Citat:
Jag förstår inte riktigt relevansen med frågan, eftersom farleder inte funkar på det viset. Eller rättare sagt, det finns (om jag kommer rätt ihåg) fyra olika sorters farleder: handelsfarleder till/från hamn, övriga handelsfarleder, farleder för mindre sjöfart och farleder för fritidsfart. De kallas också klass 1, 2, 3 och 4. 3:an och 4:an kan sen delas in i "dygnet runt" resp. "endast dagtid".
De normala väjningsreglerna gäller i princip överallt, och det spelar ingen roll om man korsar eller följer en farled. Det enda specialfallet är "trång farled", som ju har klargjorts i tråden (jag har bara snabbt skannat av den). I trånga farleder har ju en liten båt väjningsplikt oberoende av om man korsar eller följer farleden och oberoende av om man blir upphunnen eller möter fartyget.
Eftersom "trång" avgörs av uppfattningen på bryggan på det stora fartyget (det finns inga andra definitioner än bryggans egen uppfattning, och den är kopplad till "säkra manövrer") så ska man som regel betrakta farleder av klass 1 och 2 som "trånga" om de går genom skärgård, är tätt "prickade" eller i övrigt begränsade. Så har jag i alla fall fått lära mig (också om det var en tid sedan jag fick mina papper.
Så det spelar ingen roll om man korsar farleden eller följer den, utgångspunkten till sjöss är de normala väjningsregler som gäller överallt, förutom i trånga farleder där fartyg har ett slags "förkörsrätt".