2026-08-20, 14:13
Medlem
Det är mycket bättre att skaffa sig en sjukskrivning än att hålla på och tramsa med arbetsförmedlingen.
Den första tiden var det en del strul och rätt regelbunda läkarbesök men numera är det bara var 6'e månad och få nån ny medicin att "prova" och den sen blir det alltid lite strul med fk då eftersom den slöa läkaren aldrig fyller i korrekt på första försöket men i övrigt betydligt enklare än när man var inskriven på arbetsförmedlingen.
Citera
2026-08-20, 14:36
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är du som gör bort dig. Aktivitetsersätttning för personer som inte har en tidigare hög SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) eller liknande, och som inte heller får pengar från a-kassan (TS var tydlig med att han inte kvalade in till pengar från a-kassan) är på grundnivå 365 kr om dagen, men den garantinivån ges normalt bara till personer som har någon slags kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning.

Friska personer som inte har en aktiv SGI (man kan ha haft SGI tidigare men den har gått ut, det är inte så att den automatiskt "följer med" i all evighet) får i så fall ut 57 kr/dag (ungdomar) eller 207-225 kr/dag - per vardag och före skatt. Jag nämnde tidigare sifforna 200/ 365 kronor per dag. Det blir bara ett par tre tusen i månaden efter skatt, och det förutsätter som sagt att personen verkligen fysiskt deltar i en anvisad aktivitet eller "utbildning", åtta timmar om dagen om AF skulle begära det. T ex nån Musse Pigg-utbildning som bara fungerar på papperet, eller en "jobbsökarklubb".

Från en AI-googling:

TS påstod att han får ut femton lax i månaden efter skatt "från arbetsförmedlingen" och har fått understöd på den nivån i tjugo år, utan någon annan motprestation öä att skicka in en rapport en gång i månaden, ringa runt liiet och slösöka jobb.- Det är nonsens, det fungerar inte så - och inte ens med a-kassa skulle det kunna fungera så i åratal på raken.
En viktig detalj är om du har varit arbetslös själv och talar av egen erfarenhet. Det vill jag gärna veta.

Du använder siffror för ungdomar, varför?

TS Hävdar att han blåser AF och får ut ca 14K/mån. Det är korrekt, och jag talar av egen erfarenhet. Det TS inte informerar fullt ut är FK betalar ut beloppet.
Men du rapporterar till AF, du har kontakt med AF och AF meddelar FK att betala ut beloppet. Det är således AF du blåser.

Du påstår att man inte kan hålla på i flera år, jag blåste dem i fem år.
TS förklarar att när han hamnar på det lägsta beloppet tar han ett nytt jobb ett tag och gör sig sen arbetslös.
Då börjar han om på en ny cykel som börjar med det högsta beloppet TS har rätt till, svårare än så är det inte.
Citera
2026-08-20, 14:37
Medlem
bioaccs avatar
Jag kan också tycka att det är udda att inte fler kliver fram när högern påstår att alla arbetslösa är obotliga latmaskar.

Nåja, en nyfiken och modig själ från den permanenta underklassen borde dock ta tillfället i akt att testa TS lifehack och skriva här. Se det som mental träning och en praktisk förberedelse inför basinkomsten. Den kommer nog snart.
Citera
2026-08-20, 14:53
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur får du ut 15k utan barn? Får man inte typ 4500kr+hyra?
Inte via AF,där får du aldrig hyra betald.
Citera
2026-08-20, 14:54
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Jag får det.

Trodde alla fick så mycket?
Nej,det beror på hur mkt du har jobbat.
Citera
2026-08-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
En viktig detalj är om du har varit arbetslös själv och talar av egen erfarenhet. Det vill jag gärna veta.

Du använder siffror för ungdomar, varför?

TS Hävdar att han blåser AF och får ut ca 14K/mån. Det är korrekt, och jag talar av egen erfarenhet. Det TS inte informerar fullt ut är FK betalar ut beloppet.
Men du rapporterar till AF, du har kontakt med AF och AF meddelar FK att betala ut beloppet. Det är således AF du blåser.

Du påstår att man inte kan hålla på i flera år, jag blåste dem i fem år.
TS förklarar att när han hamnar på det lägsta beloppet tar han ett nytt jobb ett tag och gör sig sen arbetslös.
Då börjar han om på en ny cykel som börjar med det högsta beloppet TS har rätt till, svårare än så är det inte.

Läs TS inlägg och så kan du diskutera med dina egna kompisar som också hävdar att de lyckas blåsa AF på en grundinkomst ā 14-15.000 kr i månaden (efter skatt), år efter år - utan att behöva jobba eller gå till något som anvisats dem av Arbetsförmedlingen eller andra (möjlgen en intervju då och då som man kan se till att fibbla bort så att det inte behöver bli något jobb). Ni har säkert en del att snacka om.

TS är fullt tydlig med att det för hans del inte handlar om den klassiska pendlingen mellan en period med jobb ("riktigt jobb" eller AMS-åtgärd) som låter personen kvala in till en ny period och sedan typ sex eller tolv månaders ersättning från a-kassan medan man går hemma och söker jobb. Sådant var ju vanligt för 20-30 årf sedan, men det är inte alls det han talar om, han ger bilden att det är många år sedan han jobbade för lön på allvar, och att han inte på mycket länge har kvalat in till a-kassa.

Var mina upplysningar och insikter kommer ifrån har inte med saken att göra, men mycket av det kan bekräftas med litet googlande, Jag tänker dock inte göra det jobbet åt dig.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-20 kl. 15:27.
Citera
2026-08-20, 15:00
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Hur menar du med att blåsa AF?
Du måste ju skicka in sökta jobb
varje månad,och missar man detta
får.man en varning och sedan 2 veckors avstängning,
sista blir man utskriven,
så.man har ju krav för att få från AF.
Citera
2026-08-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hur menar du med att blåsa AF?
Du måste ju skicka in sökta jobb
varje månad,och missar man detta
får.man en varning och sedan 2 veckors avstängning,
sista blir man utskriven,
så.man har ju krav för att få från AF.
Han menar att han bara går hemma år efter år, skickar in en lista på sökta jobb en gång i månaden men i .övrigt inte har någon närmare kontakt vare sig med AF eller med arbetsmarknaden - och ändå har fått ut 15 lax io' månaden efter skatt i mer än tio år, kanske rent av tjugo år (se TS).

Jag påstår att den beskrivningen -är bluff, en person som inte kvalat in till a-kassa och som inte har haft ett riktigt jobb på många år kan inte få det att rulla på den nivån i år efter år.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-20 kl. 15:24.
Citera
2026-08-20, 15:29
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Läs TS inlägg och så kan du diskutera med dina egna kompisar som också hävdar att de lyckas blåsa AF på en grundinkomst ā 14-15.000 kr i månaden (efter skatt), år efter år - utan att behöva jobba eller gå till något som anvisats dem av Arbetsförmedlingen eller andra (möjlgen en intervju då och då som man kan se till att fibbla bort så att det inte behöver bli något jobb). Ni har säkert en del att snacka om.

TS är fullt tydlig med att eet för hans del inte handlar om den klassiska pendlingen mellan en period med jobb ("riktigt jobb" eller AMS-åtgärd) som låter personen kvala in till en ny period och sedan typ sex eller tolv månaders ersättning från a-kassan medan man går hemma och söker jobb. Sådant var ju vanligt för 20-30 årf sedan, men det är inte alls det han talar om, han ger bilden att det är många år sedan han jobbade för lön på allvar, och att han inte på mycket länge har kvalat in till a-kassa.

Var mina upplysningar och insikter kommer ifrån har inte med saken att göra, men mycket av det kan bekräftas med litet googlande, Jag tänker dock inte göra det jobbet åt dig.
"Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha".

"Varje period börjar på 15k för mig. Sen går det gradvis ner till ungefär 13. Men det tar ca 2 år."

"Nu har jag ju jobbat förvisso"

"Sen tar man nåt kneg. Slutar några månader senare. Sen är det rinse and repeat."

Saxat från TS inlägg på de två första sidorna i tråden.

Tycker nog att din bild av att TS inte har arbetat på mycket länge inte stämmer. Du slänger bara ut en massa påhitt.

Självklart har dina "upplysningar och insikter" med saken att göra. Du argumenterar ju mot våra, TS och mina, egna upplevda erfarenheter. Med en massa trams.
Citera
2026-08-20, 15:41
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Han ljuger mammaa. Han är duum!! Wää wää.

Ni är ju fan dumma i huvudet allihopa. Vad skulle jag tjäna på att ljuga om att jag har gått på bidrag hela livet and love it.

Tror ni inte på att man får 15k i månaden på att gå hos AF? Sen om det betalas ut via FK är skitsamma. Jag har aldrig haft något med dom att göra. Jag är bara inskriven hos AF fast jag har aldrig behövt göra någon motprestation alls. Inga kurser, inga möten, inga mupputbildningar. Allt handlar om att ha lite munläder och vara jobbig. Att ha utbildning skadar inte heller, då kan man bara typ köra med att -du jag letar jobb just nu men det är tufft vetu.. och han fattar ingenting.

Arbetsförmedlaren vågar inte säga något då jag står över honom i utbildningshierarkin. Allt är ett spel.

Sant. Vet att det går att lura till sig sjukersättning och sådant, det låter inte så otroligt att man ser till att inte ha några kronor på sig själv och mångla ut så mycket som det bara går i bostadsbidrag, aktivitetsersättning och gud vet vad.
Man måste bara veta hur man gör och vara rätt tyst om det så det inte väcker onödig uppmärksamhet.
Citera
2026-08-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
"Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha".

"Varje period börjar på 15k för mig. Sen går det gradvis ner till ungefär 13. Men det tar ca 2 år."

"Nu har jag ju jobbat förvisso"

"Sen tar man nåt kneg. Slutar några månader senare. Sen är det rinse and repeat."

Saxat från TS inlägg på de två första sidorna i tråden.

Tycker nog att din bild av att TS inte har arbetat på mycket länge inte stämmer. Du slänger bara ut en massa påhitt.

Självklart har dina "upplysningar och insikter" med saken att göra. Du argumenterar ju mot våra, TS och mina, egna upplevda erfarenheter. Med en massa trams.

TS fabulerar, men han är inte tillräckligt smarttt och noggrann för att få sina historier att hänga ihop. I den här ordväxlingen med BombaySaphire är han tydlig med att a-kassa över huvud taget inte kommer in i bilden någonstans:

(FB) Hur många är vi egentligen som blåser Arbetsförmedlingen?
(FB) Hur många är vi egentligen som blåser Arbetsförmedlingen?

Visst, vi är överens om att han säger "pengar från Arbetsförmedlingen" och egentligen avser Försäkringskassan - men det beror på att han bara sitter och fablar på.

Ur den första posten i tråden:

Citat:
Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

TS vill ge sken av att han har freeloadat i stort sett oavbrutet i tjugo år och fått ut omkring 14-15 lax i månaden efter skatt, nästan helt utan att egentligen jobba. Det är förstås trollande, inget annat.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-20 kl. 15:55.
Citera
2026-08-20, 16:02
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Han menar att han bara går hemma år efter år, skickar in en lista på sökta jobb en gång i månaden men i .övrigt inte har någon närmare kontakt vare sig med AF eller med arbetsmarknaden - och ändå har fått ut 15 lax io' månaden efter skatt i mer än tio år, kanske rent av tjugo år (se TS).

Jag påstår att den beskrivningen -är bluff, en person som inte kvalat in till a-kassa och som inte har haft ett riktigt jobb på många år kan inte få det att rulla på den nivån i år efter år.
Den beskrivningen är bluff,
för att få den summan måste man vara nollad på AF,
Nu får man bara bidrag i max 3 år,därefter måste man
gå med på ngt som AF bestämmer,kortare utbildning,
nystartsjobb etc.
Man kan inte gå hur länge som helst utan
att jobba eller plugga.

Sedan förstår inte jag beskrivningenn blåsa?

Han snor ju inga pengar iaf....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in