Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är du som gör bort dig. Aktivitetsersätttning för personer som inte har en tidigare hög SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) eller liknande, och som inte heller får pengar från a-kassan (TS var tydlig med att han inte kvalade in till pengar från a-kassan) är på grundnivå 365 kr om dagen, men den garantinivån ges normalt bara till personer som har någon slags kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning.
Friska personer som inte har en aktiv SGI (man kan ha haft SGI tidigare men den har gått ut, det är inte så att den automatiskt "följer med" i all evighet) får i så fall ut 57 kr/dag (ungdomar) eller 207-225 kr/dag - per vardag och före skatt. Jag nämnde tidigare sifforna 200/ 365 kronor per dag. Det blir bara ett par tre tusen i månaden efter skatt, och det förutsätter som sagt att personen verkligen fysiskt deltar i en anvisad aktivitet eller "utbildning", åtta timmar om dagen om AF skulle begära det. T ex nån Musse Pigg-utbildning som bara fungerar på papperet, eller en "jobbsökarklubb".
Från en AI-googling:
TS påstod att han får ut femton lax i månaden efter skatt "från arbetsförmedlingen" och har fått understöd på den nivån i tjugo år, utan någon annan motprestation öä att skicka in en rapport en gång i månaden, ringa runt liiet och slösöka jobb.- Det är nonsens, det fungerar inte så - och inte ens med a-kassa skulle det kunna fungera så i åratal på raken.
En viktig detalj är om du har varit arbetslös själv och talar av egen erfarenhet. Det vill jag gärna veta.
Du använder siffror för ungdomar, varför?
TS Hävdar att han blåser AF och får ut ca 14K/mån. Det är korrekt, och jag talar av egen erfarenhet. Det TS inte informerar fullt ut är FK betalar ut beloppet.
Men du rapporterar till AF, du har kontakt med AF och AF meddelar FK att betala ut beloppet. Det är således AF du blåser.
Du påstår att man inte kan hålla på i flera år, jag blåste dem i fem år.
TS förklarar att när han hamnar på det lägsta beloppet tar han ett nytt jobb ett tag och gör sig sen arbetslös.
Då börjar han om på en ny cykel som börjar med det högsta beloppet TS har rätt till, svårare än så är det inte.