2026-08-18, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroligsvensk
Man kan begära borttagning av svar relaterade till en själv som privatperson på chat gpt! Du kan alltså be dem att aldrig svara på frågor om dig vare sig från dig själv eller andra användare.

Tack! Var inte medveten om det.

För övriga i tråden som vill begära borttagning på chatgpt om ni får svar som kränker er integritet:

https://privacy.openai.com/policies/sv/
Citera
2026-08-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det skulle ta flera år att genomföra, populism när den är som bäst. Men Sverige gillar ju att gå emot Europadomstolen så om Tidö vinner blir detta definitivt en verklighet.
Vad gör imy egentligen? Ska dom agera mot Lexbase osv eller vafan händer..

Detta är inte enda gången de kläcker ur sig sådana dumheter. Det ska göras bakgrundskontroller och det ska införas massa olika register, som om det inte redan finns nog av det.
Vinner Tidö så kommer detta bli verklighet och jag är inte förvånad om Gunnar axen sitter vid bordet och kommer med sådana förslag då han vet att lexbase är kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
I värsta fall kan det väl till och med resultera i flera dödsfall för att de gärningsmän som begår dom här brotten helt enkelt kommer döda sina offer och försöka städa undan bevis istället för att lämna efter sig ett offer som kan vittna mot dom i framtiden och se till att de hamnar i detta föreslagna register.

Precis, som ROKS säger så borde fokus ligga på att få förövare att få sina straff och hjälpa offren, vilket ju inte görs så bra. Dessutom pratas det som om detta register är något nytt och skulle hjälpa alla kvinnor. Det har nog inte undgått någon att lexbase, krimfup mm finns och har gjort det över ett decennium. Så om öppna register är så livräddande, varför är då problematiken så stor trots alla databaser som är så lättillgängliga redan?

Man har helt enkelt misslyckats i dessa frågor eller snarare skitit fullständigt i det. Istället för att komma med konkreta lösningar, så väljer man att hänga ut folk ännu mer som i majoriteten av fallen inte är någon fara för andra.
Senast redigerad av Justice-- 2026-08-18 kl. 11:02.
Citera
2026-08-18, 11:31
Medlem
Citat:
Men vi måste konstatera att högern/Tidö partierna är de största motståndarna när det kommer till att värna om personlig integritet till den grad att de nu lägger fram förslag som i praktiken innebär mer register och läckor av personuppgifter till privata företag.
Det är pga högern som dessa databaser ens får leva vidare. Faktum är att jag inte blev det minsta förvånad när Gunnar Strömmer i förra året gick ut med att man inte skulle gå vidare med utredningen om lagändring kring dem. Det var uppenbart för mig redan från början att det hela var ett spel för gallerierna. Högern älskar databaserna.
Citera
2026-08-18, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det är pga högern som dessa databaser ens får leva vidare. Faktum är att jag inte blev det minsta förvånad när Gunnar Strömmer i förra året gick ut med att man inte skulle gå vidare med utredningen om lagändring kring dem. Det var uppenbart för mig redan från början att det hela var ett spel för gallerierna. Högern älskar databaserna.

Först gjorde tidöpartierna det omöjligt att få jobb genom lexbase, sedan sänkte de arbetslöshetsersättning, för att sedan klaga på kriminaliteten
Citera
2026-08-18, 14:55
Medlem
Citat:
I värsta fall kan det väl till och med resultera i flera dödsfall för att de gärningsmän som begår dom här brotten helt enkelt kommer döda sina offer och försöka städa undan bevis istället för att lämna efter sig ett offer som kan vittna mot dom i framtiden och se till att de hamnar i detta föreslagna register.

Kommer nog snarare leda till att fd gärningsmän blir uppsökta i hemmet av medborgargarden för att straffas utöver lagen.
Citera
2026-08-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det räcker inte med att rösta rött. De röd-gröna partiernas förslag kring den personliga integriteten har inte haft tänder. Jag har sagt det förr och säger det igen: vi behöver se ett integritetsvänligt politiskt parti bildas och komma in i riksdagen. Inget av de nuvarande politiska partierna vill angripa problemen med våra galna offentlighetslagar, arkivlagen, osv. Det måste bli en radikal ändring i dessa regler. Jag personligen kan dessvärre inte se mig själv bilda ett sådant parti, eftersom jag inte vill bli en offentlig person. Men någon annan skulle lika väl kunna bilda ett sådant parti.

Piratpartiet finns ju fortfarande.
Citera
2026-08-18, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Jag ska rösta på Gottfrid Svartholm-Warg
Citera
2026-08-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nej fan i helvete. De är ju bara ute efter en sorts integritet som ska göra det enklare att fula sig. Kolla dessutom på deras demokratipolitik:

Skyddet för grundlagarna stärks
Valsystemet reformeras och demokratiseras
Möjligheterna för direktdemokratiska förfaranden utvidgas
Offentlighetsprincipen förstärks
Citera
2026-08-18, 19:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Om ett företag inom EU kopierar miljontals domstolshandlingar till Dubai sker en tredjelandsöverföring som omfattas av GDPR kapitel V. UAE har ingen EU-adekvansstatus. Dessutom omfattas brottsuppgifter av artikel 10, och ett heltäckande register över brottmålsdomar får enligt GDPR endast hållas under kontroll av en offentlig myndighet. Artikel 49:s särskilda undantag för offentliga register säger dessutom uttryckligen att det inte får användas för att överföra hela registret eller hela kategorier av personuppgifter.

Okej, intressant. Hur beivras detta? Har det uppdagats något fall sen GDPR trädde ikraft?
Citera
2026-08-18, 22:02
Medlem
Lexbase har lagt tillbaka mig på sidan utan någon dom!! Hur är det möjligt?
Citera
2026-08-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boliz
Lexbase har lagt tillbaka mig på sidan utan någon dom!! Hur är det möjligt?
Utveckla gärna, vad menar du med utan dom?
Citera
2026-08-19, 09:37
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Jag ska rösta på Gottfrid Svartholm-Warg
Haha Gottfrid som hackat och sålt miljontals svenskars personuppgifter till organiserad brottslighet och suttit inne för det? Googla Logica-hacket.

Han är bara intresserad av att tjäna pengar, han skiter i integritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in