2026-08-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Satanism?

Nä. Jesus vs Satan är ett kristet möjligtvis judiskt påfund och verkligheten ser inte ut på det viset. Organismer behöver gynna sig sijälva i synnerhet gynna sig själva kollektivt men det innebär inte att det finns något behov av att vara "ond" eller liknande.

Tvärt om så skapar diverse satanister och djävulsdyrkare stöd för kristendomen genom att de skapar en falskt dikotomi mellan den goda kristendomen och ond satanism och ingen normal människa vill bli associerad med satanism och djävulen.

Du kanske tolkar det som att jag förespråkar någon sorts individualistisk egoism det gör jag inte. Altruism är ju en viktig aspekt av tillvaron för människor men den är långt ifrån den enda aspekten av tillvaron.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-18 kl. 08:02.
Citera
2026-08-18, 07:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä. Jesus vs Satan är ett kristet möjligtvis judiskt påfund och verkligheten ser inte ut på det viset. Organismer behöver gynna sig sijälva i synnerhet gynna sig själva kollektivt men det innebär inte att det finns något behov av att vara "ond" eller liknande.

Tvärt om så skapar diverse satanister och djävulsdyrkare stöd för kristendomen genom att de skapar en falskt dikotomi mellan den goda kristendomen och ond satanism och ingen normal människa vill bli associerad med satanism och djävulen.
Ja alltså du har inte så många alternativ egentligen och utav dom så verkar nog kristendomen som det rimligaste.
Citera
2026-08-18, 08:21
Medlem
Comitiums avatar
Varför förnekar folk Herren Jesus Kristus?

Därför att de inte är troende.

Nästa fråga!
Citera
2026-08-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Varför förnekar folk Herren Jesus Kristus?

Därför att de inte är troende.

Nästa fråga!

Det är mycket mer än att de inte är "troende".

Att påstå att en människa är gud själv är ett så uppenbart korrupt och tramsig idé så bara helt kunskapslösa byfånar i antiken kunde förmås att tro på något sådant i samband med att de blev lurade och vilseledda av munviga judiska charlataner.
Citera
2026-08-18, 09:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är mycket mer än att de inte är "troende".

Att påstå att en människa är gud själv är ett så uppenbart korrupt och tramsig idé så bara helt kunskapslösa byfånar i antiken kunde tro på det i samband med att de blev lurade och vilseledda av munviga judiska charlataner.
Hur skulle gud annars uppenbara sig för mänskligheten? Har du en bättre ide?
Citera
2026-08-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur skulle gud annars uppenbara sig för mänskligheten? Har du en bättre ide?

Gud har under historiens gång uppenbarat sig i underverk och övernaturliga fenomen som t.ex. delandet av Röda havet och uppväckande av döda. Idag uppenbarar han sig enbart genom bibeln.

Man kan som människa inte se Gud och leva:

"Han fortsatte: »Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.«" (2 Mose 33:20 Bibel2000)

Men många människor såg Jesus, därför kan han inte vara Gud, utan är som bibeln tydligt säger son till Gud.
Citera
2026-08-18, 11:32
Medlem
Citat:
Kristna tillber i realiteten Jesus. Om man påstår att en människa är gud så borde ju man ha någon uppfattning om hur den skiljer sig från gud fader skaparguden.

Kan man hitta på en absurd tanke mässig konstruktion med massvis av motsägelser och sedan förklarara det med att det är ett "mysterium". Ja det kan man och anledningen till att man behöver använda sig av mysterieförklaringen är att man har grundläggande dogmer som är bisarra fantasier och fusk av judiska charlataner från antiken.

Nu ska man betänka att förgudligandet av Jesus kom till långt efter hans död. Det enda evangeliet som nämner Jesus som existerande före sin födelse är Johannesevangeliet, det senaste evangeliet som skrevs närmare 70 år efter Jesu död.
Intressant är också att det äldsta evangeliet inte nämner något om någon jungfrufödsel. Så förgudligandet och mytologiseringen pågick decennier efter Jesu död.
Citera
2026-08-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu ska man betänka att förgudligandet av Jesus kom till långt efter hans död. Det enda evangeliet som nämner Jesus som existerande före sin födelse är Johannesevangeliet, det senaste evangeliet som skrevs närmare 70 år efter Jesu död.
Intressant är också att det äldsta evangeliet inte nämner något om någon jungfrufödsel. Så förgudligandet och mytologiseringen pågick decennier efter Jesu död.

Ja du vet vad du pratar om. Ju nyare evanglium i NT desto mer gudomlig blir Jesus. Mest mänsklig är han i det äldsta Markus-evangeliet.

Det är också uppenbart att många märkliga delar av Nya testamentet är påhittade och skrivna för att uppfylla gamla judiska profetior om hur messias skulle vara; Mellan Jesaja 7:12 och 15 finns profetian om att en jungfrun skulle bli havande och föda barn som kommer kallas "Immanuel".
Citera
2026-08-18, 14:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud har under historiens gång uppenbarat sig i underverk och övernaturliga fenomen som t.ex. delandet av Röda havet och uppväckande av döda. Idag uppenbarar han sig enbart genom bibeln.

Man kan som människa inte se Gud och leva:

"Han fortsatte: »Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.«" (2 Mose 33:20 Bibel2000)

Men många människor såg Jesus, därför kan han inte vara Gud, utan är som bibeln tydligt säger son till Gud.
Det är ju inte direkt bevisat att någon någonsin delat röda havet. Jag tror till och med många kristna ser det som en metafor.
Citera
2026-08-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är ju inte direkt bevisat att någon någonsin delat röda havet.

Det är inte motbevisat heller, och det var inte min tanke med argumentet.

Citat:
Jag tror till och med många kristna ser det som en metafor.

Då kan dom lika gärna kasta bibeln och hitta på vad som helst(vilket dom flesta s.k. kristna ändå har gjort).

Om nu Gud har skapat hela universum och jorden, och allt liv på jorden, så är det en baggis att dela ett litet Rött hav.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-18 kl. 14:59.
Citera
2026-08-18, 17:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte motbevisat heller, och det var inte min tanke med argumentet.

Då kan dom lika gärna kasta bibeln och hitta på vad som helst(vilket dom flesta s.k. kristna ändå har gjort).

Om nu Gud har skapat hela universum och jorden, och allt liv på jorden, så är det en baggis att dela ett litet Rött hav.
Det har du rätt i. Om Gud skapade himmel och jord, skulle dela ett hav vara en baggis.

Dock, har ju många av oss svårt att tro att det var Gud som skapade allt. Vi är ju många som snarare tror att det har The Big Bang och evolutionen.

Intressant att du säger att om man tror att gud inte delade Röda Havet är man inte kristen. Vi har läst mycket i trådar om Attmar inte behöver tro på allt eller praktisera allt som står i bibeln. Att vissa del som står där är lite förlegat och att det inte stämmer. Men du är mer bokstavs trogen alltså?
Citera
2026-08-18, 17:29
Medlem
Citat:
Det har du rätt i. Om Gud skapade himmel och jord, skulle dela ett hav vara en baggis.

Dock, har ju många av oss svårt att tro att det var Gud som skapade allt. Vi är ju många som snarare tror att det har The Big Bang och evolutionen.

Evolutionen är bevisad, men inte evolutionsteorin, därför kallas den för en teori. Det kan komma andra teorier som har bättre förklaringar, och kanske t.o.m. fakta och bevis som motbevisar evolutionsteorin.

Big Bang teorin passar bra in i bibelns berättelse, så det är inte ett problem. Universum hade en början: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."(1 Mose 1:1 Bibel2000), vilket också Big Bang teorin säger.

Citat:
Intressant att du säger att om man tror att gud inte delade Röda Havet är man inte kristen. Vi har läst mycket i trådar om Attmar inte behöver tro på allt eller praktisera allt som står i bibeln. Att vissa del som står där är lite förlegat och att det inte stämmer. Men du är mer bokstavs trogen alltså?

Det beror på vad du menar med "bokstavstrogen", när t.ex. Jesus ger en liknelse så tar jag inte det bokstavligt. Däremot tror jag t.ex. att skapelsen är en bokstavlig berättelse, men inte detaljerad, utan målar en allmän bild av hur skapelsen kom till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in