2026-08-19, 18:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Det häftiga är att den misstänktes tystnad nästan skapar ett eget vakuum i utredningen: alla andra fyller tusentals sidor med släkt, mark, pengar, pirer och gamla oförrätter, medan den person som påstår sig ha stått mitt i mordförloppet lämnar allra minst användbar information.

Han tiger sig igenom förhöret och uttrycker sig extremt oprecist.

Här är ett litet koncentrat ur förhör 8 den 17 juni 2026 — nästan som ett protokoll över själva tystnaden:

Kod:
03:06–03:57 – Hur långt bort var han när han hörde bråket?
Tystnad 51 sek.

05:53–06:32 – Hur lång tid tog det innan han såg mannen och kvinnan?
Tystnad 39 sek.

06:37–07:10 – Varför gick han mot bråket?
Tystnad 33 sek.

07:30–08:04 – Han har beskrivit sig som extremt konflikträdd. Vad tänkte han göra när han gick dit?
Tystnad 34 sek.

08:08–09:01 – Hur gick tankarna?
Tystnad 53 sek.

11:43–12:30 – Hur såg de två männen ut?
Tystnad 47 sek.

12:57–13:42 – Stod deras bil där han tidigare hade ritat ut den?
Tystnad 45 sek.

Polisen: ”Det känns som att du inte vill svara på våra frågor.”
Johan nickar. På frågan varför:
13:58–14:17 – tystnad.
På frågan om han vill att polisen fortsätter ställa frågor svarar han: ”Nej.”

18:34–19:27 – Var stod den andre mannen och hur såg han ut?
Tystnad 53 sek.

19:48–20:48 – Varför drog han Gerd in i ladan? Hur upplevde han situationen?
Tystnad 60 sek.

20:53–21:21 – Varför skulle gärningsmannen be just honom dra in henne?
Tystnad 28 sek.

21:54–22:17 – Samma fråga konkretiserad: varför använda en främmande person?
Tystnad 23 sek.

Polisen påpekar att de påstådda gärningsmännen var två och själva rimligen kunde flytta henne.
22:24–23:31 – tystnad 67 sek.

”Istället ber de en okänd person…”
23:40–24:37 – tystnad 57 sek.

Sedan läggs en skiss över ladan framför honom:

26:43–27:13 – Hur långt in drog han Gerd?
Tystnad 30 sek.

27:15–27:37 – Varför vill han inte rita?
Tystnad 22 sek.

27:48–28:22 – Förklara varför han inte ens vill titta på bilderna/skissen.
Tystnad 34 sek.

Efter pausen försöker polisen igen:

00:25–00:48 – Visa var han drog henne.
Tystnad 23 sek.

02:06–03:06 – Hur långt in i ladan?
Tystnad 60 sek.

03:26–03:58 – Visa var han lade henne.
Tystnad 32 sek.

04:06–04:45 – Har polisen missförstått hans tidigare uppgift om ”några meter”?
Tystnad 39 sek.
Det är en talande tystnad från JJs sida.

Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Det är förhören om allt och alla som inte har med mordet att göra som är svaga.

Det är inte ofta en förundersökning innehåller så mycket som borde hamnat i slasken, men jag antar att de måste ta med det för att inte lägga upp bollen för försvararen att "det har funnits andra misstänkta", vilket kanske inte är helt sant, då det inte finns några riktigt heta kandidater i denna del.

Mannen som läst här på Flashback och matar polisen med uppgifter direkt ur den här tråden är en riktig pärla! "Kvinnan var rödhårig på sin profilbild och JJ hade en bild av Annie Lööf på sin toalett." Jag tror med det vi vet nu att vi kan spola Annies "Fjamåt mot lösningen på Bjattåsmoden!"

Det är väl också anmärkningsvärt att Barbros tips efter seanser med olika medium är med i FUPen? Kvalificerar sig inte sånt automatiskt för slasken? (Även om jag tycker att det står var och en fritt att gå till ett medium om de vill det.)

Juristerna i Härnösand är nog inte så skarpa de heller, eller så har de låtit AI lottat fram vad som ska vara med i FUPen och använt en usel prompt.

Edit: FUPens bästa svar på en fråga står Barbro för när polisen frågar om de missat något och hon svarar: "Att fånga mördarna".
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-19 kl. 18:39.
Citera
2026-08-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det cyklas ändå ganska mycket längs vägen verkar det som. JJ hade cyklat till Birsta i Sundsvalls kommun och köpt en ny cykel på Biltema och cyklat hem med den. Det borde vara över fyra mil från Härnösand till Biltema i Birsta. En cyklist var kanske inget man noterade på Härnön då det var sommar?

Jag tror att han cyklat till mordet, möjligtvis att han knatat förbi där tidigare på sina långpromenader och kände till omgivningen litegrann?
Citera
2026-08-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fråga: När skulle detta ha gjorts och hur gick det till? För jag får inte ihop det...

I Veckans Brott 2014 berättade man att polisen gjort ett omtag i utredningen och Leif GW Persson säger att detta beror på en DNA-träff man funnit. GW tillägger sedan: "Jag kan inte gå in på vad det består i". Så det var ju uppenbarligen inte allmänt känt vad för slags DNA det rörde sig om, eller vart man funnit träffen, 2014 i vart fall.

När J.J förhörs första gången 4 april 2026 så nämns endast att dom hittat hans DNA, men inte vart. Det är dock i detta förhör han medger att han dragit in henne i ladan.

När jag sedan kollar nyhetsrapporteringen från när J.J häktades (10 april 2026) så rapporterades det endast om "ett DNA-fynd" och när jag kontrollerar aktuell tråd kring tiden 12 april så fanns det inga bekräftade uppgifter kring vart DNA-träffen hittats.

...så min slutsats är att placering, och form, av DNA inte var allmänt känt när J.J förhördes första gången.

Jo det var för ett år sedan som Peter Sjölund som avslöjade att det satt på Gärds ben. Vilken polis som glappat till Peter Sjöström är dock frågan...
Citera
2026-08-19, 19:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
Jag tror att han cyklat till mordet, möjligtvis att han knatat förbi där tidigare på sina långpromenader och kände till omgivningen litegrann?
Det saknas väl vittnen som sett Gerd cykla till Brattås, så en cyklist var ganska anonym längs den vägen. Något man inte lade märke till speciellt.

Alternativet till cykel är att JJ har åkt med någon till Brattås och kanske blivit mordhotad så han inte vågar nämna dennes namn? Då är bilen inte en röd Volvo utan den röda Volvon har JJ i så fall plockat från media. Att JJ bodde kvar i Härnösand efter mordet talar dock starkt för att han inte kände sig hotad av någon. Att flytta var något JJ hade utövat intill perfektion.

Jag har reagerat på varför JJ låtsas att han inte vet vilket datum mordet inträffade. Borde inte ett vittne som sett ett mord läst om det i tidningen och kommit ihåg datumet? Vill JJ låtsas som att han inte följt med i media vad som skrevs om mordet?

JJ är en synnerligen okvalificerad lögnare och ljuger extremt dåligt. Här tror jag inte att jag är ute och cyklar.
Citera
2026-08-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Huggen var 10 cm stora, i ngen liten hobby yxa. Det troliga är en klyvyxa som saknas i redspapsarsenalen, den yxa som Tor hade med sig i skottkärran. Tror inte JJ letade i redskapsarsenalen för att hitta ett tillhygge, det skulle han inte ha hunnit.

En klyvyxa har sällan en 10cm egg.
Se är mer tjocka med lång skalle.

Vanliga skogsyxor kan ha längre egg.
Citera
2026-08-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Oj ingen aning, har inte hört att passet kom tillrätta

Ok det hittades tydligen senare i en låda, skrev någon. Sorry.

Ja det hade väl Barbro helt hipp som happ hittat.... Ytterst märkligt.
Om det är Tors pass vi talar nu?
Citera
2026-08-19, 19:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
OK, men det är likaväl en bedömning NFC gör utifrån vad som är sparat och dokumenterat. Det, tillsammans med obduktionens resultat, är ju tydligen inte bättre än att man inte ens kan avgöra om ett eller två slag med ett eggvasst föremål i Tors bakhuvud har utdelats.

Detta vet jag inte hur du kommer fram till? Jag läser två yxhugg i bakhuvudet och ett i kinden. Lägger man till hur Tor hittades lutad framåt mot en låda så man sluta sig till att han höggs framifrån först och därefter fick (minst) ett dödande horisontellt hugg när han stod på knä.

Om vi fick se bilderna skulle det antagligen bli uppenbart. Jag utgår från att rättsläkaren vittnade i detalj om detta i måndags.
Citat:
39 Från Tor Öbergs obduktionsprotokoll utlåtande.

”Angående skador mm
Att den döda kroppen efter Tor Olav Ingmar, 350523-8034 har företett tecken
till dels huggande våld mot huvudet med skarpkantade skador som passerat
nackbenet och in i hjärnan, krosskador i hjärnan, samt en skarpkantad skada
som passerat mjukdelarna i ansiktet och in i underkäken

dels trubbigt våld
mot huvudet med ett brott i skallbottnen, respektive underkäke, lindrig blödning
mellan de mjuka hjärnhinnorna och i kammarrummen, överhudsavskrapningar,
blödningar i munslemhinnan, tungan och underhuden samt krosskador i huden”
”angående skadornas uppkomst sätt

Att fynden talar för att de skarpkantade skadorna i bakhuvudet orsakats av två
hugg med en yxa eller ett yxliknande föremål;

Att fynden talar för att skadan på den högra kinden orsakats av ett skarpeggat
föremål, sannolikt en yxa eller yxliknande föremål;”
FUP s.936
Citera
2026-08-19, 19:13
Medlem
Citat:
Klart som korvspad att JJ klubbat ihjäl båda två.
Jag är inte alls lika övertygad.
Citera
2026-08-19, 19:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Ja det hade väl Barbro helt hipp som happ hittat.... Ytterst märkligt.
Om det är Tors pass vi talar nu?
Det tyckte inte jag var så konstigt. Jag tror de flesta som tömt ett hus efter anhöriga hittat saker på oväntade ställen.

Tesen att Passet var borta uppkom väl för att det inte låg i vapenskåpet?

Tor hade varit på resa så att passet låg på en "oväntad plats" tycker inte jag är så konstigt.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att BÖ inte ändrat mer på gården då TV varit där och filmat och mycket ser ut som när mordet inträffade men 15 år senare.

Samtidigt anser jag så klart att det är upp till var och en hur man vill bevara eller förändra ett boende och att det är helt och hållet upp till BÖ. Vad jag tycker i sammanhanget har ingen egentlig betydelse, men jag skulle nog rensat ut lite mer, men alla är olika och tur är väl det.
Citera
2026-08-19, 19:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det saknas väl uttag på Tors konto?

Jag har inte läst om det i FUPen, då jag hoppade över en del som inte var förhör. Jag baserar detta på uppgifter från olika program om mordet.

Ja han hade tagit ut pengar (30.000:-) senast precis innan resan till St. Petersburg
Citera
2026-08-19, 19:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag är inte alls lika övertygad.
Det är sånt som livar upp ett diskussionsforum.

Det finns ju en del som spretar, men JJ har verkligen inte hjälpt sig själv genom hur han betett sig under förhören och den tekniska bevisningen verkar rimma mycket illa med hans föränderliga historia.

JJ har uppgett två olika varianter på hur det gick till och de är inte förenliga med varandra.

Jag får inte ihop att han är oskyldig, men alla får så klart resonera om det på sitt sätt som de känner sig bekväma med.

Dessvärre känner jag att Hovrätten som måste gå på det rent juridiska kanse resonerar annorlunda om den juridiska skulden i domen.

Själv tror jag som sagt att JJ är skyldig till dådet, men det är inget som garanterar att han är juridiskt skyldig som sagt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-19 kl. 19:31.
Citera
2026-08-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Dottern efter Brattåsmorden: ”Jag har pekats ut som misstänkt”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOLgdX/foraldrarna-mordades-i-brattas-barnen-berattar-om-sorgen

Hon har misstänkliggjorts på Flashback berättar hon. Det har påverkat hennes liv och sociala relationer.

Ja det är ju fasen inte konstigt.
Hittar på "egna" bevis , fabulerar, går till medium och beter sig allmänt märkligt.
Gnäller i FUP över arvet, gården och syster. Men hon själv visste om testamentet vilket de andra inte gjorde och detta ljög hon om med. Sedan med tiden har hon ju dessutom fattat att hon är den stora vinnaren på hela detta både ekonomiskt och får sin framtid säkrad.

Varför hon beter sig som hon gör är väldig konstigt.
Det är så många saker över så många år att det inte bara kan vara hittepå.
Så kanske hon är men kanske hon också ändrats sig till detta efter mordet.
Det är iaf väldigt märkligt att hon inte utretts mer än så det ser ut nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in