2026-07-27, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Men några myndigheter använt Linux när jag var där och gjorde några ärende. Det var kloka val av dem tyckte jag. Dessutom Frankrike har slopat Windows och bytte ut det till några populära Linux distros.
Så dags nu. Jag bryr mig som sagt inte längre.
Citera
2026-08-12, 12:15
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Gäller det produktion, studier och utveckling så föredrar jag en headless Ubuntu Server - den är jävligt bra!
Ser du någon fördel med den jfrt med bara ren Debian?
Citera
2026-08-15, 03:03
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard

Ren Debian har jag inte provat, men jag vet att GNOME ställt till det för mig i Ubuntu Desktop, vid exempelvis skapande av VM i KVM, elller skapande av externa LUKS2-krypterade diskar (inte via Disks, utan via terminalen).
Citera
2026-08-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeizerSosse
Så underlaget för vidare diskussion i tråden får väl bli: vad har ni haft för problem som kunnat bli en dealbreaker för att inte köra Linux desktop och hur har ni löst dessa?

Deal breaker #1 är att mycket mjukvara jag använder i jobbet och hobbys helt enkelt inte fungerar på Linux. Fanboys kan tjata sig till sömns med "det finns fria alternativ", men det ändrar inget.

Eventuellt kanske det också saknas allt det smidiga som kommer med att ha alla enheter från Apple?

enkel lösning är att EU sätter upp regler att alla operativsystem får ordna så att alla mjukvara kör på alla system.
Citera
2026-08-17, 10:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Fördelen med Debian är att man slipper snaps, annars är det ingen skillnad. Jag hade tidigare en headless Ubuntu i min lilla spelserver men när jag skulle installera en app med apt-kommandot installerades i stället en snap i all hemlighet. Då bytte jag till en headless Debian.
Citera
2026-08-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora

enkel lösning är att EU sätter upp regler att alla operativsystem får ordna så att alla mjukvara kör på alla system.
Mjukavaruskaparna kan ju bara porta sina program som du saknar till linux? Det måste ju vara enklast eftersom distrona oftast vinte är några företag med utvecklingsavelningar.
Ta t ex Blender som funkar bra i Debian. Om det inte hade funnits för linux så skulle knappast nån i det communityt som Debian är kunnat porta det dit.Det har Blender alldeles själv gjort.
Citera
2026-08-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Mjukavaruskaparna kan ju bara porta sina program som du saknar till linux? Det måste ju vara enklast eftersom distrona oftast vinte är några företag med utvecklingsavelningar.
Ta t ex Blender som funkar bra i Debian. Om det inte hade funnits för linux så skulle knappast nån i det communityt som Debian är kunnat porta det dit.Det har Blender alldeles själv gjort.

Mjukvaruskapare har sällan incitament att porta till Linux (eller övriga operativ för den delen).

Så helt klart enklare om EU sätter riktlinjer för interoperabilitet. Sätt ett enkelt krav på kompabilitetslager för att operativsystemen ska få säljas inom EU.
Citera
2026-08-17, 22:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Alla system? Vad menar du med det?
Den typen av överstatliga regler fungerar för övrigt dåligt. Om det offentliga alls ska lägga sig i kan bestämma att deras anställda får använda någon form av Linux-distribution (istället för att betala licenser till MS) för att på så sätt skapa större marknad för utvecklare att rikta sig mot.
Citera
2026-08-18, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Alla system? Vad menar du med det?
Den typen av överstatliga regler fungerar för övrigt dåligt. Om det offentliga alls ska lägga sig i kan bestämma att deras anställda får använda någon form av Linux-distribution (istället för att betala licenser till MS) för att på så sätt skapa större marknad för utvecklare att rikta sig mot.

Jag är ingen IT-expert, men är rätt korkat att vissa program fungerar på Apple, andra på windows, å tredje på Linux. Känns som IT-teknikerna som gör datorerna lätt kunde fixat så allt körde på allt.
Citera
2026-08-18, 08:25
Medlem
Citat:
Mjukvaruskapare har sällan incitament att porta till Linux (eller övriga operativ för den delen).

Så helt klart enklare om EU sätter riktlinjer för interoperabilitet. Sätt ett enkelt krav på kompabilitetslager för att operativsystemen ska få säljas inom EU.

Utan att vara nån expert på ämnet, men jag kör Linux och en del Windows-program/spel i Wine osv.
Så, med tanke på att så många program funkar i Linux/Wine utan problem, så skulle jag börja misstänka att programmakarna aktivt ser till att program inte funkar i Linux......
Eller så är det foliehatt på min skalle...
Citera
2026-08-18, 12:54
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Fördelen med Debian är att man slipper snaps, annars är det ingen skillnad.
Alltså tvärtom mot min fråga, dvs Ubuntu har ingen fördel alls över Debian?
Citera
2026-08-18, 13:01
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Jag är ingen IT-expert, men är rätt korkat att vissa program fungerar på Apple, andra på windows, å tredje på Linux. Känns som IT-teknikerna som gör datorerna lätt kunde fixat så allt körde på allt.
Nej, de som gör datorerna kan inte fixa vad olika OS kan köra. Du kan bygga en dator som kan köra Windows, Linux och *BSD men du kan inte bygga datorn på ett vis som gör att du kan köra ett Apple-program under Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in