2026-08-18, 19:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej inte helt, men min personliga språkkänsla, andra kan nog tycka att de är synonymer.

Samtycke är att aktivt säga ja till något, oavsett skäl till detta. Du samtycker ex till att gå till jobbet även om det inte känns speciellt frivilligt.

Frivillighet däremot bygger på känslan avvatt vilja något, dvs känslobaserat.
Du går till jobbet för det är skitkul där.

Är samtycke och frivillighet viktiga begrepp för att kunna uttolka och döma enligt samtyckeslagen?

Bör det i sådana fall finnas konsensus kring vad samtycke och frivillighet är och hur det kan uttryckas eller tolkas?

Måste man sagt ja för att ha samtyckt enligt dig?
Citera
2026-08-18, 19:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag skulle säga ja och nej.
Om du uppfattar eller sitsen är sådan att du fattar att vederbörande inte vill egentligen så bör den misstanken vinna moraliskt.

Men om din motpart ljuger, låtsas etc och där inte finns en möjlighet för dig uppfatta att vederbörande egentligen inte vill, så kan du ju inte hållas ansvarig.

Vi tittar på det fetade som du skrivit. Var går den där gränsen? När bör man ha uppfattat att den andre egentligen inte vill?
Gäller samma gräns alltid? Har alla samma förmåga att uppfatta denna gräns? Spelar det någon roll om man är erfaren eller oerfaren vad gäller sex? Tror du det är skillnad i hur lätt det är att uppfatta den där gränsen beroende på om man haft sex med vederbörande person flera gånger tidigare eller om det är första gången de har sex med varandra?
Citera
2026-08-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tyckte du sade att det var glasklart.

Ja det är absolut glasklart.
Man ska inte ha sex med någon som inte uttryckt samtycke. Dvs säger eller visar inte människan nån positiv reaktion så är det inte ok ha sex med vederbörande.
Dvs ansvaret för att icke önskvärt sex sker läggs inte längre på BO utan det läggs på den som initierar sex.

Finns en väldigt tydlig liknelse.
Du frågar någon antingen verbalt eller via gester om du får bjuda på te.
Om vederbörande då inte svarar, varken verbalt eller med kroppsspråk, så är det alltså inte lagligt att sätta sig och börja hälla te i vederbörande.

Exakt lika kristallklart med moralen bör det vara då det kommer till sex.
Men med sex så råder det fortsatt en grumlighet som många inte verkar klara hantera.
Citera
2026-08-18, 19:42
Medlem
Citat:
Vi tittar på det fetade som du skrivit. Var går den där gränsen? När bör man ha uppfattat att den andre egentligen inte vill?
Gäller samma gräns alltid? Har alla samma förmåga att uppfatta denna gräns? Spelar det någon roll om man är erfaren eller oerfaren vad gäller sex? Tror du det är skillnad i hur lätt det är att uppfatta den där gränsen beroende på om man haft sex med vederbörande person flera gånger tidigare eller om det är första gången de har sex med varandra?

Vilken gräns?
Och jag tror inte du behöver oroa dig.
De där situationerna där en människa ljuger om att den vill ha sex fast hen inte alls vill det och det inte handlar om sexköp lär vara näst intill icke existerande.
Citera
2026-08-18, 19:42
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Samtycke är att aktivt säga ja till något, oavsett skäl till detta. Du samtycker ex till att gå till jobbet även om det inte känns speciellt frivilligt.

Prostituerade ger alltså samtycke?
Citera
2026-08-18, 19:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vilken gräns?
Och jag tror inte du behöver oroa dig.
De där situationerna där en människa ljuger om att den vill ha sex fast hen inte alls vill det och det inte handlar om sexköp lär vara näst intill icke existerande.

Gränsen när en kille bör börja förstå att tjejen egentligen inte vill fastän hon ej sagt ifrån eller gjort fysiskt motstånd?

Jag är som jag beskrivit många gånger tidigare inte orolig för min egen del. Jag antar att du är insatt i det där med fawning och frystillstånd innebär och hur det kan yttra sig?

De är ju sådana situationer som en kille kan drabbas och bli dömd för ifall tjejen hävdar. De är långt ifrån icke existerande utan väldigt vanligt verkar det som vilket borde vara ganska konstigt eftersom vi pratar om fall där våld, hot eller utsatt situation ej förekommit.
Citera
2026-08-18, 19:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja det är absolut glasklart.
Man ska inte ha sex med någon som inte uttryckt samtycke. Dvs säger eller visar inte människan nån positiv reaktion så är det inte ok ha sex med vederbörande.
Dvs ansvaret för att icke önskvärt sex sker läggs inte längre på BO utan det läggs på den som initierar sex.

Finns en väldigt tydlig liknelse.
Du frågar någon antingen verbalt eller via gester om du får bjuda på te.
Om vederbörande då inte svarar, varken verbalt eller med kroppsspråk, så är det alltså inte lagligt att sätta sig och börja hälla te i vederbörande.

Exakt lika kristallklart med moralen bör det vara då det kommer till sex.
Men med sex så råder det fortsatt en grumlighet som många inte verkar klara hantera.

Nu är det väl inte så att jag brukar hälla te rakt ner i personen utan jag serverar det i en kopp och om personen ej dricker ur koppen tolkar jag det som att den ej ville ha det. Var inte du än av dem som häcklade mig för mitt exempel med godisskålen?
Citera
2026-08-18, 19:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Samycke är att aktivt säga ja till något, oavsett skäl till detta. Du samtycker ex till att gå till jobbet även om det inte känns speciellt frivilligt.

Vad menar du egentligen med det här?
Citera
2026-08-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Prostituerade ger alltså samtycke?
Ja prostituerade som inte är tvingade av olika skäl ger sitt samtycke.
Men här gäller en annan lag, nämligen sexköpslagen. Eftersom så pass många i världen på olika sätt just blir tvingade att sälja sex.
Citera
2026-08-18, 20:02
Medlem
Citat:
Gränsen när en kille bör börja förstå att tjejen egentligen inte vill fastän hon ej sagt ifrån eller gjort fysiskt motstånd?

Jag är som jag beskrivit många gånger tidigare inte orolig för min egen del. Jag antar att du är insatt i det där med fawning och frystillstånd innebär och hur det kan yttra sig?

De är ju sådana situationer som en kille kan drabbas och bli dömd för ifall tjejen hävdar. De är långt ifrån icke existerande utan väldigt vanligt verkar det som vilket borde vara ganska konstigt eftersom vi pratar om fall där våld, hot eller utsatt situation ej förekommit.

Den gränsen går alltså vid ingen positiv respons.

Tips! Sluta ha sex med tjejer som inte rör sig, ligger som frusna fiskar etc. Liksom inte normalt.
Citera
2026-08-18, 20:03
Medlem
Citat:
Det är tämligen säkert att en stor del av de där anmälningarna inte är våldtäkter. Jag skrev ju att det är en hel del som polis och åklagare snabbt ser att det inte handlar om våldtäkter och därför lägger ner.
Dessa kallas inte falskanmälningar.

Hur vet du att inget brott/våldtäkt har begåtts?
Citera
2026-08-18, 20:04
Medlem
Citat:
Nu är det väl inte så att jag brukar hälla te rakt ner i personen utan jag serverar det i en kopp och om personen ej dricker ur koppen tolkar jag det som att den ej ville ha det. Var inte du än av dem som häcklade mig för mitt exempel med godisskålen?
Känner inte igen nått om nån godisskål.

Och precis gör samma med sex. Låt frågan hänga i luften, tills du får ett positiv reaktion på den, om du inte får det så fortsätt inte avancera.
Som sagt kristallklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in