Idag, 10:32
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ja Misje Verde navigerade säkert med den gjorde inte snipan som vi sett.

Frågor på det?

Ett, Kaptenen på Misje Verde tittade ju inte ens på radarn. Två, kaptenen tittade på radarn men är såpass inkompetent att han inte fattade att det fanns trafik framför. Tre, kaptenen på Misje Verde körde över snipan med flit.

Min fråga till dig är vilken psykofarmaka tar du och är du säker på att du tagit rätt dos? Från det du skrivit verkar du galen.
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju också tänkas att rätten tar tag i detta. Redan nu finns ju möjlighet att betrakta "ensamvakt" som brottsligt (dvs, i strid med internationella regler) i en farled som delas mellan fartyg och små båtar. När ensamvakt resulterar i att man kör över en fritidsbåt i Hakefjorden kan jag nog tänka mig att åklagaren driver detta.

Ensamvakt kan gå an på öppet hav (och för båtar som är konstruerade för det - den som inte hänger i hamnar och på vattnet kan ta en titt på litet modernare bogserbåtar och vägfärjor(!) för att se vad som menas med "styrhytt med 360 graders runtomsikt".

Det kan nog tänkas att samma sak skulle kunna lyftas avseende mindre båtar - men av haverikommisionen. Att sitta inkapslad i ett kapell med små eller ogenomsynliga rutor är ju inte alldeles bra, det heller.

Fartyg kan man skapa tvingande regler för, det är svårare för fritidsbåtar.

Det bör väl lyftas i förundersökningen och senare sannolikt i rätten ja.
Också lär SHK nämna ovanstående, förutsatt att det har skett. Såvitt jag vet bara en trådspekulation ang kapell, även om det givetvis är kanske mer troligt än icke.
Citera
Idag, 10:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det bör väl lyftas i förundersökningen och senare sannolikt i rätten ja.
Också lär SHK nämna ovanstående, förutsatt att det har skett. Såvitt jag vet bara en trådspekulation ang kapell, även om det givetvis är kanske mer troligt än icke.

Det är en hel del som är "trådsanningar", till exempel att snipan haft kapellet stängt över aktern och att mamma och dotter varit i ruffen utan flytvästar. Sådana slutsater är lätta att dra på vag information, till exempel att någon som intervjuas säger "Det kan ha varit så att sikten bakåt från snipan varit dålig" - och så fyller man i med någon rimlig förklaring.

En del sådana trådsanningar bygger ju (fullt begripligt) på "hur det borde vara" och "så gör man ofta". Det duger ju rätt bra för allmänna diskussioner, men skall saken prövas rättsligt måste sådant etableras som fakta.

Sedan brukar ju SHK kunna reda ut bra hur det kunde ha hänt och vad man kunde gjort annorlunda. Det vore ju helt otippat att de kommer att lyfta fram (generellt) att när fartyg missar småbåtar och kör över dem, så är det den lilla båten som råkar illa - oavsett vem bryter mest mot sjövägsreglerna - och därför MÅSTE man ha god sikt åt alla håll när man kör fritidsbåt.

En av grundpelarna i modern haveriutredning är ju att passa sig noga för att skuldbelägga, just för att komma fram till någon sorts användbart resultat.
Citera
Idag, 11:03
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Har nu zoomat in i:

https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Möjligen är stenen flyttad närmare mitten, men jag är tveksam.

Det hela hände för ganska länge sedan. På den tiden när man höll tummen på ett rullat båtsportkort när man navigerade i en liten segelbåt. Men som jag minns det, hade navigatören vid den första grundstötningen kommit fram till att vi kunde segla exakt mitt emellan Älgön och Brattön för att gå fria från stenen. Jag är vidare säker på att vi gick mitt emellan. Ändå small det, så att båten vände sig om 180 grader med spinnaker uppe.

Innan den andra grundstötningen berättade jag historian i det första stycket för besättningen. Två i den besättningen höll med om att man kunde gå mitt emellan. Återigen small det, men inte lika hårt.

Till saken hör, att anledningen till att vi gick öster om Älgön var att vi inte direkt ledde vid Instöbron. Ledarbåtarna gick väster om.

Ibland måste man chansa, för att ha en chans att vinna...
Ser ut som stenen på Älgösidan är förstorad å flyttad närmare mitten. J(Stenen på Brattösidan är öht inget hinder men kunde ju bidra till att man valde å gå i mitten istf närmare Brattön på de gamla korten)
Jag lärde mig redan som liten att gå närmare Brattön när man gick där så har aldrig gått på…
Citera
Idag, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Ett, Kaptenen på Misje Verde tittade ju inte ens på radarn. Två, kaptenen tittade på radarn men är såpass inkompetent att han inte fattade att det fanns trafik framför. Tre, kaptenen på Misje Verde körde över snipan med flit.

Min fråga till dig är vilken psykofarmaka tar du och är du säker på att du tagit rätt dos? Från det du skrivit verkar du galen.
Jag kanske är galen men jag lever och har varit på sjön hela mitt liv, snipas familj är halverad så vem är den galne tycker du?

Det märks att du inte har någon kunskap alls om sjöfart.

Hur vet du att skepparen på fartyget inte tittade i radarn?
Citera
Idag, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag kanske är galen men jag lever och har varit på sjön hela mitt liv, snipas familj är halverad så vem är den galne tycker du?

Det märks att du inte har någon kunskap alls om sjöfart.

Hur vet du att skepparen på fartyget inte tittade i radarn?

Det vet vi inte.

Men vi vet att åklagaren berättat att vid uppspelningen av sparade radardata kunde man observera snipan, och vi vet (också enligt åklagarens besked) att kaptenen och lotsen kommenterat detta.
Citera
Idag, 11:32
Medlem
Citat:
Det är en hel del som är "trådsanningar", till exempel att snipan haft kapellet stängt över aktern och att mamma och dotter varit i ruffen utan flytvästar. Sådana slutsater är lätta att dra på vag information, till exempel att någon som intervjuas säger "Det kan ha varit så att sikten bakåt från snipan varit dålig" - och så fyller man i med någon rimlig förklaring.

En del sådana trådsanningar bygger ju (fullt begripligt) på "hur det borde vara" och "så gör man ofta". Det duger ju rätt bra för allmänna diskussioner, men skall saken prövas rättsligt måste sådant etableras som fakta.

Sedan brukar ju SHK kunna reda ut bra hur det kunde ha hänt och vad man kunde gjort annorlunda. Det vore ju helt otippat att de kommer att lyfta fram (generellt) att när fartyg missar småbåtar och kör över dem, så är det den lilla båten som råkar illa - oavsett vem bryter mest mot sjövägsreglerna - och därför MÅSTE man ha god sikt åt alla håll när man kör fritidsbåt.

En av grundpelarna i modern haveriutredning är ju att passa sig noga för att skuldbelägga, just för att komma fram till någon sorts användbart resultat.

Självklart duger det som diskussionsunderlag.
Men lika viktigt att poängtera att ingen vet. Men om så vore fallet med kapellet lär SHK nämna det olämpliga, om man ser det som en rotorsak.
Hela poängen med SHK är ju att man går till botten med vad, varför, hur, vem och hur det kan motverkas att inte ske igen. Inte skuldbelägga. Även om det mellan raderna blir det indirekt för den uppmärksamme.
Det blir ju det mest intressanta i det här. Deras rapport. Förundersökningen sannolikt inte fullt lika detaljerad.
SHK skulle t ex kunna projicera olyckan, i teorin testa med ett kapell t ex, om man ser det som vettigt för att just gå till botten med kapellfrågan. Det lär inte ske i förundersökningen t ex.
Bara ett exempel.
Citera
Idag, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Jag har gått på grund mellan Älgön och Brattön. Två gånger. Båda gångerna i samband med kappsegling från Göteborg till Stenungsund innan Tjörn runt. Båda gångerna kontaktade de olika navigatörerna Sjöfartsverket och försökte övertala dem att de borde rita om sjökortet...

Runt Tjörn finns det också två världsberömda seglingstävlingar -- Tjörn runt och Marstrandsregattan. Båda har tyvärr tappat ordentligt i popularitet. På den gamla goda tiden var det väldigt skoj (*) tävlingar, speciellt Marstrandsregattan. Eller så har man blivit gammal... Hur som helst, jag är väldigt säker på att lotsarna aldrig har lotsat på Hakefjorden under Tjörn runt. Däremot har de alltid tyckt att det har varit skoj att köra rakt igenom Marstrandsregattan.

Den finns några makalösa filmer på Youtube från Tjörn runt, som visar makalöst dåligt sjömanskap.

(*)
Vid Tjörn runt, var det skojigast i Maxi-klassen. Inte Maxi Racer, utan Maxi 77. Det var folk som monterade Maxi 84-riggar på 77-or. En av de två grundarna av Maxi, tävlade i en 77:a som flöt avsevärt högra än standardbåtarna. Etc, etc... Vad gör man inte för att vinna...

Man kan förstå att lotsarna håller sig undan Tjörn runt...

Det var väl Tjörn runt nu nyligen? Gick det några lotsade fartyg i Hakefjorden då?
Citera
Idag, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hur ska jag som lekman veta det? Vanligtvis så sänker man farten något och tutar med jämna mellanrum, vilket verkar fungera utmärkt.

Tror nog bara att de tutar kontinuetligt om det rådar nedsatt sikt.

Annars tutar de förmodligen bara om de ser någon fritidsbåt som de uppfattar som en risk.

Det är en säkerhetsfråga även det. Tutar de kontinuerligt i 5 timmar när de är i farleden så finns det förmodligen inga utvilade styrmän kvar.

Dessutom är lägre fart inte alltid säkrare för handelsfartyg. Man kan förlora styrförmåga och avdriften jämfört pga vatten och vind ökar.

Lotsarna, som är experter på området, kommer sannolikt att driva detta i rätten. Förmodligen kommer man försöka övertyga rätten om att det inte hade varit säkrare att köra långsammare.

Jqg tror nog att lägre fart hade varit att föredra men det spelat ingen roll vad jag tror. Det enda som räknas är vad domarna och nämdemännen tror coh vad SHK kommer fram till förstås
Citera
Idag, 13:52
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Och uppenbarligen var det inte bemannat tillräckligt för säker framfart.

Jag tror inte specifikt bemanningen hade nåt att göra med olyckan i detta fall.
Citera
Idag, 14:42
Medlem
Citat:
Det vet vi inte.

Men vi vet att åklagaren berättat att vid uppspelningen av sparade radardata kunde man observera snipan, och vi vet (också enligt åklagarens besked) att kaptenen och lotsen kommenterat detta.
Vad menas med "kommenterat detta."?

Förr i tiden var det mer vanligt att man bevakade radarn hela tiden och mycket av det kom sig av att man hade PPI:er och dom var inte så ljusstarka så man fick stoppa ned huvudet i en stos och sedan tog det en stund innan ögonen vant sig och då ville man inte titta upp igen
Citera
Idag, 14:46
Medlem
Citat:
Det är väl belagt att om sk "medgångare" håller ungefär samma hastighet minskar riskerna för att upphinnande fartyg kör över långsammare (såklart!).

Ur den synvinkeln hade naturligtvis risken minskat för kollision om fritidsbåten marschat 15 knop.
Jo, men det är inte inte så man ska se på det såklart, hur skulle det fungera i praktiken ska alla gå i samma fart och om en ändrar farten ska alla ändra.

Helt galet tänkt, den som tänker så är inte den smartaste kille precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in