Citat:
Ursprungligen postat av
Walkir
Skulle vilja säga att både Ubuntu 24.04 LTS samt 26.04 LTS har stora fördelar jfm Debian 13 (Trixie).
Framförallt så är repot som Debian använder sig av väldigt begränsat, medan Ubuntu har betydligt större programutbud.
Får även bättre prestanda i Ubuntu jfm Debian här, även när jag kör med XanMod-kernels i båda mina setups. Faktiskt så att inte ens CachyOS lyckats komma ikapp Ubuntu hos mig.
Nackdelen med Ubuntu är dock att det kan vara smått bloatat i sin standardinstallation, men GNU/Linux är väl till för att tweaka till max?

Alla är vi olika och själv ser jag inte så stora fördelar med ubuntu mer än att den är lite mer rolling än debian stable. Det går att få en mer rolling av Trixie om man slår på backportrepot där man kan peka ut paket man vill ha utan att resten av installerade paket uppdateras därifrån. På så vis får man en mer rullande Trixie. Eller så tar man mod till sig och kör debian testing.
I fallet debian testing kan man prova TuxedoOS som är baserad på just debian testing men kurerad av gänget bakom denna. Jag kommer att testa denna själv när jag fått ordning på min testdator.
Ubuntu rör jag aldrig mer på grund av snaps. Okej att det går att stänga av snaps men då kan man ju lika gärna köra linux Mint. Eller som jag gör nu, LMDE 7.