2026-08-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Tor hade ju avverkat nyligen och de hade legat på gården och sedan lastats. Tor tyckte de hade uppgivit att det var mindre vikt än vad han ansåg det vara. Dock kom inbetalning för virket in efter hans dödliga och då var det en högre summa än förväntat.

Om virket låg på gården kan JJ ha sett det. Vilda fantasier förstås, men han kanske blev upprörd över skövlingen av skog och den girige skogsägaren med yxa.
Citera
2026-08-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Finns inga bevisliga spår av honom i huset.

Men sluta med trams nu....
Citera
2026-08-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte att ett diskussionsforum är den rätta platsen för dig. 🫤

Du verkar inte förstå tågordningen; en RPU inhämtas innan dom, så att rätten kan få en vägledning om lämplig påföljd.
Så de dömer alltså inte först till tex livstid och tar sedan beslut om att RPU skall genomföras.

Du vet tydligen inte vad det handlar om överhuvudtaget i rättsväsendet...

Sen vet du inte ens ett dugg varför jag inte diskuterar med den jag åberopa..
Gå tillbaka i tråden så upptäcker du kanske något du också...
Citera
2026-08-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men för fan, jag säger ju att han eventuellt skulle kunna ta livet av sig om han INTE satt i häkte.
Det är tredje gången jag skriver det nu, så din läsförståelse ger jag inte mycket för.

Behåll du din hemlighet, det blir bra så.

Men varför skulle han ta livet av sig frågar jag för tredje gången...
Är troligen du som har problem med läsförståelsen...
Snacka om att du projicerar dina egna fel på mig...

Är inte någon hemlighet överhuvudtaget, alla har tydligen inte uppfattat detta överhuvudtaget...
Citera
2026-08-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Om virket låg på gården kan JJ ha sett det. Vilda fantasier förstås, men han kanske blev upprörd över skövlingen av skog och den girige skogsägaren med yxa.

Ingen dålig hypotes....
Finns många galna miljöaktivister..
Citera
2026-08-28, 14:20
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Men varför skulle han ta livet av sig frågar jag för tredje gången...
Är troligen du som har problem med läsförståelsen...
Snacka om att du projicerar dina egna fel på mig...

Är inte någon hemlighet överhuvudtaget, alla har tydligen inte uppfattat detta överhuvudtaget...

Du skrev:
Citat:
Varför skulle han sitta i häkte och ta livet av sig...
Inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Det är aldrig vad jag påstått, att han skulle göra det i häktet, men det är vad du frågat tre gånger om. Förstår du?

Om jag skriver: "JJ skulle handla bananer på ICA".
Då skulle du kunna fråga: "Varför skulle han sälja kanoter i Flen?".

Anywho, vill du inte säga vad som är så uppenbart, som alla andra missat, så är det väl så.

Vet att jag kan hoppa över dina inlägg numer i alla fall.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-08-28 kl. 14:41.
Citera
2026-08-28, 14:35
Medlem
Citat:
Men sluta med trams nu....

Berätta gärna vilka bevis det finns för att han varit i huset. Är seriöst intresserad
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-28 kl. 14:39.
Citera
2026-08-28, 14:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Varför dåren sitter fortfarande kvar i häktet har de flesta här på flashback verkligen missat..
Är inte något som finns i fup överhuvudtaget dessutom...

Men ni får gärna hålla på med era teorier om utopi som inte ens är relevant längre, då det går inte att hålla kvar någon i häktet på grund av det som finns i fup..

Jag kan åberopa en annan häktning på tre personer på mordet L.B , där kan vi snacka om en utförlig fup och det var så gott som klart att de var skyldiga...

Efter huvudförhandling i tingsrätten så släpptes dessa tre på fri fot i väntan på dom.. De blev frikända, åklagaren överklagade men de blev fria även där...

Sen varför J.J sitter häktat är för att det finns en stor anledning till varför, som ni inte har ens har uppfattat...

Du försöker verkligen låta självsäker. Men som du kanske märkt av flera svar så lönar det sig sällan i krimtrådarna att försöka spela Allan och antyda att man vet saker som ingen annan vet, fast utan att komma med något konkret.

Anledningen till att MGM är fortsatt häktad är med största säkerhet att domstolens majoritet är eniga om att han är skyldig till brott som är så pass allvarligt att han i enlighet med praxis kring detta ska börja avtjäna sitt straff direkt efter meddelad dom. Det är domstolens helhetsbedömning i skuldfrågan som är grunden för det, inte någon enskild omständighet.

Domstolen har i sin bedömning utgått från den s.k. omedelbarhetsprincipen: Att domen enbart får baseras på fakta som lagts fram vid huvudförhandlingen. Vad som står och inte står i FUP är i formell mening inte relevant här. Har det lagts fram under rättegången kan det åberopas i dom. Har det inte lagts fram kan det inte användas.

Jag har inte följt detta rättsfall i detalj, men är - liksom de flesta antar jag - medveten om att ny bevisning i form av MGM:s DNA i Gerds handväska las fram. Hur stor betydelse den har i skuldfrågan vet bara domstol än så länge. Inte du, inte jag, inte någon annan som skriver i tråden. Såvida den inte är nån av nämndemännen eller någon nära till dem som har fått höra saker den definitivt inte borde höra. Och har det dåliga omdömet att försöka göra sig märkvärdig här.
Citera
2026-08-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Finns inga bevisliga spår av honom i huset.
Enligt bilder i FUP finns skospåren i stort sett framför varje skåp och hylla, har du missar det ?
Citera
2026-08-28, 14:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Enligt bilder i FUP finns skospåren i stort sett framför varje skåp och hylla, har du missar det ?

Men det har väl inte kunnat bevisas att det är JJs skor (eller att det är han som varit i huset), det är väl där skon, så att säga, klämmer.

Någon har varit i huset.
Citera
2026-08-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tipsbrevet

När de jobbade med podden så fick redaktionen motta ett tipsbrev som i stora drag beskrev hur dådet gått till utan att ange något som kunde leda till mördarna.

Brevet var skrivet på dator och utprintat för att sedan postas.
Antagligen så hade brevet redan i ett tidigt stadie postats till polisen för att vilseleda dem.
Och mördaren printade ut ett nytt ex och skickade samma till poddens redaktion.

Min teori är att brevet är skrivet av en av mördarna för att lägga ut ett villospår om motiv.
Hela brevet publicerades inte, men redaktionen sa att det innehöll ej redan publicerad information.
Dock så tror jag att delar av brevet är ihopvävt med information från media. Som Tors pengar.

I stora drag så säger brevet att någon kom till Tors gård på morgonen för att göra en betalning på den sista överenskomna betalningsdagen. Men hela summan betalas inte. Detta tror jag mördaren säger för att mordet råkade ske den sista i månaden. Samt det där med delbetalning är för att det inte är så troligt att man dödar någon för 10 000. Någon referens till hela summan görs mig veterligt inte.

Mördaren är dock inte nöjd med vare sig varan eller priset. Och lämnar gården för att senare komma tillbaka med en kompanjon för att kunna resonera med Tor.

Trots att mördaren är så prismedveten och vet att Tor har 10 000 hemma. Som dessutom bör ha både mördarens dna och fingeravtryck på sig så verkar inte mördaren ett dugg intresserad av att leta pengarna?

I övrigt är ju mördaren duktig på att inte lämna spår/fingeravtryck efter sig.
Båda personerna borde ju rimligtvis ha hanterat Gerds kropp. Alla som har gått en förstahjälpenutbildning vet ju att det effektivaste sättet att ensam flytta en livlös kropp är att korsa dess armar och dra under armbågarna backandes. Men är det verkligen vad man vill om man precis slagit en yxa i huvudet på offret? Det borde ju dels vara väldigt mycket blod som kommer att rinna över en själv i det läget. Samt se extremt obehagligt ut.

Det borde väl kännas mer naturligt att de hjälptes åt och drog i var sin arm. (Ev kunde de ju ha släpat henne i benen, men nån kanske kan spåna lite över blodspåren som det finns bilder på. Jag kan inte komma till någon slutsats alls)

Summa summarum, bägge lär ju vara rejält nedblodade. Ändå inga spår alls inne i huset. Och enligt tipsbrevet så gick de ju direkt in för rensning.

Brevet nämner inte heller något om att Tor lämnat gården. Vilket antyds på flera ställen i media när folk sett honom med bilen vid sin postlåda.

Samt att brevet inte berör varför grejjerna ligger ute i skogen.

Brevet skrevs av JJ är min uppfattning.
Han placerade ut en staty i skogen och tyckte det var roligt att folk skulle undra.
Han kan ha återvänt till brottsplatsen inte lång tid efteråt, och sett att ingen varit där. Kanske samma natt.
Citera
2026-08-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men det har väl inte kunnat bevisas att det är JJs skor (eller att det är han som varit i huset), det är väl där skon, så att säga, klämmer.

Någon har varit i huset.
Samma skomönster i blod i ladugården som inne i huset. Hur skulle han fått med sig handväskan, tygpåsen och arkivpärmen utan att leta och kliva omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in