2026-08-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ok.

Då är det väl bara att pengarna låg i plånboken som avvek lite från det som dottern tyckte var normalt.

Jag kan aldrig påminna mig om att jag såg hur mycket pengar mina föräldrar hade i plånboken. Hur mycket pengar de brukade gå runt med i sina plånböcker är helt okänt för mig.

Kanske hade de 200 kr eller så hade de 20.000. Jag har ingen aning. Är det normalt att veta hur mycket pengar ens föräldrar brukade gå runt med?

Jag tycker det är lite konstigt att det inte hittades några utländska pengar. Man växlade väl så mycket pengar att man var hyfsat säker på att de inte tog slut under resan?

Tor sägs ju ha varit iväg på ett ärende på förmiddagen på mord dagen.Han kan ju varit på Forex och växlat Rubel till SEK , därav dom 10 250:- , han lägger av sig byxorna med plånboken när han kommer hem och byter om för att gå ut och hugga ved.

Kunde inte hitta något om Forex i FUP. men på den tiden behövde man inte legitimera sig för att växla som man behöver idag.
Citera
2026-08-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Vad tror vi? Är oddsen emot honom? Och han får skaka galler ?
Eller går han fri? Känns rätt osannolikt att han lyckas gå loss från detta.

Döms i tingsrätt, frias helt i hovrätt gissar jag
Citera
2026-08-19, 20:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Döms i tingsrätt, frias helt i hovrätt gissar jag
Han frias för mordet i hovrätten, men frias inte helt, men går fri då de brott han kan knytas till är preskriberade.
Citera
2026-08-19, 20:55
Medlem
Ett jäkla långskott:
JJ mördar och ringer i panik till sina föräldrar som åker till Brattås och "städar".
Modern storlek 38.
Fadern storlek 45.
Knappast troligt men...........
Citera
2026-08-19, 21:02
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Vad tror vi? Är oddsen emot honom? Och han får skaka galler ?
Eller går han fri? Känns rätt osannolikt att han lyckas gå loss från detta.

Döms för mord på Gerd i TR och HR. Frias för mord på Tor.
Citera
2026-08-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Döms för mord på Gerd i TR och HR. Frias för mord på Tor.

Tvivlar på det.

Antingen döms han för båda eller ingen.

Döms han bara för Gärd så betyder det att rätten säger att där kan ha funnits andra på platsen.
Tror man på att där kan ha funnits andra på platsen så är hans historia plötsligt " trovärdig" att han bara drog in henne i ladan. då borde han frias från båda.
Citera
2026-08-19, 21:12
Medlem
Citat:
Min kommentar gällde verkstaden. Den var med i en dokumentär som gjordes ca 15 år efter mordet och huggkubben och yxorna var kvar.

Jag vet väldigt lite om branden, men två containrar låter som om mycket sparats.
Jag inser att du menar Barbro, då Gerd knappast deltog aktivt i utredningen.

Jag känner en man som 'lyckades' elda i köket. Det var bara köket som behövde en rejäl sanering. Jag gissar att samma kan gälla här och att bara de brandskadade rummen kanske blev utstädade.

Gerds anhöriga sparade också mycket i källaren som rensades ut först efter en vattenskada.

Det är nog ganska vanligt att mycket sparas om man har plats för det.

Missförstå mig inte helt.
Jag tror väl inte att Barbro gjort det.
Hon är bara en verkligen märklig och konstig människa.
Det blir som om planterar in sig själv i utredningen.

Jag tror de har helt rätt person och att JJ är skyldig.
Det svåra är bara att döma och knyta honom till allt.
Citera
2026-08-19, 21:18
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:

Mannen som läst här på Flashback och matar polisen med uppgifter direkt ur den här tråden är en riktig pärla! "Kvinnan var rödhårig på sin profilbild och JJ hade en bild av Annie Lööf på sin toalett." Jag tror med det vi vet nu att vi kan spola Annies "Fjamåt mot lösningen på Bjattåsmoden!"

Är det inte systern eller modern som säger detta i ett av förhören, efter att ha "funderat hemma"... så kommer dom med detta långskott om att han skulle gilla rödhåriga.
Citera
2026-08-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Inte alls nån dum teori tycker jag. Oerhört svårt att se att JJ haft något eg. klart motiv så som pengar eller hämnd för gammal affär etc. Det är en vansinnesgrej bara.

Utesluter inte att den här killens ekonomiska situation och förehavanden med Tor trots allt kan vara nyckeln. Efter att ha fått studiemedel under hösten och sugit på de sista örena under våren är han ordentligt pank. Tänker att nån på de närbelägna gårdarna kanske behöver lite handräckning. Söker upp Tor men nåt går snett. Landar ett jobb som tidningsbud först senare.

Datumet den 31 maj är intressant. Kanske har han utfört jobb åt Tor och blivit utlovad betalt den sista i månaden. När inget händer på kontot söker han upp Tor. Som inte vill betala ut några pengar. Johan finns på spektrat och har knasat till sin uppgift. Det skär sig rejält mellan honom och surgubben. Ingen annan, utom möjligtvis Gärd, känner till deras relation.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vid rånmord är det centrala att komma över pengar och då borde förövaren väl åtminstone ha tagit Tors plånbok om det nu var densamme som också letat runt i huset efteråt (med skostorlek 45?).

Det är hur man än vrider och vänder på det svårt att hitta nån logik i att pengarna lämnas kvar. Jag tror helt enkelt att GM missar dem.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-19 kl. 21:48.
Citera
2026-08-19, 21:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Missförstå mig inte helt.
Jag tror väl inte att Barbro gjort det.
Hon är bara en verkligen märklig och konstig människa.
Det blir som om planterar in sig själv i utredningen.

Jag tror de har helt rätt person och att JJ är skyldig.
Det svåra är bara att döma och knyta honom till allt.
Det brukar ju vara en bra start att utreda anhöriga och i detta fall också den som hittade kroppen...

Jag tycker inte Barbro är så värst mycket knepigare än många norrlänningar. Men visst förstår jag att det har pekats finger mot henne, så nu när morden får en slags lösning så måste det vara en stor lättnad för henne.

Att han blir dömd i tingsrätten är dock tämligen troligt i mina ögon, men sedan ska juristerna i hovrätten få säga sitt och då kan det nog gå lite hur som i detta fall då det blir lite knepigare rent juridiskt.

Jag tror vi tycker ungefär lika. Dessutom har jag aldrig träffat någon av de inblandade, så vad jag tror är knappast något avgörande.

Det här är ett diskussionsforum och då är det väl naturligt att man har lite olika uppfattningar, vinklar och nyanser på det man tror. Jag är inget facit.
Citera
2026-08-19, 21:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Är det inte systern eller modern som säger detta i ett av förhören, efter att ha "funderat hemma"... så kommer dom med detta långskott om att han skulle gilla rödhåriga.
Jag orkar inte leta, men det är en man som tillsammans med sin fru/sambo har kokat ihop det och anger att de fått inspirationen i den här tråden.

De har också vaskat fram en namngiven medgärningskvinna som är rödhårig och i vad de tycker passande ålder. Hon är dotter till en person som anses 'lämplig' att misstänka här i tråden. Någon granne tror jag.

Det finns säkert inlägg om henne här i tråden, då det är alla registerslagningar som går att göra hemifrån med i tipset.

Edit: Som ren spekulation är det intressant på så sätt att det handlar om kopplingar till JJ och inte någon av de otaliga andra som passerat revy i tråden. Kopplingen ska alltså vara en bild på Annie Lööf och hennes hårfärg på JJs toalett, vad det nu kan vara värt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-19 kl. 21:35.
Citera
2026-08-19, 21:41
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Jag orkar inte leta, men det är en man som tillsammans med sin fru/sambo har kokat ihop det och anger att de fått inspirationen i den här tråden.

De har också vaskat fram en namngiven medgärningskvinna som är rödhårig och i vad de tycker passande ålder. Hon är dotter till en person som anses 'lämplig' att misstänka här i tråden. Någon granne tror jag.

Det finns säkert inlägg om henne här i tråden, då det är alla registerslagningar som går att göra hemifrån med i tipset.

Edit: Som ren spekulation är det intressant på så sätt att det handlar om kopplingar till JJ och inte någon av de otaliga andra som passerat revy i tråden. Kopplingen ska alltså vara en bild på Annie Lööf och hennes hårfärg på JJs toalett, vad det nu kan vara värt.

Det är väl svågern Kristoffer som kokat ihop det?
Senast redigerad av Crerand 2026-08-19 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in