2026-08-19, 18:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Någon klok seglare här på tråden som känner till något rättsfall där det definierats en gräns där att korsa en farled, övergår i att följa en farled, eller vice versa?

Jag förstår inte riktigt relevansen med frågan, eftersom farleder inte funkar på det viset. Eller rättare sagt, det finns (om jag kommer rätt ihåg) fyra olika sorters farleder: handelsfarleder till/från hamn, övriga handelsfarleder, farleder för mindre sjöfart och farleder för fritidsfart. De kallas också klass 1, 2, 3 och 4. 3:an och 4:an kan sen delas in i "dygnet runt" resp. "endast dagtid".

De normala väjningsreglerna gäller i princip överallt, och det spelar ingen roll om man korsar eller följer en farled. Det enda specialfallet är "trång farled", som ju har klargjorts i tråden (jag har bara snabbt skannat av den). I trånga farleder har ju en liten båt väjningsplikt oberoende av om man korsar eller följer farleden och oberoende av om man blir upphunnen eller möter fartyget.

Eftersom "trång" avgörs av uppfattningen på bryggan på det stora fartyget (det finns inga andra definitioner än bryggans egen uppfattning, och den är kopplad till "säkra manövrer") så ska man som regel betrakta farleder av klass 1 och 2 som "trånga" om de går genom skärgård, är tätt "prickade" eller i övrigt begränsade. Så har jag i alla fall fått lära mig (också om det var en tid sedan jag fick mina papper.

Så det spelar ingen roll om man korsar farleden eller följer den, utgångspunkten till sjöss är de normala väjningsregler som gäller överallt, förutom i trånga farleder där fartyg har ett slags "förkörsrätt".
Citera
2026-08-19, 19:09
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag förstår inte riktigt relevansen med frågan, eftersom farleder inte funkar på det viset. Eller rättare sagt, det finns (om jag kommer rätt ihåg) fyra olika sorters farleder: handelsfarleder till/från hamn, övriga handelsfarleder, farleder för mindre sjöfart och farleder för fritidsfart. De kallas också klass 1, 2, 3 och 4. 3:an och 4:an kan sen delas in i "dygnet runt" resp. "endast dagtid".

De normala väjningsreglerna gäller i princip överallt, och det spelar ingen roll om man korsar eller följer en farled. Det enda specialfallet är "trång farled", som ju har klargjorts i tråden (jag har bara snabbt skannat av den). I trånga farleder har ju en liten båt väjningsplikt oberoende av om man korsar eller följer farleden och oberoende av om man blir upphunnen eller möter fartyget.

Eftersom "trång" avgörs av uppfattningen på bryggan på det stora fartyget (det finns inga andra definitioner än bryggans egen uppfattning, och den är kopplad till "säkra manövrer") så ska man som regel betrakta farleder av klass 1 och 2 som "trånga" om de går genom skärgård, är tätt "prickade" eller i övrigt begränsade. Så har jag i alla fall fått lära mig (också om det var en tid sedan jag fick mina papper.

Så det spelar ingen roll om man korsar farleden eller följer den, utgångspunkten till sjöss är de normala väjningsregler som gäller överallt, förutom i trånga farleder där fartyg har ett slags "förkörsrätt".
Detta kan röra sig om ett flytande förlopp där handelsfartyget inte sett snipan som ett potentiellt hinder från början, men att det successivt blivit det.
Citera
2026-08-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Tänk så här:

Jag och mina småbarn forsar fram i 30 knop i Hakefjorden. Vi använder givetvis inte flytvästar, eftersom vi är inomhus.

Bakom mig puttrar du på i 6 knop. Givetvis med flytvästen på...

Och bakom dig kör Misje Verde i 10 knop.

Vi kör i exakt samma spår.

Finns det någon risk att du eller Misje Verde kommer i kapp mig?

Finns det någon risk att Misje Verde kommer i kapp dig?

Vem kör säkrast i farleden av oss?

Hänger du med?

Byter du direkt till högerfilen på motorvägen direkt när du anar en bil bakom dig i backspegeln för att försäkra dig om att hen inte kommer meja ner dig, köra på dig bakifrån i 200km/h?
Citera
2026-08-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Men det var även bättre bemannat på bryggan på den tiden eller?

Jo, på 1950- och 1960-talet var det en styrman och två däcksmanskap, vanligen en jungman eller lättmatros, på vakt. Om det inte fanns autopilot stod en tillrors och en var utkik och styrman höll uppsikt. Vid gång in och ut ur hamn samt i skärgårdar fanns även en lots ombord samt om det var behövligt även befälhavaren. Om befälhavaren "tog över" fick styrman hålla utkik.
När det var dags för kaffe gick en av däcksgubbarna ner och kokade det. Då var det en man mindre på bryggan.
Så upplevde jag det från maskin.
Citera
2026-08-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Väl förklarat!

Klass 3 farleder stöder mörkernavigering, det gör normalt inte klass 4, så som du säger kan man kalla dem "dynget runt" resp "dagtid".

Trånga farleder, ur ett juridiskt perspektiv, avgörs av typen av fartyg som normalt frekventerar farleden. En trång farled är alltså trång även om två fritidsbåtar "möts" i farleden. Detta hänger bland annat ihop med att regel 9 även gäller fartyg som inte är i sikte av varandra. Ett mindre fartyg <20 m, måste alltså alltid vara beredd på att det kan dyka upp ett större fartyg och därför redan ha tagit hänsyns till det.
Citera
2026-08-19, 20:42
Medlem
Citat:
Detta kan röra sig om ett flytande förlopp där handelsfartyget inte sett snipan som ett potentiellt hinder från början, men att det successivt blivit det.

Inte med mindre än att snipan ändrar sin kurs, och då bryter ännu en regel. Börjar bli många regelbrott på snipan nu
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-19 kl. 21:17.
Citera
2026-08-19, 21:17
Medlem
Citat:
Problemet är ju snipaförarna som gör lite hur som helst. Ortogonalt, vackert uttryck. Nästan jag glömt bort det.

Annars mer om det nämnts i rättslig praxis.

Ja, snipaförare som tror dom är ensamma i världen är lika farliga för sig själva som handelsfartygskaptener som tror dom är ensamma i världen är för sin omgivning, så är det onekligen
Citera
2026-08-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Men det var även bättre bemannat på bryggan på den tiden eller?
2-3 man på bryggan normalt.
Citera
2026-08-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, snipaförare som tror dom är ensamma i världen är lika farliga för sig själva som handelsfartygskaptener som tror dom är ensamma i världen är för sin omgivning, så är det onekligen

100%
Citera
2026-08-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Tänk så här:

Jag och mina småbarn forsar fram i 30 knop i Hakefjorden. Vi använder givetvis inte flytvästar, eftersom vi är inomhus.

Bakom mig puttrar du på i 6 knop. Givetvis med flytvästen på...

Och bakom dig kör Misje Verde i 10 knop.

Vi kör i exakt samma spår.

Finns det någon risk att du eller Misje Verde kommer i kapp mig?

Finns det någon risk att Misje Verde kommer i kapp dig?

Vem kör säkrast i farleden av oss?

Hänger du med?
Du tänker totalt fel, hur kan du tänka såhär.

Lägg ned dessa idiotiska tankar nu och lär dig sjövett
Citera
2026-08-20, 02:11
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Du tänker totalt fel, hur kan du tänka såhär.

Sunt förnuft och erfarenhet...

Ett nytt försök:

Jag har tvingats låna (*) en snipa som bara gör 6 knop.

Bakom mig befinner sig folkpartisten Bernt Westerberg i en Solö Lyx, eftersom det är valrörelse tänker han extra mycket på klimatkatastrofen, så han puttrar på i 5 knop. (**)

Bakom Bernt kör Misje Verde i 5.9 knop.

Av olika anledningar kör vi alla i exakt samma spår.

Finns det någon risk att Bernt eller Misje Verde kommer i kapp mig?

Finns det någon risk att Misje Verde kommer i kapp Bernt?

Vem kör säkrast i farleden av mig och Bernt?

Båtfart är säkerhet!

Inte bara när man korsar oceaner, utan även när man är vid Kummelbanken och behöver fly dåligt väder.

Hänger du med?

(*)
Eftersom Jag har supit bort nycklarna till min planande fritidsfiskebåt i samband med gårdagens kräftskiva. Men inget ont, som inte har något gott med sig. Jag passar därför på att dörja i 6 knop. Snipan har autopilot, så jag har nästan lika bra uppsikt framåt som bakåt.

(**)
Fastän Bernts Solö Lyx egentligen gör hela 18 knop. Jag glömde att nämna att Bernts släkt har varit jaktlöjtnanter i generationer. Jag glömde också att nämna att Bernt kämpar hårt för att lagstifta om en maxhastighet på 5 knop, för klimatet och barnens skull. Givetvis har Bernt på sig en flytväst med bärkraft på över 500 Newton. Han vill ju vara på den säkra sidan...
Citera
2026-08-20, 02:25
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Byter du direkt till högerfilen på motorvägen direkt när du anar en bil bakom dig i backspegeln för att försäkra dig om att hen inte kommer meja ner dig, köra på dig bakifrån i 200km/h?

Om det är en sådan här situation du tänker på,

https://www.youtube.com/shorts/R4OhGVVof84
Driver stops in middle of Columbus highway, leading to crash
hade jag kört som tankbilen.

Men som andra experter i tråden redan har konstaterat, motorvägar och lotsleder är två vitt skilda saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in