2026-08-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Verkligen. I fören?
Ja nu förstorade jag och kan hålla med om att stäven ser intryckt ut, det är normalt sett en väldigt stadig del. Kan båten ha vänts 180 grader i smällen och stött i fartyget eller kanske den sjönk med stäven först och slog i botten.
Citera
2026-08-01, 23:34
Medlem
blodpalts avatar
Vad är senaste status för pappan på fritidsbåtens hälsa? Är han vid medvetande lä sjukhuset eller hur går det?
Citera
2026-08-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Verkar som det är bäst att jag rättar mig själv.
Trollen brukar ju ha väldigt bråttom att försöka påstå att jag har fel i allt jag skriver.
Men när jag faktiskt har fel, då lyser de med sin frånvaro. Det säger en del om hur obra koll de har

Jag har tidigare ifrågasatt att polis/åklagare uttalat sig om att fartygets besättning testats för alkohol och att de var nyktra, men inte om motsvarande för pappan.

Det var nog en missuppfattning från min sida. Det är kaptenen på skeppet som uttalat detta.

Han gör det i denna artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bat-krockat-med-handelsfartyg-tva-saknas/
Och med tanke på att man vill häkta kaptenen är det inte helt osannolikt att den infon skulle kunna vara osann
Citera
Medlem
Citat:
Det finns nog en och annan ship-spotter, så det är inte omöjligt att det finns bilder. Men på det här forumet ska vi vara extremt försiktiga med anonym info som inte kan bekräftas.

Och visst kan Misja Verde ha märken från olyckan. Jag säger bara att vi ska vara mycket försiktiga med allt för snabba antaganden om att allt vi ser är resultatet av själva kollisionen.

Du får gärna länka inlägget eller filmen om du har det lätt tillgängligt, jag har missat det.
Men se bulbens babordssida!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8b7r4/kaptenen-begard-haktad-efter-tjorn-olyckan
Senast redigerad av tosv 2026-08-01 kl. 23:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ja nu förstorade jag och kan hålla med om att stäven ser intryckt ut, det är normalt sett en väldigt stadig del. Kan båten ha vänts 180 grader i smällen och stött i fartyget eller kanske den sjönk med stäven först och slog i botten.

Enorma krafter utvecklas, ja det är möjligt- kan inte avgöra det härifrån.
Citera
2026-08-01, 23:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo just det - men det är fortfarande stor tröghet vid väjning när ett så stort fartyg manuvrerar.

Det som i mitt tycke är den springande punkten är att den part som kunde gjort något - väjt, vänt, gasat, och som kanske inte eller varit tillräcklig synlig? - är snipan. Inte det stora tröga fartyget.
Därför är det märkligt att snipan inte gjorde någon undanmanöver?
Handlar det om bristande uppmärksamhet ombord på snipan??

Troligtvis har ingen sett den andre. Men fartyget hade kunnat väja hur mycket som helst om de sett snipan. Det är ingen atlantångare. 12 knop är 22 km/h drygt och det blir 370 meter per minut. Hade de sett snipan på 400 m avstånd så behövde de bara lägga om rodret litegrann och haft en hel minut på sig.
Citera
2026-08-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Vad är senaste status för pappan på fritidsbåtens hälsa? Är han vid medvetande lä sjukhuset eller hur går det?
Och grabben är han nedsövd fortfarande?
Citera
2026-08-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har väl suttit fast inne i ruffen

Ja det har jag sagt hela tiden att mamman och dottern rimligtvis bör ha varit på en annan plats (under däck) än pappan och sonen men alla vill säga emot och hävda att alla 4 satt på samma plats men på något sätt blev 2 avkastade och 2 blev kvar i båten…
Citera
2026-08-01, 23:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det finns nog en och annan ship-spotter, så det är inte omöjligt att det finns bilder. Men på det här forumet ska vi vara extremt försiktiga med anonym info som inte kan bekräftas.

Och visst kan Misja Verde ha märken från olyckan. Jag säger bara att vi ska vara mycket försiktiga med allt för snabba antaganden om att allt vi ser är resultatet av själva kollisionen.

Du får gärna länka inlägget eller filmen om du har det lätt tillgängligt, jag har missat det.
Det är användaren Tohatsu, som jag bedömer som seriös, som säger sig ha film: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Precis men eftersom besättningsmännen höll på med annat missade de att väja.

Har snipan blivit påkört snett bakifrån?

Åkte snipan rakt fram i farleden och fartyget körde på de på vänster sida bakifrån? ?

Snett bakifrån är ett antagande om de var på väg mot Brattön som många sa att boende hellre väljer att passera om man ska ner till Lycke än att runda utanför Älgön.
Citera
Medlem
Citat:

Det verkar som om bilden i Facebook-gruppen är borttaget. Men länk postades i inlägg 1866.
Citera
2026-08-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är hans komedigrupp på turne? Har nån av dem uttalat sig?

S verkar köra standup i Visby ikväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in