2026-08-17, 22:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Var går i s f gränsen för tolkningsutrymmet? Jesus säger på i något sammanhang att inte ett iota av lagen ska försvinna. Kan man då hävda att det gamla lag förbundet är oväsentligt för kristen tro?
Han uppfyller det gamla förbundet, så det är inte längre nödvändigt.

Det enda som krävs för att vara kristen är tron att jesus återuppstod och är gud, utöver det så är du faktiskt ganska fri att tolka saker precis hur du vill. Det är väl bättre att tolka saker i bästa möjliga ljus, om man tolkar saker i sämsta möjliga ljus så kan jag få typ svenska lagboken, sagan om ringen eller vilken bok som helst att de dum ut.

Om du söker igenom vilken bok som helst efter meningar att tolka på sämsta möjliga vis så blir det som det blir men det är bara din egen avsikt du avslöjar då inte mycket om boken i sig självt.
Citera
2026-08-18, 00:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej inte att inga av dessa förtjänar att komma till himlen nej, men alla 71% av världens icke-kristna är inte hånfulla militanta ateister heller. Det är en skillnad mellan att vara en dryg militant ateist och att inte veta vad som är sant.

Alla kommer vi bli dömda utifrån hur vi levde, så är det, men om du tror på Jesus så blir det lite av en annan utgångspunkt. Då blir alla dina synder förlåtna och det är bara plus-sakerna som räknas istället för att man räknar både plus och minus.

Ja så är det ju inom alla aspekter i livet, det finns ju många politiska ideologier och alla hävdar sig vara bäst, ändå så antar jag att du har en politisk hållning? Även så finns det vetenskapliga teorier och ideer där t.o.m. forskningsvärlden har olika åsikter, betyder det att ingen har rätt?

Man får undersöka vad som verkar mest rimligt. Att inte spela överhuvudtaget(ateism) är inte att vinna, det är att inte ens försöka.

Nej jag tror inte så många kristna skyller dåligt beteende på att de var besatt av en demon. Har du någonsin hört talas om detta ens?
Är det mig du kallar dryg militant ateist? För i så fall säga det mer om dig än om mig. Läs tillbaks i vår konversation. Snacka om att fultolka. Det är helt okej att du tvärsäkert tycker dig veta. Men om du delar de övertygelsens här, får du vara beredd att bli ifrågasätt. Det är så lekens regler på Flashback är.

Du säger att de 71 procenten av jordensbefolkning som är icke kristna. Kommer att hamna direkt i helvetet utan att passera gå så att säga. Fast det är nästan mening, så hävdar du att vi alla kommer att bli dömda utifrån våra handlingar.

Dock kommer kristna att stå i VIP-kön. Kommer det att krävas mindre av kristna för att komma in eller handlade bara om att icke kristna kommer att få vänta längre?

Självklart har de flesta av oss än politisk hållning. Men det är ju få som dyrkar partiet man röstar på.

Slutligen jag tror ju att livet är här och nu. Jag strävar inte för en god plats i ett efterliv.
Citera
2026-08-18, 03:29
Medlem
Citat:
Han uppfyller det gamla förbundet, så det är inte längre nödvändigt.

Det enda som krävs för att vara kristen är tron att jesus återuppstod och är gud, utöver det så är du faktiskt ganska fri att tolka saker precis hur du vill. Det är väl bättre att tolka saker i bästa möjliga ljus, om man tolkar saker i sämsta möjliga ljus så kan jag få typ svenska lagboken, sagan om ringen eller vilken bok som helst att de dum ut.

Om du söker igenom vilken bok som helst efter meningar att tolka på sämsta möjliga vis så blir det som det blir men det är bara din egen avsikt du avslöjar då inte mycket om boken i sig självt.

Hur skiljer sig Jesus-gud från Gud-fader-gud? Är det rimligt att Jesus som är gud ber till gud fader gud?

Kristna har hittat på en absurd tankemässig teologisk fusk-konstruktion som man inte kan få någon rimlighet ur hur man än vrider på den.

Jesus var givetvis en profet och inte någon gud och det var så hans samtid såg honom.
Citera
2026-08-18, 03:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur skiljer sig Jesus-gud från Gud-fader-gud? Är det rimligt att Jesus som är gud ber till gud fader gud?

Kristna har hittat på en absurd tankemässig teologisk fusk-konstruktion som man inte kan få någon rimlighet ur hur man än vrider på den.

Jesus var givetvis en profet och inte någon gud och det var så hans samtid såg honom.
Detta är ju frågor som ingen kan svara på, hur ska jag kunna förklara guds natur och hur allt hänger ihop? Mysteriet är ju halva poängen.
Citera
2026-08-18, 04:13
Medlem
Citat:
Detta är ju frågor som ingen kan svara på, hur ska jag kunna förklara guds natur och hur allt hänger ihop? Mysteriet är ju halva poängen.

Kristna tillber i realiteten Jesus. Om man påstår att en människa är gud så borde ju man ha någon uppfattning om hur den skiljer sig från gud fader skaparguden.

Kan man hitta på en absurd tanke mässig konstruktion med massvis av motsägelser och sedan förklarara det med att det är ett "mysterium". Ja det kan man och anledningen till att man behöver använda sig av mysterieförklaringen är att man har grundläggande dogmer som är bisarra fantasier och fusk av judiska charlataner från antiken.
Citera
2026-08-18, 04:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kristna tillber i realiteten Jesus. Om man påstår att en människa är gud så borde ju man ha någon uppfattning om hur den skiljer sig från gud fader skaparguden.

Kan man hitta på en absurd tanke mässig konstruktion med massvis av motsägelser och sedan förklarara det med att det är ett "mysterium". Ja det kan man och anledningen till att man behöver använda sig av mysterieförklaringen är att man har grundläggande dogmer som är bisarra fantasier och fusk av judiska charlataner från antiken.
Du är en judisk charlatan från antiken. Ge tillbaka tidsmaskinen din fjant.
Citera
2026-08-18, 04:53
Medlem
Citat:
Du är en judisk charlatan från antiken. Ge tillbaka tidsmaskinen din fjant.

Föreställ dig att du ska köpa dig en begagnad bil säljaren presenterar dig en begagnad bil av målad kartong, utan motor; fusk och bluff rakt igenom. Sedan säger han att det är den enda rätta bilen, hur det kommer sig att detta "enda rätta bilen" överhuvudtaget kan köra en meter är ett inte närmare definierat "mysterium". Du blir uppmanad av säljaren att tro på vad han säger och inte närmare fundera på bilens beskaffenhet om du kritiserar bilens egenskaper så är du en dålig människa. Skulle du köpa bilen?

Ingen liknelse i bibeln passar kristendomen bättre än "ett hus byggt på sand" utan solida fundament.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-18 kl. 04:57.
Citera
2026-08-18, 05:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Föreställ dig att du ska köpa dig en begagnad bil säljaren presenterar dig en begagnad bil av målad kartong, utan motor; fusk och bluff rakt igenom. Sedan säger han att det är den enda rätta bilen, hur det kommer sig att detta "enda rätta bilen" överhuvudtaget kan köra en meter är ett inte närmare definierat "mysterium". Du blir uppmanad av säljaren att tro på vad han säger och inte närmare fundera på bilens beskaffenhet om du kritiserar bilens egenskaper så är du en dålig människa. Skulle du köpa bilen?

Ingen liknelse i bibeln passar kristendomen bättre än "ett hus byggt på sand" utan solida fundament.
Nej det är en lamborghini med en splitterny motor, men en del har aldrig sett en laborghini och tycker att deras häst och vagn fungerar bra så varför ska de byta även fast det är gratis.

"Haha, ni och era magiska hästvagnar, jag tror inte på sånt" medans andra bara tar emot den gratis lamborghinin och drar iväg.
Citera
2026-08-18, 06:32
Medlem
Citat:
Nej det är en lamborghini med en splitterny motor, men en del har aldrig sett en laborghini och tycker att deras häst och vagn fungerar bra så varför ska de byta även fast det är gratis.

"Haha, ni och era magiska hästvagnar, jag tror inte på sånt" medans andra bara tar emot den gratis lamborghinin och drar iväg.
Gud har skapat världen, om en religion är absurd och innehåller självmotsägelser så man behöver ta till obegripliga mysterieförklaringar så är det inte den sanna religionen.

Det står även i bibeln att man inte ska tillbe avgudabilder såsom guldkalvar, heliga stenar, träd, det inkluderar även deifierade människor.

Jag tror Gud skulle gilla om den kristna fuskreligionen avskaffades och ersattes med en ordentlig religion som är i samklang med världens beskaffenhet.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-18 kl. 07:09.
Citera
2026-08-18, 07:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Gud har skapat världen, om en religion är absurd och innehåller självmotsägelser så man behöver ta till obegripliga mysterieförklaringar så är det inte den sanna religionen.

Det står även i bibeln att man inte ska tillbe avgudabilder såsom guldkalvar, heliga stenar, träd, det inkluderar även deifierade människor.

Jag tror Gud skulle gilla om den kristna fuskreligionen avskaffades och ersattes med en ordentlig religion som är i samklang med världens beskaffenhet.
Så vilken religion föredrar du istället?
Citera
2026-08-18, 07:24
Medlem
Citat:
Så vilken religion föredrar du istället?

Ja det lär ju vara någon typ av monoteism utan kristendomens endimisionella fokus på huvudlös altruism och godhetsmaximering. En religon ska omfatta alla aspekter av tillvaron inte bara att vara en mähä som låter sig hunsas oberänsat på grund av "godhet"
Citera
2026-08-18, 07:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja det lär ju vara någon typ av monoteism utan kristendomens endimisionella fokus på huvudlös altruism och godhetsmaximering. En religon ska omfatta alla aspekter av tillvaron inte bara att vara en mähä som låter sig hunsas oberänsat på grund av "godhet"
Satanism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in