2026-08-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur skulle gud annars uppenbara sig för mänskligheten? Har du en bättre ide?

Tja.....varför ser vi inte flygande Madonnor några gånger i veckan i alla länder?
Citera
2026-08-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja du vet vad du pratar om. Ju nyare evanglium i NT desto mer gudomlig blir Jesus. Mest mänsklig är han i det äldsta Markus-evangeliet.

Det är också uppenbart att många märkliga delar av Nya testamentet är påhittade och skrivna för att uppfylla gamla judiska profetior om hur messias skulle vara; Mellan Jesaja 7:12 och 15 finns profetian om att en jungfrun skulle bli havande och föda barn som kommer kallas "Immanuel".

Det stämmer, och det är främst Matteusevangeliet vi ser detta i.
Om jag minns rätt så förlade han dessutom Jesu uppväxt i Egypten för att harmoniera med ett citat från.....vad tusan hette han.......han som skulle gå ut på stan och ragga upp ett luder, för att sedan avla fram horungar med henne?
Kanske det var Hosea, jag tror det kan stämma.😁😎
Citera
2026-08-18, 18:58
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ja du vet vad du pratar om. Ju nyare evanglium i NT desto mer gudomlig blir Jesus. Mest mänsklig är han i det äldsta Markus-evangeliet.

Det är också uppenbart att många märkliga delar av Nya testamentet är påhittade och skrivna för att uppfylla gamla judiska profetior om hur messias skulle vara; Mellan Jesaja 7:12 och 15 finns profetian om att en jungfrun skulle bli havande och föda barn som kommer kallas "Immanuel".

Du måste ha lyssnat för mycket på judarna på P1. Vad betyder det ens att han är som mest mänsklig i Matteusevangeliet?

Det finns ju nån P1 studiodiskussion som har körts i repris i typ nitton år på raken, varje långfredags eftermiddag.

Där några Silberstein och Meltzer sitter med någon antikristen Jesusforskare och diskuterar när Jesus var "som mest mänsklig". Och.... trumvirnel.... dom kommer fram till att han var som allra mest mänsklig när han var uppspikad.

Sen sitter hela deras tjocka släkter och gnuggar händerna framför radion varje påsk. Chutzpah så det heter duga
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-18 kl. 19:02.
Citera
2026-08-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det stämmer, och det är främst Matteusevangeliet vi ser detta i.
Om jag minns rätt så förlade han dessutom Jesu uppväxt i Egypten för att harmoniera med ett citat från.....vad tusan hette han.......han som skulle gå ut på stan och ragga upp ett luder, för att sedan avla fram horungar med henne?
Kanske det var Hosea, jag tror det kan stämma.😁😎

Dödandet av gossebarnen av Herodes och flykten till Egypten ska vara en parallel till Moses när Moses var i Egypten och farao beordrade alla judiska gossebarn att bli dödade. Texten är har många liknande ofta absurda hintar som ska få läsaren att tro att Jesus minsann är messias.
Citera
2026-08-18, 19:05
Medlem
Citat:
Dödandet av gossebarnen av Herodes och flykten till Egypten ska vara en parallel till Moses när Moses var i Egypten och farao beordrade alla judiska gossebarn att bli dödade.

Jepp, men i en passage i Hosea står det att han, alltså Hosea, varit i Egypten. En formulering om detta lyder ungefärligt "från Egypten hämtade jag min tjänare.......och detta tillämpar Matteus som en profetia.
Citera
2026-08-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Du måste ha lyssnat för mycket på judarna på P1. Vad betyder det ens att han är som mest mänsklig i Matteusevangeliet?

Det finns ju nån P1 studiodiskussion som har körts i repris i typ nitton år på raken, varje långfredags eftermiddag.

Där några Silberstein och Meltzer sitter med någon antikristen Jesusforskare och diskuterar när Jesus var "som mest mänsklig". Och.... trumvirnel.... dom kommer fram till att han var som allra mest mänsklig när han var uppspikad.

Sen sitter hela deras tjocka släkter och gnuggar händerna framför radion varje påsk. Chutzpah så det heter duga

Nu var det inte detta vi diskuterade. Det var att Jesus var minst gudomlig i Markus evangeliet, inte i Matteus.
Citera
2026-08-18, 19:52
Medlem
Citat:

Judar hatar kristendomen samtidigt så hade de inte överlevt utan kristendomen,

Icke-kristna hedningar som saknar föreställningar om egalitarism hade inte låtit dem leva i sina länder på det viset som de har gjort i två årtusenden.
Citera
2026-08-18, 21:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det beror på vad du menar med "bokstavstrogen", när t.ex. Jesus ger en liknelse så tar jag inte det bokstavligt. Däremot tror jag t.ex. att skapelsen är en bokstavlig berättelse, men inte detaljerad, utan målar en allmän bild av hur skapelsen kom till.
I och för sig tillhör väl inte när Moses delade Röda Havet skapelseberättelsen.
Jag tänker att Gud i gamla testamentet är en gestalt att frukta.
Jag ger några exempel på vad jag menar.

1. Syndafloden (1 Mos 6-9)
Gud utplånar nästan allt levande på jorden med en flod, endast Noa och hans familj skonas.

2. Förstföddas död i Egypten (2 Mos 11-12)
Som den sista och värsta plågan dödar Gud alla förstfödda i Egypten, från människor till djur.

3. Uttåget ur Egypten (2 Mos 14)
Efter att ha delat Röda havet för israeliterna, låter Gud vattnet återvända och dränker hela den egyptiska armén.

4. Synden med guldkalven (2 Mos 32)
När israeliterna tillber en guldkalv beordrar Mose, på Guds uppdrag, att folket ska döda varandra, vilket resulterar i omkring 3 000 döda. Dessutom drabbas folket av en pest som Guds straff.

5. Ussa och förbundsarken (2 Sam 6:6-7)
Ussa rör vid förbundsarken för att stabilisera den, och Gud dödar honom omedelbart.

6. Sodom och Gomorra (1 Mos 19)
Gud förstör städerna med svavel och eld, och Lots hustru förvandlas till en saltstod när hon ser tillbaka.

7. De 42 ungdomarna (2 Kung 2:23-24)
När en grupp ungdomar hånar profeten Elisha för hans skallighet, sänder Gud två björnar som sliter sönder 42 av dem.

8. Utdelning av lagar

· Straff för synd över generationer: Gud säger att barn ska straffas för sina fäders synder.
· Dödsstraff för hädelse: En man som hädar stenas till döds.
· Diskriminering av funktionshindrade: Prästerna med funktionshinder får inte frambära offer.

9. Krig och folkmord
Gud beordrar israeliterna att utplåna hela folk, som amalekiterna, och hjälper dem att erövra Kanaan med order om att "inte skona en levande själ".

Hur tänker du om det?
Citera
2026-08-19, 06:02
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Icke-kristna hedningar som saknar föreställningar om egalitarism hade inte låtit dem leva i sina länder på det viset som de har gjort i två årtusenden.

Tack för dina väldigt insiktsfulla synpunkter!

Tror du att det har att göra med den kristna "fromma grundsynen" att göra, som tex "erbjuda andra kinden" eller vad nu uttrycket heter?

Nu är jag ju en bibeltroende kristen själv, men jag har aldrig fattat grejen med att det skulle vara en dygd att ta emot en andra örfil av nån våldsam individ? Kanske jag tolkar uttrycket alltför bokstavligt, men jag undrar om inte Jesu ord må ha förvanskats någonstans under resans gång?

Personligen tycker jag att det verkar heltramsigt att man inte skulle få freda sin person och sitt hem emot inkräktande råttor. Åtminstone om det är mordiska och kannibalistiska kräk, som verkar ha som högsta mål att ta över och skapa en värld full av smuts och äckel.
Citera
2026-08-19, 08:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tack för dina väldigt insiktsfulla synpunkter!

Tror du att det har att göra med den kristna "fromma grundsynen" att göra, som tex "erbjuda andra kinden" eller vad nu uttrycket heter?

Nu är jag ju en bibeltroende kristen själv, men jag har aldrig fattat grejen med att det skulle vara en dygd att ta emot en andra örfil av nån våldsam individ? Kanske jag tolkar uttrycket alltför bokstavligt, men jag undrar om inte Jesu ord må ha förvanskats någonstans under resans gång?

Personligen tycker jag att det verkar heltramsigt att man inte skulle få freda sin person och sitt hem emot inkräktande råttor. Åtminstone om det är mordiska och kannibalistiska kräk, som verkar ha som högsta mål att ta över och skapa en värld full av smuts och äckel.
Så som jag ser det så är det antagligen ok att freda sig själv och andra, men om man tycker om iden om det och ser sig själv som någon tuff actionhjälte så är man nog fel ute. Hämnd är också fel. Jag tror det handlar om att inte känna hat, inte ens mot dom som försöker skada en.

Också att typ gå till attack istället för att lämna över sin plånbok vid ett rån är nog inte rekommenderat, även om man nu skulle vara säker på att det skulle fungera. Jag tror det handlar om att se "mordiska och kannibalistiska kräk" som människor också och inte se dom som utan mänskligt värde.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-19 kl. 08:39.
Citera
2026-08-19, 08:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Abrahams stam har spritt sig över hela jorden med början långt innan kristendomen och det är inte så att etnisk rensning och folkmord utrotar ett utspritt folk.

Och den judiska bank- och guldverksamheten skyddades inte av påstådd humanism utan av den funktion den hade för att utveckla kapitalism.
Citera
2026-08-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Abrahams stam har spritt sig över hela jorden med början långt innan kristendomen och det är inte så att etnisk rensning och folkmord utrotar ett utspritt folk.

Och den judiska bank- och guldverksamheten skyddades inte av påstådd humanism utan av den funktion den hade för att utveckla kapitalism.

Judar har haft framgång i den kristna världen på grund av kristen humanism och västerländska människors individualism medan på andra ställen har de varit en marginaliserad minoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in