2026-08-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Säljs det sockerfri löksill? Är det något som överhuvudtaget existerar?

Löksill är ju så galet gott. Men det är så sött att det nästan är som att äta godis.
All inlagd sill är för söt. Det borde finnas varianter utan så mycket socker.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
ABBAs steksill är osockrad iallafall. Du kanske kan lökmarinera den på egen hand?
Då är det nog bättre att köpa deras inläggningssill och inte ha så mycket socker i lagen. https://www.abba.se/produkt/inlaggningssill/
Citera
2026-08-20, 00:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
All inlagd sill är för söt. Det borde finnas varianter utan så mycket socker.

Då är det nog bättre att köpa deras inläggningssill och inte ha så mycket socker i lagen. https://www.abba.se/produkt/inlaggningssill/

Det är ju faktiskt inte så komplicerat:

Citat:
Vill du lägga in din egen sill med Abbas inläggningssill? Gör så här: 1) Gör egen lag: Koka upp 0,5 dl ättikssprit (12%), 1 dl socker och 1,5 dl vatten med 5 vitpepparkorn, 5 svartpepparkorn, 5 kryddpepparkorn, 5 kryddnejlikor och 1 lagerblad. Låt lagen bli kylskåpskall. 2) Skölj sillfiléerna i kallt vatten och skär i bitar. 3) Lägg sillen i en glasburk med valfria grönsaker och kryddor (om så önskas) och häll över 1-2-3-lagen och ställ in i kylen minst 2 dygn. 4) Nu är sillen klar att äta! 5) Vill du ha en krämig sill? Häll av lagen i steg 4 och blanda sillen med valfri sås. Mums!

Jag ska faktiskt prova göra egen. Skriver ner det på inköpslistan nu.

Men vad ska man använda för sötningsmedel istället för socker?
Citera
2026-08-20, 00:08
Medlem
Citat:
Det är ju faktiskt inte så komplicerat:

Jag ska faktiskt prova göra egen. Skriver ner det på inköpslistan nu.

Men vad ska man använda för sötningsmedel istället för socker?
Behöver du ens göra den så söt som den är i köpeburkar?

Men om, så finns Canderel ( https://www.willys.se/produkt/Sotningsmedel-101607566_ST ). Inte en aning om hur det blir, och man ska nog tänka på att hållbarheten kanske inte blir densamma som med socker.

Messa gärna i tråden om du får ihop något, och berätta hur det blev.

Jag är mest inne på att inte ha sillen lika söt som i köpeburkarna, men om det blir bra med färre kalorier är det inte heller fel.

Har alltid en burk löksill i kylen, och kan gå upp mitt i natten, öppna burken och sleva i mig fyra-fem bitar och sedan gå och lägga mig igen.

Edit: Kolla vad jag hittade!
Det är helt OK att laga inlagd sill efter gammalt recept med socker, men att lägga in sill med sötningsmedel funkar också. Smaken blir i stort sett de samma.
https://www.expressen.se/mat-och-dryck/recept/julmat/inlagd-sill/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-20 kl. 00:11.
Citera
2026-08-20, 00:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Behöver du ens göra den så söt som den är i köpeburkar?

Men om, så finns Canderel ( https://www.willys.se/produkt/Sotningsmedel-101607566_ST ). Inte en aning om hur det blir, och man ska nog tänka på att hållbarheten kanske inte blir densamma som med socker.

Messa gärna i tråden om du får ihop något, och berätta hur det blev.

Jag är mest inne på att inte ha sillen lika söt som i köpeburkarna, men om det blir bra med färre kalorier är det inte heller fel.

Har alltid en burk löksill i kylen, och kan gå upp mitt i natten, öppna burken och sleva i mig fyra-fem bitar och sedan gå och lägga mig igen.

Edit: Kolla vad jag hittade!
Det är helt OK att laga inlagd sill efter gammalt recept med socker, men att lägga in sill med sötningsmedel funkar också. Smaken blir i stort sett de samma.
https://www.expressen.se/mat-och-dryck/recept/julmat/inlagd-sill/

Den ser bra ut! Jag har skrivit upp allt på inköpslistan nu och ska iväg och handla imorgon eller på Lördag. Det här kommer blir spännande!

Haha och jag gör samma sak. Vaknar upp mitt i natten och går raka vägen till kylen för att äta ett par bitar och sen raka vägen till sängen igen.

Funderar på att inte göra sillen helt sockerfri. Man vill ju känna av lite av den där sockerkicken som sill ger. Kanske 1/4 av socker och 2/4 sötningsmedel. Det skulle också göra sillen 25% mindre söt i smaken.
Citera
2026-08-20, 00:28
Medlem
Citat:
Funderar på att inte göra sillen helt sockerfri. Man vill ju känna av lite av den där sockerkicken som sill ger. Kanske 1/4 av socker och 2/4 sötningsmedel. Det skulle också göra sillen 25% mindre söt i smaken.
Numera dricker jag enbart läsk med sötningsmedel, känner faktiskt ingen skillnad på socker eller sånt. Så länge drycken är kall. Tycker du ska köra med bara sötningsmedel.

Sedan så skulle jag göra den lite mindre söt. Ska testa en vacker dag. Kul att frågan kom upp.
Citera
2026-08-20, 00:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Numera dricker jag enbart läsk med sötningsmedel, känner faktiskt ingen skillnad på socker eller sånt. Så länge drycken är kall. Tycker du ska köra med bara sötningsmedel.

Sedan så skulle jag göra den lite mindre söt. Ska testa en vacker dag. Kul att frågan kom upp.

Hmm. Jag testar nog göra en helt sockerfri variant först och om det känns som något saknas så testar jag lägga in lite socker.

Skriver i tråden hur det blev sen!

Något jag definitivt kommer använda för smaksättning är lite färsk dill och rödlök.
Citera
2026-08-20, 07:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Jag känner det direkt om det är annat än socker i, och dessa sötningsmedel.
Har av misstag köpt utan socker en gång, och några försökt lura en, och samtliga ggr känner jag direkt att det är fel.

Det är endast julmust jag smakat på som är svårare att känna på, men tror det har med den speciella syrup de har i den och göra.

Och andra frågan om sill, har man samma syra mängd på sin sillen, så blir inte utan socker gott för de allra flesta.
Men ja, den sillen vi köper är ofta alldeles för söt på burkarna, matjessillen i konserver är bättre.
Citera
2026-08-20, 10:45
Medlem
Citat:

Underbart, tack för tipset. I polen äter man tydligen sill med mycket mindre eller inget socker, så jag fick tips av en polack att just steksill är osockrad. Nu ska jag testa inläggningssillen istället.
Citera
2026-08-20, 20:50
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Hmm. Jag testar nog göra en helt sockerfri variant först och om det känns som något saknas så testar jag lägga in lite socker.
Kanske: testa erytritol. Det är inte socker utan en sockeralkohol, släkt med xylitol och sorbitol. Grejen med erytritol är att den inte som sorbitol är laxativt, så man kan använda mycket. Den är 0.8× så söt som socker.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag känner det direkt om det är annat än socker i, och dessa sötningsmedel.
Erytritol är den mest sockerlika jag testat. Eftersom den inte är så söt måste man använda minst lika mycket som av socker, så den är inte lika "tunn" (tunn=få molekyler som träffar smaklökarna?), som de mer kemiska grejerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Underbart, tack för tipset. I polen äter man tydligen sill med mycket mindre eller inget socker, så jag fick tips av en polack att just steksill är osockrad. Nu ska jag testa inläggningssillen istället.
Senast redigerad av johanponken 2026-08-20 kl. 20:53.
Citera
2026-08-20, 21:16
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Kanske: testa erytritol. Det är inte socker utan en sockeralkohol, släkt med xylitol och sorbitol. Grejen med erytritol är att den inte som sorbitol är laxativt, så man kan använda mycket. Den är 0.8× så söt som socker. Erytritol är den mest sockerlika jag testat. Eftersom den inte är så söt måste man använda minst lika mycket som av socker, så den är inte lika "tunn" (tunn=få molekyler som träffar smaklökarna?), som de mer kemiska grejerna.

Jag har köpt Canderel och allt annat som behövs för sillen idag.

Har testat smaka lite av Canderel och tycker den smakar riktigt bra. Sötman fastnar längre på tungan. Det är mer intensivt. Så jag ska ta mängden socker man behöver till sill, dela det i tre och omvandla det till sötningsmedel. Kommer nog bli bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in