Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det beror på vad du menar med "bokstavstrogen", när t.ex. Jesus ger en liknelse så tar jag inte det bokstavligt. Däremot tror jag t.ex. att skapelsen är en bokstavlig berättelse, men inte detaljerad, utan målar en allmän bild av hur skapelsen kom till.
I och för sig tillhör väl inte när Moses delade Röda Havet skapelseberättelsen.
Jag tänker att Gud i gamla testamentet är en gestalt att frukta.
Jag ger några exempel på vad jag menar.
1. Syndafloden (1 Mos 6-9)
Gud utplånar nästan allt levande på jorden med en flod, endast Noa och hans familj skonas.
2. Förstföddas död i Egypten (2 Mos 11-12)
Som den sista och värsta plågan dödar Gud alla förstfödda i Egypten, från människor till djur.
3. Uttåget ur Egypten (2 Mos 14)
Efter att ha delat Röda havet för israeliterna, låter Gud vattnet återvända och dränker hela den egyptiska armén.
4. Synden med guldkalven (2 Mos 32)
När israeliterna tillber en guldkalv beordrar Mose, på Guds uppdrag, att folket ska döda varandra, vilket resulterar i omkring 3 000 döda. Dessutom drabbas folket av en pest som Guds straff.
5. Ussa och förbundsarken (2 Sam 6:6-7)
Ussa rör vid förbundsarken för att stabilisera den, och Gud dödar honom omedelbart.
6. Sodom och Gomorra (1 Mos 19)
Gud förstör städerna med svavel och eld, och Lots hustru förvandlas till en saltstod när hon ser tillbaka.
7. De 42 ungdomarna (2 Kung 2:23-24)
När en grupp ungdomar hånar profeten Elisha för hans skallighet, sänder Gud två björnar som sliter sönder 42 av dem.
8. Utdelning av lagar
· Straff för synd över generationer: Gud säger att barn ska straffas för sina fäders synder.
· Dödsstraff för hädelse: En man som hädar stenas till döds.
· Diskriminering av funktionshindrade: Prästerna med funktionshinder får inte frambära offer.
9. Krig och folkmord
Gud beordrar israeliterna att utplåna hela folk, som amalekiterna, och hjälper dem att erövra Kanaan med order om att "inte skona en levande själ".
Hur tänker du om det?