2026-08-19, 11:48
Medlem
Så här blir det när alla register är offentliga:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sluga-bluffen-anvande-94-ariga-svenssons-for-att-fa-rot-avdrag
Citera
2026-08-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroligsvensk
Så här blir det när alla register är offentliga:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sluga-bluffen-anvande-94-ariga-svenssons-for-att-fa-rot-avdrag

Japp, verkligheten i Sverige.
Hänt många gånger tidigare och kommer ske mycket fler gånger så länge våra uppgifter är så öppna.
Citera
2026-08-19, 18:52
Medlem
Såg just följande på aftonbladet att någon herre är åtalad för att ha hängt ut sexbrottslingar på sociala medier. Följande är ett urklipp ur artikeln:

Citat:
Vinge säger att de stöttar Jonatan Alfvén och andra som varnar för pedofiler på sociala medier.

– De är inte brottslingar, de är hjältar, säger Vinge.

Åkesson och Vinge meddelade också att SD vill benåda alla som dömts för förtal för att de skrivit om och varnat för pedofiler och våldtäktsmän offentligt, om de får makten.

Om vi bortser från de hemska brott dessa personer har begått och tittar på det ur GDPR vinkeln, säger inte i princip dessa politiker att de tänker benåda personer som inte bara hänger ut dessa personer med namn utan även deras brottsregister (något som är särskilt skyddat enligt GDPR)?

Med andra ord så skiter de ju fullständigt i EU och dess förordningar speciellt efter avgörandet i C-199/24? Tänkte på diskussionen ovanför att de blåa kör med denna stil och tänk.

Vad säger ni andra om vi bortser från brottslingarna och ur ett rent GDPR perspektiv och politikernas agerande?
Citera
2026-08-19, 19:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Såg just följande på aftonbladet att någon herre är åtalad för att ha hängt ut sexbrottslingar på sociala medier. Följande är ett urklipp ur artikeln:

Om vi bortser från de hemska brott dessa personer har begått och tittar på det ur GDPR vinkeln, säger inte i princip dessa politiker att de tänker benåda personer som inte bara hänger ut dessa personer med namn utan även deras brottsregister (något som är särskilt skyddat enligt GDPR)?

Med andra ord så skiter de ju fullständigt i EU och dess förordningar speciellt efter avgörandet i C-199/24? Tänkte på diskussionen ovanför att de blåa kör med denna stil och tänk.

Vad säger ni andra om vi bortser från brottslingarna och ur ett rent GDPR perspektiv och politikernas agerande?
Jag säger det sjukaste är att våra personuppgifter och inkomster folkbokföring mm säljs till en mass bolag direkt ifrån swkatteverket, och när de gör det blir vi samtidigt offentliga på nätet
Citera
2026-08-19, 19:46
Medlem
Citat:

Ja, att handplocka vad som ska få vara lagligt enligt sina egna personliga värderingar och inte respektera lagarna i Sverige, det är självklart så vi borde ha det från våra politiker.
Precis som vi har en Ebba Busch, vice statsminister, som hävdar att hon inte begått brott och att hon inte är dömd. Vilket hon är enligt lagens mening.

Det märks att svenssons börjar bli alltmer inspirerade av Trump.
Nu när trump också börjat skita i vad domstolarna i USA säger så tar de svenska cucksen efter..

Oavsett vad man anser om pedofiler, så exakt vad tror politikerna att det här leder till?
Vi kan inte ha ett rättsystem som ger en pedofil några år i fängelse och sedan ha någon typ av permanent public shaming och tro att det leder till något bra.
Hur ska någon som begått sexualbrott bryta sitt beteende i ett sådant samhälle?
I annat fall, placera pedofiler på en öde ö om det ska vara så.

Borde vi också i så fall inte alla då få förtala varandra när vi anser att det är fel enligt ens egna värderingar?
Speciellt i detta Google-samhälle där arbetsgivare söker på en digitalt. Det låter ju perfekt? Varför ska bara fd "kriminella" få hängas ut, låt oss hänga ut alla. #GörFörtalLagligt

Normalisera att det ska finnas skit om alla online.
Senast redigerad av BlackRockInc 2026-08-19 kl. 19:50.
Citera
2026-08-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Borde vi också i så fall inte alla då få förtala varandra när vi anser att det är fel enligt ens egna värderingar?

Nej, tydligen så får förtal bara ske lagligt så länge det är enligt riksdagen och Tidö partiernas värderingar.

Skulle gissa att vi bevittnar ännu ett desperat försök att vinna röster inför valet men det är ett sjukt förslag att låta politiker godtyckligt styra över vilka lagar som ska gälla vem och hur.
Citera
2026-08-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja, att handplocka vad som ska få vara lagligt enligt sina egna personliga värderingar och inte respektera lagarna i Sverige, det är självklart så vi borde ha det från våra politiker.
Precis som vi har en Ebba Busch, vice statsminister, som hävdar att hon inte begått brott och att hon inte är dömd. Vilket hon är enligt lagens mening.

Det märks att svenssons börjar bli alltmer inspirerade av Trump.
Nu när trump också börjat skita i vad domstolarna i USA säger så tar de svenska cucksen efter..

Oavsett vad man anser om pedofiler, så exakt vad tror politikerna att det här leder till?
Vi kan inte ha ett rättsystem som ger en pedofil några år i fängelse och sedan ha någon typ av permanent public shaming och tro att det leder till något bra.
Hur ska någon som begått sexualbrott bryta sitt beteende i ett sådant samhälle?
I annat fall, placera pedofiler på en öde ö om det ska vara så.

Speciellt i detta Google-samhälle där arbetsgivare söker på en digitalt. Det låter ju perfekt? Varför ska bara fd "kriminella" få hängas ut, låt oss hänga ut alla. #GörFörtalLagligt

Normalisera att det ska finnas skit om alla online.

Ja det är helt och hållet galet.
Citera
2026-08-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Nej, tydligen så får förtal bara ske lagligt så länge det är enligt riksdagen och Tidö partiernas värderingar.

Skulle gissa att vi bevittnar ännu ett desperat försök att vinna röster inför valet men det är ett sjukt förslag att låta politiker godtyckligt styra över vilka lagar som ska gälla vem och hur.

Inte bara det utan politiker som i princip med dessa uttalanden klargör att de totalt skiter i EU, speciellt efter det är en månad sen C-199/24.
Citera
2026-08-19, 21:16
Medlem
Ni som är på hugget med att vilja dra Svenska regeringen inför EU-domstolen eller dess andra funktioner ifall IMY/regeringen inte gör något efter C-199/24, samlar ni på er alla dessa uttalanden bör ni ju fylla på ganska snabbt med bevis att svenska politiker totalt tänker skita i att följa vår unions förordningar
Citera
2026-08-19, 21:30
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Snart val och SD är så extrema på köra på det populära (vilket nämnda ämne är), det blir genomskinligt.

När valet är över, och något annat är på tapeten så skiter dom högaktningsfullt i Jonathanliknande fall.
Citera
2026-08-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ni som är på hugget med att vilja dra Svenska regeringen inför EU-domstolen eller dess andra funktioner ifall IMY/regeringen inte gör något efter C-199/24, samlar ni på er alla dessa uttalanden bör ni ju fylla på ganska snabbt med bevis att svenska politiker totalt tänker skita i att följa vår unions förordningar

Tyvärr räcker inte dessa uttalanden för att anmäla regeringen, inte heller kan IMY anmälas utan det måste ske nationellt via förvaltningsrätten eller justitieombudsmannen.

Möjligen så kanske det går att anmäla den administrativa praxis som Sverige bedriver om IMY inte följer domen där EU beslutade att utgivningsbevis inte ger undantag från GDPR men då måste det först komma ett beslut från IMY och vi ser ju hur det går med den saken.
Citera
2026-08-20, 16:15
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Du får gärna uppdatera hur det går! Hoppas min mall är till nytta
Jag har fått mail från IMYI att de ville att jag skulle skicka vad jag skrev till Lexbase och Krimfup och jag skrev då att jag inte kunde kopiera eller vidarebefordra vidare till Lexbase då man mailar dem i ett formulär på deras hemsida men bifogade mailet jag skrev till Krimfup som ju var mycket av din text.

Jag skrev slutdatum 20 augusti. Dvs. Idag. Min tingsrättsdom verkar borttagen från Lexbase (tänker dock inte bli medlem där för att verifiera till 100%) men de har lagt till mitt överklagande där. Det är ju alltså fortfarande en pågående rättsprocess men Lexbase la ut min tingsrättsdom som överklagats och mitt ärende är uppe i HD nu för att vittnet begått mened och är polisanmäld för mened. Men eftersom Lexbase la upp mitt fall där jag är oskyldig för jag blev dömd i tingsrätten när ett vittne begick mened och sedan begick än värre mened i hovrätten vilket jag har bevis för så blev mitt liv helt förstört för något jag var oskyldig för.

Hur kan jag gå vidare nu? Jag har mailat IMYI och skrivit att idag är det den 20e augusti som jag skrev som slutdatum och jag är fortfarande kvar. Jag tänker stämma både Lexbase och Krimfup. Men kan jag stämma Lexbase om det är så att de tagit bort den dom jag bad dem ta bort? Och hur ska jag ta mig till. Jag kan typ ingenting om juridik och det fallet Lexbase la upp och förstörde mitt liv med var första gången jag var inblandad i nåt rättsligt öht.

Jag vet att jag ska kunna kräva dem på ett halvt prisbasbelopp. Så långt är jag med. Men hur gör jag det? Och vad kostar det för mig att driva ett sånt fall ungefär?

Edit: nån som har en bra text man kan kopiera som hänvisar till GDPR, fallet i Juli osv.? Så skickar jag själv in via domstol.se
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-08-20 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in