2026-08-19, 15:14
Medlem
snigel1s avatar
Någon klok seglare här på tråden som känner till något rättsfall där det definierats en gräns där att korsa en farled, övergår i att följa en farled, eller vice versa?
Citera
2026-08-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jo, jag håller med om allt det där (förstås, det är ju helt korrekt). Men jag satt och räknade i huvudet så det blev litet grovt, och rent teoretiskt kan man ju tänka sig att snipan blev upphunnen på ett sånt sätt att den svängde hela vägen tvärs.

Bakgrunden är att jag kappseglat en hel del i mitt tidigare liv, och i kappsegling förekommer liknande situationer (där man behöver hinna "tvärs" gentemot en upphinnande båt). Så jag vet att det tar tid, men inte SÅ lång tid.

Sekundrarna går fort När vi kappseglar så girar ju båten runt sin egen köl i princip vid en snäv 90-gradare, så det är ju lite skillnade mot en snipa.

Citat:
Jag hade också under ett antal år ett arbete som gjorde att jag loggade in mellan 400-500 körtimmar med större motorbåt per år, av vilka en del var i större trafikerade farleder (med dykare i vattnet). Så jag vet också hur det känns när ett flytande "berg" närmar sig, och hur förrädiskt långsamt det ser ut.

Ja, länge ser det ut som dom står stilla, dom där flytande "bergen", sen helt plötsligt är dom när och det går med en jäkla fart. Känner igen känslan

Citat:
Jag har inte följt med hela tråden, så jag missade att du redan hade räknat ut tiden. Beklagar, det var inte meningen att stjäla "de fem sekunderna". Satt och räknade i huvudet för att få "siffror" på olyckan och förstå hur den kunde hända. Och den enda logiska förklaringen är att snipan inte observerat att den håller på att bli upphunnen av ett fartyg. För om den observerat fartyget (innan det kom så pass nära som 15 meter) så hade den hunnit väja undan, och rätt enkelt dessutom.

Ingen anledning att ursäkta omöjligt att läsa alla inlägg, jag tyckte bara det var kul att vi kom fram till exakt samma svar trots två helt olika angreppssätt.

Ja, vi är helt överens där också, om att snipan aldrig sett fartyget, de förstod nog inte vad som hände förrän snipan redan var på väg ner i vattnet. Först fick snipan antagligen en skjuts framåt av bogvågen från fartyget och då blir rektionen "vad är det som händer" och fokus blir antagligen på att styra, och i nästa sekund tappar man all kontroll, snipan trycks in i en gir tvärs och välter av att skeppet skjuter den framåt och det blir nog i det närmaste panik direkt. Skulle jag tro. Någonstans på vägen därefter kommer antagligen insikten att man blir överkörd av ett stort skepp, men då också i kombination med att man kämpar för sitt liv och det senare lär ha prio. Ja fy fan vad hemskt.
Citera
2026-08-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Någon klok seglare här på tråden som känner till något rättsfall där det definierats en gräns där att korsa en farled, övergår i att följa en farled, eller vice versa?

Tja, det behövs väl ingen dom för att reda ut det Om du kommer från sidan av farleden, kör in i den ortogonalt och därefter girar 90 grader för att följa farleden, då har du inte korsat farleden om du kom från styrbordssidan av farleden, och om du kom från "andra sidan", då har du korsat den mötande sidan av farleden du färdas i.

Men ska man gå in i och färdas i en farled, då tar man lämpligen sin gir huvudsakligen utanför farleden och glider in i farleden ungefär som man gör ett filbyte på motorvägen, när så är möjligt. Men det beror ju naturligtvis på förhållandena på platsen och övrig fartygstrafik.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-19 kl. 16:44.
Citera
2026-08-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tja, det behövs väl ingen dom för att reda ut det Om du kommer från sidan av farleden, kör in i den ortogonalt och därefter girar 90 grader för att följa farleden, då har du inte korsat farleden om du kom från styrbordssidan av farleden, och om du kom från "andra sidan", då har du korsat den mötande sidan av farleden du färdas i.

Men ska man gå in i och färdas i en farled, då tar man lämpligen sin gir huvudsakligen utanför farleden och glider in i farleden ungefär som man gör ett filbyte på motorvägen, när så är möjligt.

Farleden är ingen motorväg. Man kör kortaste sträckan från A till B på sjön. Enda undantaget kan vara att ta hänsyn till sjö eller annan trafik, men att betrakta farleden som motorväg är en helt felaktig jämförelse
Citera
2026-08-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad menas med "kommenterat detta."?

Förr i tiden var det mer vanligt att man bevakade radarn hela tiden och mycket av det kom sig av att man hade PPI:er och dom var inte så ljusstarka så man fick stoppa ned huvudet i en stos och sedan tog det en stund innan ögonen vant sig och då ville man inte titta upp igen

Ja. Men det var även bättre bemannat på bryggan på den tiden eller?
Citera
2026-08-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Farleden är ingen motorväg. Man kör kortaste sträckan från A till B på sjön. Enda undantaget kan vara att ta hänsyn till sjö eller annan trafik, men att betrakta farleden som motorväg är en helt felaktig jämförelse

Du förstår alltså inte en enkel analogi. Nåja, analogin funkar alldeles utmärkt. Att du inte fattar den kan bara beklagas. Det är så det går till på sjön. Var och hur snipan körde in i farleden är okänt däremot har vi fått veta att snipan hade följt farleden en tid innan olyckan.
Citera
2026-08-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu

Nej. Gott sjömanskap (och även reglerna?) stipulerar precis det Vercidictores säger.

Man ska ansluta i så liten vinkel som möjligt och korsa i så 90° som möjligt. Detta är för att andra fartyg lättare sla förstå dina intentioner
Citera
2026-08-19, 17:03
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det var väl Tjörn runt nu nyligen? Gick det några lotsade fartyg i Hakefjorden då?

En intressant fråga. Det ser ut att vara en lucka, åtminstone vid starten av Tjörn runt:

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo?SearchFrom=2026-08-13&__Invariant=SearchFrom&SearchTo=2026-08-17&__Invariant=SearchTo&SelectedPilotageArea=350&S electedPilotageStatus=&ShipName=&Callsign=&TableSi ze=25&auto=true&userAction=search

Tyvärr är jag inte betrodd att söka i databasen tidigare än 5:e augusti, annars hade det varit intressant att studera Misje-rederiets tidigare irrfärder.

Jag har precis sett en mycket intressant film från årets Tjörn runt...

Det har ju varit en hel del diskussion i tråden om vilka färger som syns bäst på sjön, under olika ljusförhållanden etc.

Förhoppningsvis kan denna film från Tjörn runt hjälpa oss i tråden att förstå problemen:

https://youtu.be/xq9jDZMTJik?t=504

Obs! Filmaren filmar utanför Tjörn -- och inte innanför Tjörn, där Albins 25:a förliste.

Jag noterar att Sjöräddningens räddningskryssare syns bäst.

Jag noterar vidare att de kör som sjöbusar...
Citera
2026-08-19, 17:16
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nej jag förstår inte att en båt som går 15 knop är säkrare i farleden, hur kan du ens tror det helt obegripligt att folk med absolut noll kunskap sitter och skriver på forum och låtsas att dom förstår.

Tänk så här:

Jag och mina småbarn forsar fram i 30 knop i Hakefjorden. Vi använder givetvis inte flytvästar, eftersom vi är inomhus.

Bakom mig puttrar du på i 6 knop. Givetvis med flytvästen på...

Och bakom dig kör Misje Verde i 10 knop.

Vi kör i exakt samma spår.

Finns det någon risk att du eller Misje Verde kommer i kapp mig?

Finns det någon risk att Misje Verde kommer i kapp dig?

Vem kör säkrast i farleden av oss?

Hänger du med?
Citera
2026-08-19, 17:34
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Ok, hade bröderna olika mål för deras respektive resa så dismissa mitt inlägg.

Jag är ganska säker på att brorsorna hade samma mål.

Men jag vet inte...
Citera
2026-08-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
En intressant fråga. Det ser ut att vara en lucka, åtminstone vid starten av Tjörn runt:

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo?SearchFrom=2026-08-13&__Invariant=SearchFrom&SearchTo=2026-08-17&__Invariant=SearchTo&SelectedPilotageArea=350&S electedPilotageStatus=&ShipName=&Callsign=&TableSi ze=25&auto=true&userAction=search

Tyvärr är jag inte betrodd att söka i databasen tidigare än 5:e augusti, annars hade det varit intressant att studera Misje-rederiets tidigare irrfärder.

Jag har precis sett en mycket intressant film från årets Tjörn runt...

Det har ju varit en hel del diskussion i tråden om vilka färger som syns bäst på sjön, under olika ljusförhållanden etc.

Förhoppningsvis kan denna film från Tjörn runt hjälpa oss i tråden att förstå problemen:

https://youtu.be/xq9jDZMTJik?t=504

Obs! Filmaren filmar utanför Tjörn -- och inte innanför Tjörn, där Albins 25:a förliste.

Jag noterar att Sjöräddningens räddningskryssare syns bäst.

Jag noterar vidare att de kör som sjöbusar...

Ja. Det är ju en glipa i fartygstrafiken på morgonen och förmiddagen. Frågan är om det är slumpen eller medvetet.

Det finns en anledning till varför livbåtar och livflottar är orangra och gula. Precis som att flytvästar och överlevnadsdräkter är det.
Citera
2026-08-19, 18:13
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Men ska man gå in i och färdas i en farled, då tar man lämpligen sin gir huvudsakligen utanför farleden och glider in i farleden ungefär som man gör ett filbyte på motorvägen, när så är möjligt. Men det beror ju naturligtvis på förhållandena på platsen och övrig fartygstrafik.
Problemet är ju snipaförarna som gör lite hur som helst. Ortogonalt, vackert uttryck. Nästan jag glömt bort det.

Annars mer om det nämnts i rättslig praxis.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-19 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in