Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jo, jag håller med om allt det där (förstås, det är ju helt korrekt). Men jag satt och räknade i huvudet så det blev litet grovt, och rent teoretiskt kan man ju tänka sig att snipan blev upphunnen på ett sånt sätt att den svängde hela vägen tvärs.
Bakgrunden är att jag kappseglat en hel del i mitt tidigare liv, och i kappsegling förekommer liknande situationer (där man behöver hinna "tvärs" gentemot en upphinnande båt). Så jag vet att det tar tid, men inte SÅ lång tid.
Sekundrarna går fort

När vi kappseglar så girar ju båten runt sin egen köl i princip vid en snäv 90-gradare, så det är ju lite skillnade mot en snipa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag hade också under ett antal år ett arbete som gjorde att jag loggade in mellan 400-500 körtimmar med större motorbåt per år, av vilka en del var i större trafikerade farleder (med dykare i vattnet). Så jag vet också hur det känns när ett flytande "berg" närmar sig, och hur förrädiskt långsamt det ser ut.
Ja, länge ser det ut som dom står stilla, dom där flytande "bergen", sen helt plötsligt är dom när och det går med en jäkla fart. Känner igen känslan
Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag har inte följt med hela tråden, så jag missade att du redan hade räknat ut tiden. Beklagar, det var inte meningen att stjäla "de fem sekunderna". Satt och räknade i huvudet för att få "siffror" på olyckan och förstå hur den kunde hända. Och den enda logiska förklaringen är att snipan inte observerat att den håller på att bli upphunnen av ett fartyg. För om den observerat fartyget (innan det kom så pass nära som 15 meter) så hade den hunnit väja undan, och rätt enkelt dessutom.
Ingen anledning att ursäkta

omöjligt att läsa alla inlägg, jag tyckte bara det var kul att vi kom fram till exakt samma svar trots två helt olika angreppssätt.
Ja, vi är helt överens där också, om att snipan aldrig sett fartyget, de förstod nog inte vad som hände förrän snipan redan var på väg ner i vattnet. Först fick snipan antagligen en skjuts framåt av bogvågen från fartyget och då blir rektionen "vad är det som händer" och fokus blir antagligen på att styra, och i nästa sekund tappar man all kontroll, snipan trycks in i en gir tvärs och välter av att skeppet skjuter den framåt och det blir nog i det närmaste panik direkt. Skulle jag tro. Någonstans på vägen därefter kommer antagligen insikten att man blir överkörd av ett stort skepp, men då också i kombination med att man kämpar för sitt liv och det senare lär ha prio. Ja fy fan vad hemskt.