Min dealbreaker när jag bytte till Linux som daily driver på jobbet första gången (2018) var att jag inte riktigt behärskade det till 100 %. Droppen var när jag var ute på felsökningsärende hos en kund och inte fick någon trådlös DHCP-tilldelad IP-adress, det var alldeles för stressande att behöva felsöka min egen laptop innan jag kunde börja felsöka kundens utrustning.
Jag provade igen 2020 (tror jag det var) efter att jag hade kört det som daily driver privat i några år och sedan dess kör jag det utan nämnvärda problem även på jobbet. Jag jobbar som IT-arkitekt och IT-tekniker på ett halvstort hostingbolag, för referens. Jag är kanske inte representativ för denna tråd, men stöter väl samtidigt på många av de problem och buggar som "vanliga" användare gör.
Jag kan störa mig på vissa saker som t.ex. "tearing" (horisontella skärningar i bilden) vid videouppspelning, men vet samtidigt att jag troligtvis skulle kunna hitta en lösning bara jag lade lite mer tid på det, så jag bara accepterar det i nuläget. Vill minnas att det är en Xorg-företeelse, att det inte uppvisades under Wayland när jag testade det under ett år.
Förr om åren så stötte jag (och andra) på mer problem med ljud i Linux, men min upplevelse är att det är i princip ett minne blott numera. "Allt bara funkar" med ljud och bild och anslutna enheter efter en nyinstallation. Går något sönder så är det ofta för att man pillar sönder saker och jag vill nog påstå att det hände i samma utsträckning i Windows.
Just angående ljudet så bör jag väl också nämna att jag har ett
stort musikintresse och kör min hemmastudio i Reaper på både Windows (för just Native Instruments-plugins) och Linux (andra typer av plugins). Skulle gärna byta bort Windows-burken, men har inte gett mig på att försöka köra NI-pluggarna i Wine av framför allt tidsbrist och rädsla för att paja något som faktiskt fungerar bra i nuläget.
För att sammanfatta så tycker jag att antalet buggar jag stöter på är långt fler i Windows, speciellt på jobbet där jag har kvar en VM för bara Office-paketet, men jobbar också en del av arbetstiden med kunders Windows-servrar (med desktop). Som en skrev tidigare i tråden så kan man sällan fixa de buggarna själv, till skillnad från Linux där i princip allt kan modifieras bara man vill och orkar.
Körde Mac som daily driver från 2009 i ungefär 10 år och visst är det trevligt, men också ganska låst. Jag föredrar och uppskattar friheten i Linux, men är också beredd att lära mig varför något går sönder och vad jag behöver göra för att lösa det.
Har börjat avsky Windows på senare år, från att ha varit en förespråkare av det som stabilt desktop-OS (XP/7/10). Slött och buggigt, fullt av telemetri och dumma val som man blir påtvingad och försöker ta bort gång på gång men som kommer tillbaka med en Windows-uppdatering för att Microsoft tycker att det skall vara på ett visst sätt. Jag är fullständigt allergisk mot sånt överförmyndarbeteende.
Skulle radera en katalog i Linux en gång förra året, /var/log/nånting, men när jag skulle "Tab-complete:a" sökvägen efter "rm -rf /var" så kortslöt sig min hjärna och jag tryckte Enter i ställlet. Det hade kanske varit en dealbreaker för andra, men jag såg det komiska i det och bara installerade om datorn.