Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Nära Älgön e det en sten å grunt. Håller man sig närmare Brattön e det absolut inga problem.
Menar du att sjökortet är fel?
Har själv gått där åtskilliga gånger men aldrig reflekterat över att det hade kunnat finnas ett grund (inte grynna som Veri tror bohusläningar säger) som inte är märkt på sjökortet
Har nu zoomat in i:
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Möjligen är stenen flyttad närmare mitten, men jag är tveksam.
Det hela hände för ganska länge sedan. På den tiden när man höll tummen på ett rullat båtsportkort när man navigerade i en liten segelbåt. Men som jag minns det, hade navigatören vid den första grundstötningen kommit fram till att vi kunde segla exakt mitt emellan Älgön och Brattön för att gå fria från stenen. Jag är vidare säker på att vi gick mitt emellan. Ändå small det, så att båten vände sig om 180 grader med spinnaker uppe.
Innan den andra grundstötningen berättade jag historian i det första stycket för besättningen. Två i den besättningen höll med om att man kunde gå mitt emellan. Återigen small det, men inte lika hårt.
Till saken hör, att anledningen till att vi gick öster om Älgön var att vi inte direkt ledde vid Instöbron. Ledarbåtarna gick väster om.
Ibland måste man chansa, för att ha en chans att vinna...