2026-08-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Öppna standarder är jag inte intresserad av. Jag är intresserad av att Cambios journalsystem borde köra på Apple och Linux, och inte bara Windows.
Cambios utvecklingsavdelning kanske jobbar på det. Har du frågat dem?
Citera
2026-08-21, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Cambios utvecklingsavdelning kanske jobbar på det. Har du frågat dem?

Nej. Jag varken jobbar inom vård, eller i Sverige.

Det var dock ett exempel dragit ur röven. Som uppköpare för en regions mjukvara ska du inte behöva sitta å fundera över "vad har vi för datorer i regionen?" när du köper in mjukvara. Det ska bara fungera.
Citera
2026-08-21, 09:33
Moderator
Amirons avatar
Finns redan trådar om Bank-ID på linux system, så använd någon av dem istället.

(FB) Kan man ha bank ID på en linux desktop?

OffTopic raderat

//Mod
Citera
2026-08-21, 11:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Skulle vilja säga att både Ubuntu 24.04 LTS samt 26.04 LTS har stora fördelar jfm Debian 13 (Trixie).

Framförallt så är repot som Debian använder sig av väldigt begränsat, medan Ubuntu har betydligt större programutbud.

Får även bättre prestanda i Ubuntu jfm Debian här, även när jag kör med XanMod-kernels i båda mina setups. Faktiskt så att inte ens CachyOS lyckats komma ikapp Ubuntu hos mig.

Nackdelen med Ubuntu är dock att det kan vara smått bloatat i sin standardinstallation, men GNU/Linux är väl till för att tweaka till max?
Alla är vi olika och själv ser jag inte så stora fördelar med ubuntu mer än att den är lite mer rolling än debian stable. Det går att få en mer rolling av Trixie om man slår på backportrepot där man kan peka ut paket man vill ha utan att resten av installerade paket uppdateras därifrån. På så vis får man en mer rullande Trixie. Eller så tar man mod till sig och kör debian testing.

I fallet debian testing kan man prova TuxedoOS som är baserad på just debian testing men kurerad av gänget bakom denna. Jag kommer att testa denna själv när jag fått ordning på min testdator.

Ubuntu rör jag aldrig mer på grund av snaps. Okej att det går att stänga av snaps men då kan man ju lika gärna köra linux Mint. Eller som jag gör nu, LMDE 7.
Citera
2026-08-21, 11:52
Medlem
Alla operativsystem är bara en startknapp till browsern.
Citera
2026-08-21, 12:30
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Du låter mycket negativ inställd till vad teknik och IT-tekniker kan lösa. Vad jag här är samma visa som när Apple förklarar för EU att det är omöjligt att ha andra app-stores, omöjligt att ha samma laddkabel som andra telefoner, osv.

Jag har stor tilltro till teknologi och teknikerna så jag tror de kan komma upp med en lösning.
Lösningen är öppna standarder. Då finns möjlighet att utveckla för olika miljöer. Vi får hoppas att GNU/Linux trycker undan Microsoft och Apple över tid. Du kan hjälpa till redan nu genom att när det är möjligt välja fria och öppna system. Doom som jag nämnde får folk att fungera överallt just för att koden är fri.
Jag älskar min Linux desktop och du kan göra det du med. Sen om du väljer XFCE som jag eller någon annan miljö det kan var och en välja fritt.
Citera
2026-08-21, 15:10
Medlem
Citat:
Nej. Jag varken jobbar inom vård, eller i Sverige.

Det var dock ett exempel dragit ur röven. Som uppköpare för en regions mjukvara ska du inte behöva sitta å fundera över "vad har vi för datorer i regionen?" när du köper in mjukvara. Det ska bara fungera.
Samma gäller för alla andra exempel du kan hitta-fråga bara programmets utvecklingsavdelning(eller dess säljare) när stödet för linux kommer.
Citera
2026-08-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ubuntu rör jag aldrig mer på grund av snaps. Okej att det går att stänga av snaps men då kan man ju lika gärna köra linux Mint.
Snaps är mitt hatobjekt #1 i Ubuntu. Utplånades dock redan i 18.04 LTS och har varit borta sedan dess.

Har testar CachyOS, Fedora samt Debian i omgångar, men har hittills alltid återgått till Ubuntu.

Ogillar hur GNOME fördummats på senare tid, där KDE Plasma börjat locka mer.
Citera
2026-08-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Samma gäller för alla andra exempel du kan hitta-fråga bara programmets utvecklingsavdelning(eller dess säljare) när stödet för linux kommer.

Det handlar inte främst om att få stöd till Linux. Såklart är prio att all mjukvara kör på Windows och Apple. Om Linux kommer till helt bra. Oavsett borde det vara krav på det här, och inte heller något mjukvaruutvecklarna ska behöva tänka på. Borde vara ordnat av windows och apple (och då linux) från första början att allt bara funkar.

Hittepå-exempel? Offentlig upphandlig, och sveriges mest använda journalsystem är knappast hitte-på.
Citera
2026-08-21, 20:10
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ubuntu rör jag aldrig mer på grund av snaps. Okej att det går att stänga av snaps men då kan man ju lika gärna köra linux Mint. Eller som jag gör nu, LMDE 7.

Även om du stänger av snapfunktionen helt och hållet, och ändrar prion, så återställer de funktionen igen via en större uppdatering.
Har fått göra om proceduren några gånger på en 20.04 installation som jag har.
Citera
2026-08-21, 20:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Även om du stänger av snapfunktionen helt och hållet, och ändrar prion, så återställer de funktionen igen via en större uppdatering.
Har fått göra om proceduren några gånger på en 20.04 installation som jag har.
Det visste jag inte om. Det gör ju att Canonical inte är mycket bättre än Microslop. Eller ska vi kalla dem Canonislop i fortsättningen?

Som kanske framgått i tråden har jag övergivit allt ubuntu och relaterat.
Citera
2026-08-23, 08:40
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Det visste jag inte om. Det gör ju att Canonical inte är mycket bättre än Microslop. Eller ska vi kalla dem Canonislop i fortsättningen?

Som kanske framgått i tråden har jag övergivit allt ubuntu och relaterat.

Det verkar som att det är många som tröttnat på Canonical och deras beteende när det kommer till snaps.
Och tittar man lite ifrån utsidan så verkar det som att de skiter i sina vanliga användare och bara vill ha företag som kunder.

Även jag har återgått till moderskeppet som mitt primära operativ, även om OpenSuse används en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in