2026-08-18, 17:09
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Jag är ingen IT-expert, men är rätt korkat att vissa program fungerar på Apple, andra på windows, å tredje på Linux. Känns som IT-teknikerna som gör datorerna lätt kunde fixat så allt körde på allt.
Ett helt orimligt krav. Det är nog inte ens önskvärt. Så några EU-regler kan du glömma.

Att folk låser fast sig i stängda system är mer eller mindre självförvållat om du frågar mig. Den som är intresserad av öppna standarder kan välja att använda dessa. Problem solved.
Citera
2026-08-18, 17:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Alltså tvärtom mot min fråga, dvs Ubuntu har ingen fördel alls över Debian?
Beror på vilken version av vardera man kör. Debian LTS är den mest konservativa men även den mest stabila och kan ligga lite bakom i versionerna i repot men det händer inte ofta. De applikationer jag kör i min server är av senaste version.
Citera
2026-08-19, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ett helt orimligt krav. Det är nog inte ens önskvärt. Så några EU-regler kan du glömma.

Att folk låser fast sig i stängda system är mer eller mindre självförvållat om du frågar mig. Den som är intresserad av öppna standarder kan välja att använda dessa. Problem solved.

Öppna standarder är jag inte intresserad av. Jag är intresserad av att Cambios journalsystem borde köra på Apple och Linux, och inte bara Windows. Och att Zelda borde gå att spela på Playstation och Appledator, inte bara på Switch.
Citera
2026-08-19, 10:09
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av att Cambios journalsystem borde köra på Apple och Linux, och inte bara Windows.

Jag är intresserad av att Cambios journalsystem inte borde köras alls
Citera
2026-08-19, 17:12
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Öppna standarder är jag inte intresserad av.
Vi får hoppas på lite EU-regler så att du rättar dig i ledet.
Citera
2026-08-19, 17:59
Medlem
Citat:
Vi får hoppas på lite EU-regler så att du rättar dig i ledet.

Jag rätta mig? Jag använder dator i jobbet och för hobbies. Öppna standarder låter mer som något IT-tekniker måste rätta sig i ledet efter när de utvecklar.

Om det hade löst problemet att vi är så illa tvungna att köra Windows på otal arbetsdatorer, så mycket bra förslag.
Citera
2026-08-19, 18:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag rätta mig? Jag använder dator i jobbet och för hobbies. Öppna standarder låter mer som något IT-tekniker måste rätta sig i ledet efter när de utvecklar.

Om det hade löst problemet att vi är så illa tvungna att köra Windows på otal arbetsdatorer, så mycket bra förslag.
Jag menar att det är en motsättning där, mellan en öppen standard som fungerar överallt och din (eller andras) vilja att låsa in sig i stängda standarder.
Citera
2026-08-19, 21:05
Medlem
Citat:
Jag menar att det är en motsättning där, mellan en öppen standard som fungerar överallt och din (eller andras) vilja att låsa in sig i stängda standarder.

Jag bryr mig inte ett dyft om standarder. Köper jag en dator, privat eller arbete, så förväntar jag mig att alla program fungerar och IT-folket borde lösa det. Om de löser det med en standard eller inte skiter liksom jag och 97% av alla användare i.
Citera
2026-08-19, 21:16
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag bryr mig inte ett dyft om standarder. Köper jag en dator, privat eller arbete, så förväntar jag mig att alla program fungerar och IT-folket borde lösa det. Om de löser det med en standard eller inte skiter liksom jag och 97% av alla användare i.
IT-folket borde lösa det, självklart. Allt ska funka på allt. Så om nån snubbe skriver ett program på sin dator då ska "IT-folket" komma och på något vis se till att programmet är körbart på allt. Lite som Doom, som kan köras på graviditetstest etc.

Adobe Photoshop på graviditetstestet! Folket kräver det och EU måste leverera. IT-folket måste ta sitt ansvar.

Diesel i bensinbilen också? Eller är förväntningarna annorlunda där på något vis?

Nä, det finns en poäng med olika system tycker jag. Allt behöver inte fungera på allt.
Citera
2026-08-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Alltså tvärtom mot min fråga, dvs Ubuntu har ingen fördel alls över Debian?
Skulle vilja säga att både Ubuntu 24.04 LTS samt 26.04 LTS har stora fördelar jfm Debian 13 (Trixie).

Framförallt så är repot som Debian använder sig av väldigt begränsat, medan Ubuntu har betydligt större programutbud.

Får även bättre prestanda i Ubuntu jfm Debian här, även när jag kör med XanMod-kernels i båda mina setups. Faktiskt så att inte ens CachyOS lyckats komma ikapp Ubuntu hos mig.

Nackdelen med Ubuntu är dock att det kan vara smått bloatat i sin standardinstallation, men GNU/Linux är väl till för att tweaka till max?
Citera
2026-08-20, 07:25
Medlem
Citat:
IT-folket borde lösa det, självklart. Allt ska funka på allt. Så om nån snubbe skriver ett program på sin dator då ska "IT-folket" komma och på något vis se till att programmet är körbart på allt. Lite som Doom, som kan köras på graviditetstest etc.

Adobe Photoshop på graviditetstestet! Folket kräver det och EU måste leverera. IT-folket måste ta sitt ansvar.

Diesel i bensinbilen också? Eller är förväntningarna annorlunda där på något vis?

Nä, det finns en poäng med olika system tycker jag. Allt behöver inte fungera på allt.

Du låter mycket negativ inställd till vad teknik och IT-tekniker kan lösa. Vad jag här är samma visa som när Apple förklarar för EU att det är omöjligt att ha andra app-stores, omöjligt att ha samma laddkabel som andra telefoner, osv.

Jag har stor tilltro till teknologi och teknikerna så jag tror de kan komma upp med en lösning.
Citera
2026-08-20, 19:25
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:

Håller man sig bara till bild-, video- och ordbehandlingsformat så går väl alla format att öppnas och köras i BÅDE PC- och LINUX-miljö. Så därför är det ju lite märkligt att något så BANALT som BankID INTE går att köra i båda miljöerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in