Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Han lär ju inte jobba där mer och tycker det är förkastligt.
Det har väl inte så mycket att göra med om TN kommer att jobb där mer eller inte, tänker jag. En advokat må vara skickligare eller lämpligare än en annan advokat, men brottet kommer ändå att utredas i månader, det kommer en dom i tingsrätten och slutligen en dom i hovrätten (vanligen).
Ingen vet exakt vad som har hänt, även om allt tyder på ett fruktansvärt våldsamt mord. Man kan ju inte döm någon i förväg? Arbetsgivaren kan vara mer än en arbetsgivare, kanske en vän (?). Jag tänker att man ju inte får byta en advokat hur som helst, utan att ange skäl. Jag har förståelse för att man kan ge ett tips på en advokat om man har kännedom, eftersom det ju kommer att vara många fler inblandade i en lång rättsprocess och domslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopHansBrask
Den nye försvararen är ju av en sådan ålder att man får förmoda att han hunnit samla mer erfarenhet än de flesta samlar på bekymmer. Kanske är det just denna ålderstigne herres visdom TN nu söker; en juridikens Nestor, som sett åtskilliga stormar blåsa över rättssalen medan yngre män ännu stått och hållit i paraplyet.
Det behöver förvisso icke betyda något märkvärdigt. Men kontrasten mot den tidigare försvararen är påfallande, och jag finner det alltjämt intressant att veta vad som faktiskt föranledde bytet.
Arbetsgivarens rekommendation behöver inte heller vara suspekt; det kan mycket väl vara ett uttryck för humanitet. Men att genast förvandla varje detalj till guld, likt kung Midas, är kanske att gå händelserna något i förväg.
Låt oss först se vad som faktiskt ligger på botten av denna gryta, innan vi börjar servera den som färdig soppa.
Ty även i Djävulens sal kan den minsta detalj kasta den längsta skuggan.
Ja, orsaken till bytet kan vara intressant. Har inte riktigt haft tid att följa tråden och lla inlägg, men var det inte så att den misstänkte redan efter två dagar (?) påbörjade ett brev om byte?
Om TN inte känt förtroende för, eler kommit i dispyt med advokaten, kanske det är anledningen till att han inte öppnar munnen?
Jag vet inget om den tidigare advokaten, men naturligtvis är det viktigt att den advokat som man ska gå igenom en process likt denna, där mycket står på spel, är en person som man känner förstroende för, som har erfarenhet av brottsmål och som man kan samarbeta med.
Alterntivet är sämre. En oerfaren eller oegagerad advokat som en misstänkt inte upplever tar tillvara den misstänktes rättigheter, invändningar och annat som kan ge en rättvis utredning (bevisning som ligger till den misstänktes fördel och som inte åklagaren tagit upp t ex) och dom, kan leda till att felaktig person blir dömd eller att en felaktig dom fälls.
Jag pratar i generella termer om att vårt rättssystem ska vara så säkert som det bara går, hela vägen.