2026-08-19, 07:57
Medlem
Cameltotems avatar
https://rikatillsammans.se/grafer/nordnet-avanza-sverige-per-aldersgrupp/

20-60k har de flesta sparat i kapital. (Ja det är endast investeringsplattformer, men vill inte höra om hur de flesta faktiskt har flera miljoner på ett räntekonto på sin bank, nej det händer bara inte)
Citera
2026-08-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag inte behöver ange exakt krona...

Mer än två miljoner i tillgångar. Billig villa, ok bilar och bra inkomst.
Två mille räcker inte ens till en begagnad premiumbåt.

Och din inkomst räknas knappast när man pratar om att någon är rik eller inte.

Citat:
Det baseras på en objektiv, matematisk skala.

Har jag tillgångar värda flera miljarder och du har två miljoner i tillgångar, en billig villa, några bilar och en bra inkomst, är jag rikare än du. Men om du har det i relation till någon som bor i en hyresrätt och inte har en krona i sparande och bara äger en cykel, då är du rik.

Och här ser vi relationen mellan ekonomisk underklass, medelklass och överklass, objektivt, inte bara i det vi kallar "klass "(som förvisso har subjektiva element), utan detta kan också matematiskt jämföras mellan varandra.

Vi kan dock göra en argumentativ jämförelse mellan den rike och den rikaste om du vill.

Edit: Men om vi använder ”känslan av att vara rik” som måttstock, då faller hela mitt resonemang samman.
Vilket skitsnack. Du blandar friskt. Ena stunden finns det en fast gräns för när man blir rik, och den är när man inte ens kan casha upp för en skokartong i Tensta.

Senare så menar du att det är subjektivt när man är rik.

Om du inte driver med oss, så har du helt enkelt drabbats av Dunning–Kruger-effekten.
Senast redigerad av Krascha 2026-08-19 kl. 08:24.
Citera
2026-08-19, 08:27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Två mille räcker inte ens till en begagnad premiumbåt.

Och din inkomst räknas knappast när man pratar om att någon är rik eller inte.

Vilket skitsnack. Du blandar friskt. Ena stunden finns det en fast gräns för när man blir rik, och den är när man inte ens kan casha upp för en skokartong i Tensta.

Senare så menar du att det är subjektivt när man är rik.

Om du inte driver med oss, så har du helt enkelt drabbats av Dunning–Kruger-effekten.

Jag förenklar.

Det finns värdet ”rik” i den bemärkelsen att vi kan mäta en individs rikedom matematiskt.

Det finns också värdet ”rik” i den bemärkelsen att någon kan ”känna” sig rik.

Förstår du skillnaden mellan dessa två?
Citera
2026-08-19, 08:51
Medlem
Citat:
Jag förenklar.

Det finns värdet ”rik” i den bemärkelsen att vi kan mäta en individs rikedom matematiskt.

Det finns också värdet ”rik” i den bemärkelsen att någon kan ”känna” sig rik.

Förstår du skillnaden mellan dessa två?
Jag har inga som helst problem med skillnaden, däremot så har jag problem med att du inte kan få fram en källa på att den definitionen du presenterar är något annat än din subjektiva åsikt.

Att du senare drar till med en helt annan förklaring till vad "rik" innebär är bara komiskt.

Och hur fick du till att lönen påverkar hur rik man är? Naturligtvis har den betydelse för hur rik man kan bli, men inte hur rik man är.

Citat:
Om jag inte behöver ange exakt krona...

Mer än två miljoner i tillgångar. Billig villa, ok bilar och bra inkomst.

Samla ihop tio lika rika kompisar, så kan ni köpa en Koenigsegg Gemera tillsammans. Har ni tur blir det lite pengar över så att ni kan tanka den också. Förresten, låt den bara stå still, för någon försäkring kommer er förmögenhet inte räcka till.

Nu handlar dock tråden om hur mycket pengar folk har, så jag släpper rik-diskussionen.
Citera
2026-08-19, 08:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har inga som helst problem med skillnaden, däremot så har jag problem med att du inte kan få fram en källa på att den definitionen du presenterar är något annat än din subjektiva åsikt.

Att du senare drar till med en helt annan förklaring till vad "rik" innebär är bara komiskt.

Och hur fick du till att lönen påverkar hur rik man är? Naturligtvis har den betydelse för hur rik man kan bli, men inte hur rik man är.

Samla ihop tio lika rika kompisar, så kan ni köpa en Koenigsegg Gemera tillsammans. Har ni tur blir det lite pengar över så att ni kan tanka den också. Förresten, låt den bara stå still, för någon försäkring kommer er förmögenhet inte räcka till.

Jag tror inte att du behöver en källa för att förstå skillnaden i ekonomisk rikedom mellan Elon Musk, som är världens rikaste individ, och, ja, vi kan kalla honom ”Kalle Jönsson”, som sitter på marken på plattan med en McDonald’s mugg och ber dig om pengar när du går förbi.

Om vi mäter deras tillgångar... vem skulle du då definiera som rik och vem som fattig?

Jag tror, jag önskar, jag antar... att du förstår skillnaden vem som är rik och vem som är fattig.
Citera
2026-08-19, 09:00
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du behöver en källa för att förstå skillnaden i ekonomisk rikedom mellan Elon Musk, som är världens rikaste individ, och, ja, vi kan kalla honom ”Kalle Jönsson”, som sitter på marken på plattan med en McDonald’s mugg och ber dig om pengar när du går förbi.

Om vi mäter deras tillgångar... vem skulle du då definiera som rik och vem som fattig?

Jag tror, jag önskar, jag antar... att du förstår skillnaden vem som är rik och vem som är fattig.
Så "rik" är alltså subjektivt. Tack.
Citera
2026-08-19, 09:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Så "rik" är alltså subjektivt. Tack.

Om det är en ”känsla”, ja.

Det kan faktiskt vara så att "Kalle Jönsson" känner sig rikare än Elon Musk.
Citera
2026-08-19, 09:03
Medlem
Citat:
Om det är en ”känsla”, ja.

Det kan faktiskt vara så att "Kalle Jönsson" känner sig rikare än Elon Musk.
Och om det är en matematiskt uträknad definition på rik så går den ut på att man är rik när man kan köpa en tiondels Koenigsegg Gemera.

Men hade du någon källa på det?
Citera
2026-08-19, 09:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Och om det är en matematiskt uträknad definition på rik så går den ut på att man är rik när man kan köpa en tiondels Koenigsegg Gemera.

Men hade du någon källa på det?
Den definition av ”rik” som jag argumenterar för måste ställas i relation till variabler inom ett matematiskt spektrum.

Jag skulle exempelvis argumentera för att Elon Musk kan köpa en hel Koenigsegg Gemera, medan ”Kalle Jönsson” inte ens kan köpa en tiondel av en.

Men jag har ingen källa för det, utan förlitar mig snarare på din kapacitet att förstå det enkla resonemanget.

Att ens förmedla en källa, om en sådan skulle finnas, skulle vara en förolämpning mot din intelligens.
Citera
2026-08-19, 09:18
Medlem
Citat:
Den definition av ”rik” som jag argumenterar för måste ställas i relation till variabler inom ett matematiskt spektrum.

Jag skulle exempelvis argumentera för att Elon Musk kan köpa en hel Koenigsegg Gemera, medan ”Kalle Jönsson” inte ens kan köpa en tiondel av en.

Men jag har ingen källa för det, utan förlitar mig snarare på din kapacitet att förstå det enkla resonemanget.

Att ens förmedla en källa, om en sådan skulle finnas, skulle vara en förolämpning mot din intelligens.
Jag tror att du bara hittat på en siffra, svårare än så är det inte.

Du ger inte alls intrycket av att ha någon koll på privatekonomi. Och så blandar du saker, såg en annan diskussion i tråden där du också var ute och svamlade.
Citera
2026-08-19, 09:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag tror att du bara hittat på en siffra, svårare än så är det inte.

Du ger inte alls intrycket av att ha någon koll på privatekonomi.

Det är okej.

Tillåt mig att fråga dig vilken definition av ”rik” du använder.

Vad innebär ”rik” för dig? Vad är man när man är ”rik”?
Citera
2026-08-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
En månadslön då? Svårt att uppskatta för vissa är livrädda för att spara och andra ser det som en sport att spara in på toapapper och avgudar nästa miljon på bankkontot eller ISK-kontot även bland låginkomsttagare.

Kod:
"Varannan svensk (50 %) har ett begränsat buffertsparande på under 10 000 kronor, vilket innebär att de saknar en tillräcklig krockkudde för oväntade utgifter. Finansinspektionen konstaterar att varannan konsument har denna låga nivå, medan en av tio helt saknar sparande. Dessutom sparar var femte mindre än 500 kr i månaden."

https://www.zmarta.se/tips-rad/privatekonomi/hur-mycket-sparar-svenskar

Jag tror att i siffran "50% med buffert på under 10000" så räknas också de som har en hel del sparat i aktier/fonder men som inte har en buffert på ett vanligt sparkonto. Iaf jag föredrar att stoppa in mitt sparande i det och skippar i princip en buffert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in