Många här skriver att man inte kan få 15 tkr/månad eller att man måste skura toaletter etc. Nej generellt sett så är det inga större problem. Jag tror att det mesta om inte allt i TS är helt korrekt och hämtat från verkligheten.
En person som har haft ett högavlönat jobb i ett halvår och sen blir uppsagd (eller säger upp sig själv) kan lätt få ut 15 tkr/månad. Det motsvarar ca 21500 kr före skatt lite beroende på kommunalskatten där man bor. Om det är 80% av tidigare bruttolön så skulle bruttolönen kunna vara knappt 27 tkr/månad. Det är knappast omöjligt att komma upp i om man jobbar övertid, tar mycket OB-timmar och liknande. Det blir en investering för de kommande två åren av slappande med aktivitetsstöd.
Skura toaletter m.m. tvingas man inte till om man har aktivitetsstöd vad jag vet, möjligen om man har ekonomiskt bistånd från kommunens socialtjänst. Där hamnar man inte om man är medlem i en a-kassa, åtminstone inte med de gamla reglerna som Socialdemokraterna hade innan vi fick en högerregering.
Jag själv har haft långa perioder av arbetslöshet i livet och har inte levt jättelyxigt men kunnat unna mig både att äta ute ofta och åka på semester i utlandet. Har man en tvättbräda finns det brudar i andra länder som låter en bo hos dem gratis.

Det sistnämnda är dock ett tips som ändå ska nyttjas med en viss försiktighet av andra skäl, men vill man verkligen leva billigt så kan man och våra trygghetssystem är helt klart en del av ekvationen.