Spontant känns önskan om advokatbyte helt "normalt". När man blir anhållen/häktad blir man tilldelad en offentlig försvarare, såvida man inte har ngt eget önskemål. Troligen får man den som är i tjänst/tillgänglig just då. TN skriver ju i sitt brev, daterat redan 8/8, att han inte hade ngn egen önskan när han initialt fick frågan. Som förstagångsförbrytare är det helt rimligt att man initialt inte kan kläcka ur sig ngn önskan, men när allt början sjunka in, vill man byta till ngn som man själv valt. Det behöver, inte på något sätt betyda, att han är missnöjd med den första.
Valet av advokat är dock lite förvånande. En erfaren advokat, men inte inriktad på våldsbrott. Man får känsla av att det är en advokatbyrå som arbetsgivaren använder sig av. Han kan ha träffat på denna advokat i jobbsammanhang, eller hört om honom. Det kan också vara så enkelt som att arbetsplatsen har avtal med just denna byrå, om anställda behöver rättslig hjälp. Vad vet jag, nu är jag inne på området "killgissning"
Nej, TN har med all sannolikhet inte pratat med sin arbetsgivare men det är fullt möjligt att polisen kontaktat dem för att meddela att han är gripen. Det är inte ovanligt att ett sådant samtal kan ske ~ dvs att polisen godkänner att personen får meddela en anhörig (eller den person den anhållne nu väljer) men att det är polisen som hanterar samtalet. Inte omöjligt att TN då bett den som ringde att be arbetsgivaren om råd gällande val av advokat. Kontakten med arbetsgivaren kan givetvis också ha skett via det ursprungliga ombudet.. Advokaten är ju den absolut enda TN får ha kontakt med från ”utsidan”.
Svar: Nej. Han sitter med fulla restriktioner. Som du skriver får han bara ha kontakt med sin advokat. Ingen polis ringer och meddelar någon att personen är anhållen, allra minst arbetsgivaren.
Svar: Nej. Han sitter med fulla restriktioner. Som du skriver får han bara ha kontakt med sin advokat. Ingen polis ringer och meddelar någon att personen är anhållen, allra minst arbetsgivaren.
Jag blev uppringd av polisen när en person blivit gripen och då framförde de önskemålet från den gripne om att jag skulle kontakta en advokat. Jag fick information om var han satt men inte vad han var gripen för. Ska tillägga att jag inte var direkt anhörig..
Senast redigerad av Tintin257 2026-08-20 kl. 17:57.
Anledning: Komplettering
Nej, TN har med all sannolikhet inte pratat med sin arbetsgivare men det är fullt möjligt att polisen kontaktat dem för att meddela att han är gripen. Det är inte ovanligt att ett sådant samtal kan ske ~ dvs att polisen godkänner att personen får meddela en anhörig (eller den person den anhållne nu väljer) men att det är polisen som hanterar samtalet. Inte omöjligt att TN då bett den som ringde att be arbetsgivaren om råd gällande val av advokat. Kontakten med arbetsgivaren kan givetvis också ha skett via det ursprungliga ombudet.. Advokaten är ju den absolut enda TN får ha kontakt med från ”utsidan”.
Ja nu har han ju uppenbarligen fått byta advokat så kanske inte spelar så stor roll hur det gick till. Men brevet är ju lite intressant ändå att det är en ”allvarlig sak” och att han ska bry sig om budgeten för det hela är väl rätt sjukt när man sitter häktad för ett mord man utförde för ett par dagar sedan? Väldigt välformulerat också för någon som borde ha en otrolig ångest och alla möjliga känslor. Normalt hade väl varit att bara skriva ”Ny advokat tack”.
Ja nu har han ju uppenbarligen fått byta advokat så kanske inte spelar så stor roll hur det gick till. Men brevet är ju lite intressant ändå att det är en ”allvarlig sak” och att han ska bry sig om budgeten för det hela är väl rätt sjukt när man sitter häktad för ett mord man utförde för ett par dagar sedan? Väldigt välformulerat också för någon som borde ha en otrolig ångest och alla möjliga känslor. Normalt hade väl varit att bara skriva ”Ny advokat tack”.
Man måste väl ha något slags argument för varför man önskar byta men jag håller med ~ han borde lägga mer energi på att klargöra vad som hänt än att skriva välformulerade ansökningar om advokatbyte.
Tror inte att TN befinner sig i en position där det går att gambla och hitta på att arbetsgivaren kommit med rekommendation om en advokat. Tror det är sant, eller i vart fall delvis sant.
Som Tintin257 skrev, så kanske det är viktigt för TN att visa att han har stöd.
Det bör vara sant.
Sen är ju frågan hur mycket kontakt TN tillåts ha med omvärlden under nu häktesvistelsen. Kanske är det 100 procent restriktioner som gäller.
Jag funderar på hur man själv med fulla restiktioner, ska kunna lotsa sig fram till lämplig advokat, om man nu inte är yrkeskriminell och känner till vilka som kan brottmål och som man kan tänka sig att be om? Hur går det till?
Kn man kanske ha en rättsig möjlighet att just i denns fråga kunna få ha kontakt med en anhörig eller vän, då kanske via sin nuvarande advokat eller häktespersonal?
Det visar att han är kall och beräknade.
Empatilös och egoistisk.
Bra egenskaper om man ska döda någon.