2026-08-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är okej.

Tillåt mig att fråga dig vilken definition av ”rik” du använder.

Vad innebär ”rik” för dig? Vad är man när man är ”rik”?
Tror aldrig jag ens använt ordet rik när det handlar om pengar, förutom i den här tråden där du hittar på en definition. När skulle man göra det?

Kanske om man pratar om Björkegren, och säger att han var en av Sveriges rikaste. Men då har man en referens. Ungefär som att säga att Nisse är en av kvarterets rikaste.
Senast redigerad av Krascha 2026-08-19 kl. 09:32.
Citera
2026-08-19, 09:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Tror aldrig jag ens använt ordet rik när det handlar om pengar, förutom i den här tråden där du hittar på en definition. När skulle man göra det?
Jag vet inte, det är därför jag frågar dig.

Om det inte handlar om pengar, vad handlar det då om?

Jag är inte i någon tveksamhet om att du åtminstone förstår ordet ”rik”.

Således är det jag efterfrågar är din, ja... ”subjektiva” innebörd eller tolkning av det.

Jag kommer inte att döma.

”Rik” kan ha olika innebörd beroende på individ

Med det påpekar jag att det svar du ger mig inte är ett svar som jag vid första anblick kommer att betrakta som falskt eller inkorrekt. Potentiellt kommer jag dock att ifrågasätta det.
Citera
2026-08-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
De flesta har nog ganska små belopp, varför skulle de ha mer? Man får ju ny lön varje månad, och förlorar man jobbet (händer sällan) så har ju alla a-kassa under en övergångsperiod.

Folk vill leva livet, och det innebär att unna sig om lönen tillåter. Större bostad, större bil, större semester, större intressen och hobbies. Så lönen används upp, vilket är smart.

De enda som inte konsumerar är hippies eller miljöpartister, men de brukar sällan ha ens normal höga löner så de får snåla och klippa kuponger för rabatt på pasta och tvättmedel.
Man är totalt efterbliven omnämna lever från lön till lön och kommer sluta med att man blir fattigpensionär med noll livskvalitet
Citera
2026-08-19, 10:40
Medlem
Citat:
Två mille räcker inte ens till en begagnad premiumbåt.

Och din inkomst räknas knappast när man pratar om att någon är rik eller inte.

Vilket skitsnack. Du blandar friskt. Ena stunden finns det en fast gräns för när man blir rik, och den är när man inte ens kan casha upp för en skokartong i Tensta.

Senare så menar du att det är subjektivt när man är rik.

Om du inte driver med oss, så har du helt enkelt drabbats av Dunning–Kruger-effekten.
Och vem fan vill ha en premiumbåt
Citera
2026-08-19, 10:41
Medlem
Citat:
Jag har inga som helst problem med skillnaden, däremot så har jag problem med att du inte kan få fram en källa på att den definitionen du presenterar är något annat än din subjektiva åsikt.

Att du senare drar till med en helt annan förklaring till vad "rik" innebär är bara komiskt.

Och hur fick du till att lönen påverkar hur rik man är? Naturligtvis har den betydelse för hur rik man kan bli, men inte hur rik man är.

Samla ihop tio lika rika kompisar, så kan ni köpa en Koenigsegg Gemera tillsammans. Har ni tur blir det lite pengar över så att ni kan tanka den också. Förresten, låt den bara stå still, för någon försäkring kommer er förmögenhet inte räcka till.

Nu handlar dock tråden om hur mycket pengar folk har, så jag släpper rik-diskussionen.
Vem fan vill ha en Koenigsegg?
Citera
2026-08-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Man är totalt efterbliven omnämna lever från lön till lön och kommer sluta med att man blir fattigpensionär med noll livskvalitet

Är man rik om man har 500 miljoner, men samtidigt är efterbliven och kraftigt begränsad av sin retardation?
Citera
2026-08-19, 11:29
Medlem
Var någon tidning nyligen, svenska dagbladet eller liknande. Som hade frågat 10 personer i olika yrken vad dom tjänade. Inte en ENDA människa i denna gruppen tjänade 50.000 kr. Vilket är gränsen för att klassas som höginkomsttagare i Sverige. Det högsta var en person som tjänade 44.000 kr.

En kille runt 22-25 tjänade runt 11-14.000 kr på en heltidstjänst innan skatt?! Visserligen var det på timmar. Och inom handel. Men heltid? Fy fan.

Det är inte många människor i Sverige som är FAKTISKA höginkomsttagare. Men jag tror att många vill ge skenet av att vi tjänar så bra och har det så bra i Sverige. Håller hårt på den bilden. Även om den börjar ruckas rätt mycket. Vi har dessutom sämst löner i hela Norden tillsammans med Finland. Vi släpar nog efter rätt bra.
Citera
2026-08-19, 12:59
Medlem
Kan tänka mig att många har jojo-sparande också, att man större delen av året sparar en slant varje månad, men sen bränner man allt på semestern.
Citera
2026-08-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Strax över en mille ungefär.
Citera
2026-08-19, 13:13
Medlem
Xeliouss avatar
Räknas bara sparkonto? Jag kanske är äldre än de flesta av er, inga lån och betald bostad. Har man barn som klarar sig själva eller inte har barn alls är det lätt spara 10k i månaden när man är 50 har man en miljon om man vill eller så köper man dyra bilar och annat. Det som kostar är om man har struliga relationer, är en haschtomte eller har otur på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden eller med hälsan. Kände en som hade problem med de två senare och dog utfattig vid 50. Farligt bli hyresslav.
Många arbetar för mycket, tjänar ihop miljoner men blir sjuka så att pengar inte har värde de kan ändå inte roa sig. Lagom är bäst.
Senast redigerad av Xelious 2026-08-19 kl. 13:57.
Citera
2026-08-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Är man rik om man har 500 miljoner, men samtidigt är efterbliven och kraftigt begränsad av sin retardation?
Det där förstod du inte ens själv, har du 500 miljoner är du förmögen, har du god ekonomi, hälsa, familj, hobbies så är du rik.
Citera
2026-08-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
Kan tänka mig att många har jojo-sparande också, att man större delen av året sparar en slant varje månad, men sen bränner man allt på semestern.
Har man sprit hemma, så dricker man upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in