2026-08-19, 19:30
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta vet jag inte hur du kommer fram till? Jag läser två yxhugg i bakhuvudet och ett i kinden. Lägger man till hur Tor hittades lutad framåt mot en låda så man sluta sig till att han höggs framifrån först och därefter fick (minst) ett dödande horisontellt hugg när han stod på knä.

Om vi fick se bilderna skulle det antagligen bli uppenbart. Jag utgår från att rättsläkaren vittnade i detalj om detta i måndags.

FUP s.936
Ur FUP sid 942

Tors placering, blodbild på skåpssida, placering av keps, blodstänksplacering på
kepsen, skadors utseende och placering på Tors huvud tillsammans med NFC
resultat och resultat från obduktionen ger stöd för att Tor först fått ett slag med
ett eggvasst föremål i ansiktet vid ena käken och därefter hamnat i en knästående
position. Därefter har han fått ett alternativt två slag med ett eggvasst föremål i
bakhuvudet.
(15,16,34,35,37,39)

NFC gjorde en annan bedömning än obducenten?!?
Citera
2026-08-19, 19:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja han hade tagit ut pengar (30.000:-) senast precis innan resan till St. Petersburg
Ok.

Då är det väl bara att pengarna låg i plånboken som avvek lite från det som dottern tyckte var normalt.

Jag kan aldrig påminna mig om att jag såg hur mycket pengar mina föräldrar hade i plånboken. Hur mycket pengar de brukade gå runt med i sina plånböcker är helt okänt för mig.

Kanske hade de 200 kr eller så hade de 20.000. Jag har ingen aning. Är det normalt att veta hur mycket pengar ens föräldrar brukade gå runt med?

Jag tycker det är lite konstigt att det inte hittades några utländska pengar. Man växlade väl så mycket pengar att man var hyfsat säker på att de inte tog slut under resan?
Citera
2026-08-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Tusenlappar i plånboken och dessa tas ut från post eller bank, inte från bankomat.

Om vi nu antar att Tor tagit ut pengarna från sitt konto. Kanske mördaren befann sig i samma lokal och såg det hela. Därefter ett kortare förföljande till bilen varvid registreringsskylten observerades.

Bilregistret härnäst och någon dag efter, ett besök hemma hos Tor.

Tor hade tagit ut 30,000:- enligt FUP.
Skulle då ha använt 20 till resan med Gerd och sedan haft 10 tusen kvar.
Detta är inte bekräftat utan ses mer som högt troligt enligt utredare och familj.
Citera
2026-08-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det tyckte inte jag var så konstigt. Jag tror de flesta som tömt ett hus efter anhöriga hittat saker på oväntade ställen.

Tesen att Passet var borta uppkom väl för att det inte låg i vapenskåpet?

Tor hade varit på resa så att passet låg på en "oväntad plats" tycker inte jag är så konstigt.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att BÖ inte ändrat mer på gården då TV varit där och filmat och mycket ser ut som när mordet inträffade men 15 år senare.

Samtidigt anser jag så klart att det är upp till var och en hur man vill bevara eller förändra ett boende och att det är helt och hållet upp till BÖ. Vad jag tycker i sammanhanget har ingen egentlig betydelse, men jag skulle nog rensat ut lite mer, men alla är olika och tur är väl det.

Ja i mycket har du rätt.
Men tycker inte du till och med att det är märkligt att det då inte först vid förundersökningen utan det kom gerd med om jag fattat det rätt från sitt hem? Om det nu inte hittades redan då när det brann i huset och de städade ut två kontainers på gården? Branden stod att det var ... kanske 2012?
Citera
2026-08-19, 19:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fråga: När skulle detta ha gjorts och hur gick det till? För jag får inte ihop det...

I Veckans Brott 2014 berättade man att polisen gjort ett omtag i utredningen och Leif GW Persson säger att detta beror på en DNA-träff man funnit. GW tillägger sedan: "Jag kan inte gå in på vad det består i". Så det var ju uppenbarligen inte allmänt känt vad för slags DNA det rörde sig om, eller vart man funnit träffen, 2014 i vart fall.

När J.J förhörs första gången 4 april 2026 så nämns endast att dom hittat hans DNA, men inte vart. Det är dock i detta förhör han medger att han dragit in henne i ladan.

När jag sedan kollar nyhetsrapporteringen från när J.J häktades (10 april 2026) så rapporterades det endast om "ett DNA-fynd" och när jag kontrollerar aktuell tråd kring tiden 12 april så fanns det inga bekräftade uppgifter kring vart DNA-träffen hittats.

...så min slutsats är att placering, och form, av DNA inte var allmänt känt när J.J förhördes första gången.
Du har skrivit lite fel här. JJ underrättades om misstanke 8 april och samma dag hölls första förhöret.

Också samma dag kunde inte glappkäften/mediet/oraklet Leif GW Platon sitta på det längre utan talade om i SVT och lite varstans var DNAt var påträffat. Såvida han inte yppat det tidigare så kunde i alla fall inte JJ hört det ur professorns orakade trut.
Citera
2026-08-19, 20:08
Medlem
NFC gör inga bedömningar och tar inte ställning till händelseförlopp. De meddelar endast vart man funnit vems dna

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ur FUP sid 942

Tors placering, blodbild på skåpssida, placering av keps, blodstänksplacering på
resultat och resultat från obduktionen ger stöd för att Tor först fått ett slag med
ett eggvasst föremål i ansiktet vid ena käken och därefter hamnat i en knästående
position. Därefter har han fått ett alternativt två slag med ett eggvasst föremål i
bakhuvudet.
(15,16,34,35,37,39)

Citera
2026-08-19, 20:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Ja i mycket har du rätt.
Men tycker inte du till och med att det är märkligt att det då inte först vid förundersökningen utan det kom gerd med om jag fattat det rätt från sitt hem? Om det nu inte hittades redan då när det brann i huset och de städade ut två kontainers på gården? Branden stod att det var ... kanske 2012?
Min kommentar gällde verkstaden. Den var med i en dokumentär som gjordes ca 15 år efter mordet och huggkubben och yxorna var kvar.

Jag vet väldigt lite om branden, men två containrar låter som om mycket sparats.
Jag inser att du menar Barbro, då Gerd knappast deltog aktivt i utredningen.

Jag känner en man som 'lyckades' elda i köket. Det var bara köket som behövde en rejäl sanering. Jag gissar att samma kan gälla här och att bara de brandskadade rummen kanske blev utstädade.

Gerds anhöriga sparade också mycket i källaren som rensades ut först efter en vattenskada.

Det är nog ganska vanligt att mycket sparas om man har plats för det.
Citera
2026-08-19, 20:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ur FUP sid 942

bakhuvudet.
(15,16,34,35,37,39)

Men det är väl inte konstigt? NFC tittar ju på miljön runt offret, dess position, förekomsten av blodstänk. Rättsläkaren undersöker kroppen och ser givetvis om det är ett eller två jack i bakhuvudet in i kraniet.
Citera
2026-08-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag är inte alls lika övertygad.

Om inte, skulle han inte varit mer angelägen att hjälpa polisen att få fatt i den verkliga mördaren?
Citera
2026-08-19, 20:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Ja det är ju fasen inte konstigt.
Hittar på "egna" bevis , fabulerar, går till medium och beter sig allmänt märkligt.
Gnäller i FUP över arvet, gården och syster. Men hon själv visste om testamentet vilket de andra inte gjorde och detta ljög hon om med. Sedan med tiden har hon ju dessutom fattat att hon är den stora vinnaren på hela detta både ekonomiskt och får sin framtid säkrad.

Varför hon beter sig som hon gör är väldig konstigt.
Det är så många saker över så många år att det inte bara kan vara hittepå.
Så kanske hon är men kanske hon också ändrats sig till detta efter mordet.
Det är iaf väldigt märkligt att hon inte utretts mer än så det ser ut nu?
Jag har viss förståelse att man går till ett medium när inget annat leder framåt. Jag skulle inte dra slutsatsen att det indikerar skuld.

Att uppgifter från seansen är med i FUPen är väl av anledningen att polisen tyckt att BÖ kan vara inblandad. Hon deltar dessutom i en obscen mängd förhör vilket tyder på att polisen fått ett ont äga till henne.

Att tro det värsta om något hänt ligger i många människors natur och i det här fallet fick BÖ rätt. Jag får inte puls av det heller.

Att BÖ skrattade när hon var chockad på mordplatsen tycker jag inte heller är så speciellt misstänkt då olika människor reagerar olika på chock.

Att BÖ ska skylla sig själv för att hela grannskapet pekat ut henne som mördare tycker jag är väl hårt.
Citera
2026-08-19, 20:22
Medlem
Vad tror vi? Är oddsen emot honom? Och han får skaka galler ?
Eller går han fri? Känns rätt osannolikt att han lyckas gå loss från detta.
Citera
2026-08-19, 20:32
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandarren
NFC gör inga bedömningar och tar inte ställning till händelseförlopp. De meddelar endast vart man funnit vems dna
OK, fel av mig. Sammanfattningen skrevs av en Karl Nyberg i Region Nord Samordning Grova Brott Kalla Fall och regional Brottssamordning. Varför han inte nöjde sig med obducentens utlåtande om Tors skador i bakhuvudet förstår jag inte. Men nog om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in