2025-12-16, 19:25
Medlem
KeizerSosses avatar
Jag har sedan länge älskat Linux till allt från servrar, telefoner, TV och mediaspelare.
Men jag har också en stark hatkärlek till Linux desktop oavsett vilken distro det än gäller.

Jag älskar funktionerna, utseendena och möjligheterna till oändlig customization i merparten av alla distros men det jag alltid blir besviken på i slutändan är hur många faktiska buggar man stöter på både nu och då.

Allt från att appar inte kan installeras, grafik som ibland ser ut som skit i spel (färger, shaders osv som blir knasiga) Mjukvara som tex fläktstyrning som funkar lite när den vill. Trådlösa prylar som mus, tangentbord och hörlurar som slutar fungera och inte minst alla ljudproblem som linux ofta lider av pga dåliga codecs som ger knaster och dålig ljudkvalitet över lag.

Nu vet jag att jag kommer få mängder med fanboys på mig som alla har "100% felfri upplevelse" i Linux (vilket borde innebära att personerna ifråga tämligen borde vara både blinda och döva)

Jag vill så gärna gilla Linux desktop lika mycket som Linux server men ovanstående gör det svårt.

Så underlaget för vidare diskussion i tråden får väl bli: vad har ni haft för problem som kunnat bli en dealbreaker för att inte köra Linux desktop och hur har ni löst dessa?
Citera
2025-12-16, 19:33
Medlem
Kommer gå över till Linux på min personliga dator som jag använder till att skriva och läsa på, samt enklare saker som släktforskningshemsidor eller Youtube. Är så oändligt trött på allt vad kapitalism och storbolag heter. Har tidigare testat Linux Mint på en gammal laptop och det fungerade ypperligt. Eller ja, nästan. För att installera det trådlösa nätverkskortet i laptopen tog en hel dag av googlande och skrivande av kommandon jag inte har en aning om vad de gjorde. Men till slut fick jag igång det i alla fall.

Ett tips jag önskar jag hade tänkt på: med Linux mint kan du provköra operativsystemet direkt från en USB-sticka innan installation. Det går naturligtvis långsammare men då kan man kolla om operativsystemet hittar alla datorns komponenter osv. Det går säkert att göra med de flesta distributionerna.

Men gällande spel har jag ingen aning. Det är nog svårare.
Citera
2025-12-16, 20:45
Medlem
sommarlovs avatar
Jag håller med TS.
Själv är det grafiken som jag inte gillar.
Skärmen ska se ut som på en modern Mac, inte som en Windows-laptop från 2002!
Citera
2025-12-16, 21:39
Medlem
Gridiots avatar
Jag gillart, mer användarvänligt än windows. Att det kan vara buggigt ibland är jag van med från widows. Linux ger mig mer verktyg att fixa det själv.

Pillar mest med text och interwebz på fritiden. Funkar fint.
Citera
2025-12-17, 07:45
Medlem
Och vad är "linux desktop"?
Är det fönsterhanteraren som avses, så finns det ju ett antal, där utseendet varierar rejält. Nyansering/specificering behövs då vissa delar ligger ljusår före Win (har aldrig kört Mac), andra saker ligger långt efter.

Angående trådlösa prylar. Möss, tgb, hörlurar, så känner jag inte alls igen mig. Allt jag provar, fungerar.
Har aldrig haft knäppningar och skrap från nån ljud/video-fil. Inga codec-problem, kör förvisso VLC, men om argumentet är att codecs fattas, så gäller det till 100% Windows också, där i princip VLC är ett krav...

Men visst, viss poäng finns.
Mitt stora bekymmer med Linux är ju att ingen tar ett helhetsgrepp som Win och Mac. Nåt sånt enkelt som att dra-och-släpp en fil från nåt till nåt, fungerar inte... Vissa kombinationer funkar, och man kan få det att funka med mycket, men från scratch. Nope.
Jag gillar inte heller fokuseringen på terminalen och text-baserade konfig-filer. Jag ser också att det är snabbare och enklare att mata in ett kommando, men det är ju hopplöst att ens försöka minnas alla kommandon och alternativ, vilket gör att man alltid behöver göra en sökning på nätet innan... Waste of time.
Fler GUIs för oss senila.
Citera
2025-12-17, 09:46
Medlem
Tengus avatar
Min dealbreaker när jag bytte till Linux som daily driver på jobbet första gången (2018) var att jag inte riktigt behärskade det till 100 %. Droppen var när jag var ute på felsökningsärende hos en kund och inte fick någon trådlös DHCP-tilldelad IP-adress, det var alldeles för stressande att behöva felsöka min egen laptop innan jag kunde börja felsöka kundens utrustning.

Jag provade igen 2020 (tror jag det var) efter att jag hade kört det som daily driver privat i några år och sedan dess kör jag det utan nämnvärda problem även på jobbet. Jag jobbar som IT-arkitekt och IT-tekniker på ett halvstort hostingbolag, för referens. Jag är kanske inte representativ för denna tråd, men stöter väl samtidigt på många av de problem och buggar som "vanliga" användare gör.

Jag kan störa mig på vissa saker som t.ex. "tearing" (horisontella skärningar i bilden) vid videouppspelning, men vet samtidigt att jag troligtvis skulle kunna hitta en lösning bara jag lade lite mer tid på det, så jag bara accepterar det i nuläget. Vill minnas att det är en Xorg-företeelse, att det inte uppvisades under Wayland när jag testade det under ett år.

Förr om åren så stötte jag (och andra) på mer problem med ljud i Linux, men min upplevelse är att det är i princip ett minne blott numera. "Allt bara funkar" med ljud och bild och anslutna enheter efter en nyinstallation. Går något sönder så är det ofta för att man pillar sönder saker och jag vill nog påstå att det hände i samma utsträckning i Windows.

Just angående ljudet så bör jag väl också nämna att jag har ett stort musikintresse och kör min hemmastudio i Reaper på både Windows (för just Native Instruments-plugins) och Linux (andra typer av plugins). Skulle gärna byta bort Windows-burken, men har inte gett mig på att försöka köra NI-pluggarna i Wine av framför allt tidsbrist och rädsla för att paja något som faktiskt fungerar bra i nuläget.

För att sammanfatta så tycker jag att antalet buggar jag stöter på är långt fler i Windows, speciellt på jobbet där jag har kvar en VM för bara Office-paketet, men jobbar också en del av arbetstiden med kunders Windows-servrar (med desktop). Som en skrev tidigare i tråden så kan man sällan fixa de buggarna själv, till skillnad från Linux där i princip allt kan modifieras bara man vill och orkar.

Körde Mac som daily driver från 2009 i ungefär 10 år och visst är det trevligt, men också ganska låst. Jag föredrar och uppskattar friheten i Linux, men är också beredd att lära mig varför något går sönder och vad jag behöver göra för att lösa det.

Har börjat avsky Windows på senare år, från att ha varit en förespråkare av det som stabilt desktop-OS (XP/7/10). Slött och buggigt, fullt av telemetri och dumma val som man blir påtvingad och försöker ta bort gång på gång men som kommer tillbaka med en Windows-uppdatering för att Microsoft tycker att det skall vara på ett visst sätt. Jag är fullständigt allergisk mot sånt överförmyndarbeteende.

Skulle radera en katalog i Linux en gång förra året, /var/log/nånting, men när jag skulle "Tab-complete:a" sökvägen efter "rm -rf /var" så kortslöt sig min hjärna och jag tryckte Enter i ställlet. Det hade kanske varit en dealbreaker för andra, men jag såg det komiska i det och bara installerade om datorn.
Citera
2025-12-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag håller med TS.
Själv är det grafiken som jag inte gillar.
Skärmen ska se ut som på en modern Mac, inte som en Windows-laptop från 2002!
Det finns så många fönster hanterare och miljöer du kan köra med Linux. För 25 år sen körde jag Linux och med lite jobb såg det coolt ut.
För mig så är problemet gaming, men proton verkar funka rätt bra för det.
Försökte med Linux på en dator vars jobb främst är att spela musik, men för att få rätt bitrate med min DAC så behövde jag göra egna drivare så la ned den planen.
Citera
2025-12-17, 12:22
Avslutad
Jag delar inte din upplevelse. Testa någon Ubuntu-baserad distro, t.ex. senaste Kubuntu 25.10. De flesta appar/tutorials skrivs med Ubuntu/Debian-stöd, och Kubuntu har även bra stöd för Flatpaks samt Snaps (om man får svära i kyrkan) för att garantera en felfri upplevelse.

Jag är mer överraskad av hur långt Linux Desktop har kommit. Microsoft och Apple börjar nog bli lite oroliga för framtiden.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-12-17 kl. 12:26.
Citera
2025-12-17, 16:29
Medlem
YP4XQs avatar
När Steam lirar via Linux ser jag bara BF6 som hinder att behöva köra dual boot

Tycker Linux är över okej numera och man får ju lära sig litegrann också under vägen. I Windows hittar jag inte i längre pga alla märkliga spindelnät av menyer och avdelningar de delat upp systemen i.
Citera
2025-12-17, 20:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Jag delar inte din upplevelse. Testa någon Ubuntu-baserad distro, t.ex. senaste Kubuntu 25.10. De flesta appar/tutorials skrivs med Ubuntu/Debian-stöd, och Kubuntu har även bra stöd för Flatpaks samt Snaps (om man får svära i kyrkan) för att garantera en felfri upplevelse.
Felfri och felfri. Att dra filer/objekt mellan fönster fungerar inte, vilket togs upp av Scott Jenson på senaste Ubuntu Summit
https://www.youtube.com/watch?v=1fZTOjd_bOQ
Citera
2025-12-17, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Felfri och felfri. Att dra filer/objekt mellan fönster fungerar inte, vilket togs upp av Scott Jenson på senaste Ubuntu Summit
https://www.youtube.com/watch?v=1fZTOjd_bOQ
Det där har jag aldrig märkt, du postade en video om Ubuntu haha.
Kubuntu är seriöst en underskattad distro.
(Om man inte gillar Snaps erbjuder Kubuntu det som icke-alternativ vid installation)
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-12-17 kl. 23:12.
Citera
2025-12-18, 22:33
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mitt stora bekymmer med Linux är ju att ingen tar ett helhetsgrepp som Win och Mac. Nåt sånt enkelt som att dra-och-släpp en fil från nåt till nåt, fungerar inte... Vissa kombinationer funkar, och man kan få det att funka med mycket, men från scratch. Nope.
Jag gillar inte heller fokuseringen på terminalen och text-baserade konfig-filer. Jag ser också att det är snabbare och enklare att mata in ett kommando, men det är ju hopplöst att ens försöka minnas alla kommandon och alternativ, vilket gör att man alltid behöver göra en sökning på nätet innan... Waste of time.
Fler GUIs för oss senila.

Nu efter en andra läsning så behöver jag lite mer ingående svar på vad du tänker på när du menar "något annat än textbaserade konfigfiler", är det någon Settings-meny eller -fönster som hade varit bättre?
För egen del så föredrar jag nog textkonfigfiler, för de brukar vara väldokumenterade, vilket gör livet lättare. Kul att man värdesätter så olika saker.

Funkar inte dra-och-släpp i t.ex. Thunar? Erkänner villigt att jag inte kört grafisk filhanterare på många år, men jag minns inte att den funktionen saknades.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in