annat, Logiskt han valde ett sånt yrke och stannade så länge .
Citera
2026-08-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det skulle väl kunna leda till DNA-topsning om det var en manlig kund i Härnösandstrakten?

Vi får bara nöja oss med att polisen varit mindre bra i denna utredning.
Varför manlig kund? Är det inte troligare med en kvinnlig kund med skostorleken 38? Eller kanske en mycket ung manlig kund(tonåring).
Citera
2026-08-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Har inget emot spekulationer, tvärtom

Men att folkskygga JJ skulle springa runt och leta efter tekniska grejer att laga ute i sommarstugor i skogen har jag svårt att se, eller att Tor har vinkat in han från vägen och frågat om han kunde hjälpa till med en grej... Kan inte riktigt se hur deras vägar skulle korsas i det sammanhanget.
Nä, för mig står det tämligen klart att JJ utvecklat ett intresse för att snoka och spionera här och där på sina många och långa promenader. Inte främst för att leta pengar, utan för spänningen att rota runt hemma hos främlingar. Möjligen hade han varit vid Brattås tidigare och rekat, och bestämde sig nu för att gå in i huset och titta. Han blev sedermera upptäckt och konfronterad av Tor, och dödade honom och sedan Gärd i ren panik över att ha blivit påkommen.

Tycker denna teori rimmar ganska bra med det märkliga busstrecket att släpa en stor skulptur till ett friluftsområde i Katrineholm.
Citera
2026-08-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Njae.

Det var i just juni 2005, dagar efter mordet, som han skickad in sin allra första ansökan någonsin. (Polisen begärde in journaler från Soc i alla städer han bott). Fram tills dess levde han mest troligt av sparpengarna och CSN.

Hans pengar tycks helt enkelt ha tagit slut i maj/juni 2005, vid tidpunkten för morden.

Efter morden blev han väl livrädd för att någonsin komma i kontakt med polisen = stöld blev därmed helt otänkbart och uteslutet.

När blev det offentligt att polisen faktiskt hade ett DNA spår? snackar vi dagar, veckor, år efter morden?

Fram tills dess trodde han nog att han inte hade avsatt något.
Citera
2026-08-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
JJ verkar ha varit ganska kärlekskrank och ha flyttat till kvinnor både i Östersund och eventuellt i Härnösand. Inte alls omöjligt att han blev indragen som medhjälpare/mördare p.g.a. flickvän.

Jag tycker snarare tvärtom. Väldigt svalt intresse för kvinnor. Han uttrycker ju för sin dejt på Matsmart att han inte vill ha någon relation. Och deras dejtande var autistiskt, minst sagt.

En kärlekskrank kille beter sig på helt annat sätt än den bilden som ges i FUP.
Citera
2026-08-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Det är väl storasysters make som är förhörd?

Och kvinnan du nämner som han namnger har tre bröder varav en inte hade sociala medier här i Sverige. Det tyckte maken och systern var likt JJ och därför konstigt.

Faktum är att den brodern har bott i Kina och där har man inte ”västerländska” sociala medier så det är inget som är särskilt konstigt med det. (Säker källa på den, även om folk ofta inte kan veta säkert om andra människor såklart)

Personligen tycker jag att det är anmärkningsvärt hur mycket fokus folk har lagt på att det skulle vara någon granne som gjort det här - undrar ärligt talat om inte en del av alla skriverier här historiskt kommer från JJ själv…

En liten teori jag har är att det kanske är två pers från den där studentfesten kvällen/natten 31/5 som smugit runt i huset utan vetskap att Tor & Gärd ligger döda i ladugården - om så skulle varit fallet är det ju självklart att de inte har velat ge sig till känna när massmedia rapporterade om morden 2/6. Skulle va en sjuk jävla slump men känns nästan mer troligt att det är så än att JJ har haft en kumpan…

Är det brodern som har en tröja där det står typ ”i hate my life and I want to die” på sig 2007 som bor i Kina?

Men visst är det Elin som hör ihop med Christoffer och hon är väl JJs lillsyster?
Citera
2026-08-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Nä, för mig står det tämligen klart att JJ utvecklat ett intresse för att snoka och spionera här och där på sina många och långa promenader. Inte främst för att leta pengar, utan för spänningen att rota runt hemma hos främlingar. Möjligen hade han varit vid Brattås tidigare och rekat, och bestämde sig nu för att gå in i huset och titta. Han blev sedermera upptäckt och konfronterad av Tor, och dödade honom och sedan Gärd i ren panik över att ha blivit påkommen.

Tycker denna teori rimmar ganska bra med det märkliga busstrecket att släpa en stor skulptur till ett friluftsområde i Katrineholm.

Men tror du han vågade det mitt på ljusa dagen en sommardag när det stod en bil på uppfarten? att ha som hobby att klampa in i främlingars hus mitt på ljusa dagen så borde han ha något form av brottsregister sen tidigare kan man tycka.
Citera
2026-08-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Men tror du han vågade det mitt på ljusa dagen en sommardag när det stod en bil på uppfarten? att ha som hobby att klampa in i främlingars hus mitt på ljusa dagen så borde han ha något form av brottsregister sen tidigare kan man tycka.
Ja, det tror jag. Det adderar ju bara till spänningsmomentet. Om han inte blivit upptäckt tidigare så finns ingen anledning att han skulle figurera i brottsregister.
Citera
2026-08-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Njae.

Jag förstår vad du menar om det med att efter ett dubbelmord vilja ligga lågt. Men vi ska inte glömma bort att Tor avrättas utan att se det komma. Han har alltså inte ertappat JJ. Att välja ut ett hus att stjäla från och för att göra det slå ihjäl de som bor där först känns onödigt krångligt. Minst sagt. En person med den läggningen kommer ha stökat runt efter det också, hög på tanken att han kommer undan. Eller slarvig i psykos. Han har ju varit arbetslös efter 2005.
Citera
2026-08-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Ja, det tror jag. Det adderar ju bara till spänningsmomentet. Om han inte blivit upptäckt tidigare så finns ingen anledning att han skulle figurera i brottsregister.

Har svårt att se han som en "spänningssökare" med tanke på bilden som växer fram av han,men kan självklart ha helfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in