Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Alla har rätt till en så rättvis utredning, rättegång och slutligen dom (om man är skyldig). En advokat ska ta tillvara de rättigheter en misstänkt har, men också agera för klientens bästa. Alla har rätt till ett bra försvar.
Jag vet inte om jag tycker att en arbetsgivare gör något direkt moraliskt fel genom att ge en rekommendation i det här fallet?
Den nye försvararen är ju av en sådan ålder att man får förmoda att han hunnit samla mer erfarenhet än de flesta samlar på bekymmer. Kanske är det just denna ålderstigne herres visdom TN nu söker; en juridikens Nestor, som sett åtskilliga stormar blåsa över rättssalen medan yngre män ännu stått och hållit i paraplyet.
Det behöver förvisso icke betyda något märkvärdigt. Men kontrasten mot den tidigare försvararen är påfallande, och jag finner det alltjämt intressant att veta vad som faktiskt föranledde bytet.
Arbetsgivarens rekommendation behöver inte heller vara suspekt; det kan mycket väl vara ett uttryck för humanitet. Men att genast förvandla varje detalj till guld, likt kung Midas, är kanske att gå händelserna något i förväg.
Låt oss först se vad som faktiskt ligger på botten av denna gryta, innan vi börjar servera den som färdig soppa.
Ty även i Djävulens sal kan den minsta detalj kasta den längsta skuggan.