2026-08-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Det undrar jag oxå. Dom jag känner har pengarna bundna i fina hus, br och sommarhus men dom har knappt råd med en fika på stan.
Citera
2026-08-18, 09:44
Medlem
Beror ju helt o hållet på om det är en tänkande person eller en känslostyrd person som håller i pengarna.
Citera
2026-08-18, 09:58
Avstängd
Citat:
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vet folk som plockar ut 70 brutto och lever lön till lön. Vet folk som plockar ut 40 och har över miljonen på börsen...
Alla är olika
Citera
2026-08-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vet folk som plockar ut 70 brutto och lever lön till lön. Vet folk som plockar ut 40 och har över miljonen på börsen...
Alla är olika
Det man plockar ut är netto ;-)
Citera
2026-08-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hushållens bruttotillgångar är drygt 30000 mdr. Och direkta skulder är ca 5500 mdr.

Nettotillgångarna (dvs med skulderna borträknade) är ca 25000 mdr.

Hushållens belåningsgrad är ca 17%. Dvs hushållen sammanlagt har lån som är ca 17% av tillgångarna.
Belåningsgraden minskar när bostadsbubblan närmar sig sprickningsgränsen, det stämmer. Eller med andra ord: Hushållens tillgångar är teoretiska medan skulderna är konkreta.
Citera
2026-08-18, 10:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Antar de flesta har ca 20000kr att valfritt läggas på resor, dyra hobbys eller sparas, efter att alla nödvändigheter som mat, bostad och bilar är betalda.
Citera
2026-08-18, 10:23
Medlem
Citat:

10-15% av nettolönen om man tjänar 17000-20000 netto. Allt över 22000 netto lär vara 20-25% beroende på utgifter och hur mycket man äter ute.

Kan spara 6000.kr av 21000.kr.
Citera
2026-08-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Belåningsgraden minskar när bostadsbubblan närmar sig sprickningsgränsen, det stämmer. Eller med andra ord: Hushållens tillgångar är teoretiska medan skulderna är konkreta.
Spontant så tänker jag att har man tagit sig igenom grundskolan med godkänt så borde man kunna inse att om skulderna är konkreta är också tillgångarna det.

Men jag kanske har för höga tankar om grundskolan.
Citera
2026-08-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror mycket på hur gammal man är.
Räknar man in befolkningen 18- 67 så kan det nog stämma.
Räknar man samtliga så låter det lite högt, som median.
Finns ganska många som inte äger nåt.

Till skillnad från medelförmögenhet så påverkars ju inte medianförmögenhet inte av att t ex 30% inte har något sparande (eller att t ex 10% har flera miljoner)
Citera
2026-08-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vore det inte trist att behöva flytta trots att du faktiskt har något av stort värde?

Det här är faktiskt ett problem för många som har pension. Man har en bostad som är värd flera miljoner, men man har inte pengar nog till mat på bordet.

Jo, det vore det. Förhoppningsvis slipper man det.
Jag kommer i alla fall ha ett lite billigare boende om jag är skuldfri. Där har man råd med lite mat.

Men det är långt dit, tänker att jag kommer nig hinna skaffa en annan buffert innan dess.
Men prio 1 är skuldfri.
Det ger lite sinnesro att betala av skulder också.
Citera
2026-08-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, det där är mer av en vandringssägen.

Hushållens bruttotillgångar är drygt 30000 mdr. Och direkta skulder är ca 5500 mdr.

Nettotillgångarna (dvs med skulderna borträknade) är ca 25000 mdr.

Hushållens belåningsgrad är ca 17%. Dvs hushållen sammanlagt har lån som är ca 17% av tillgångarna.

Men hushållen har även indirekta lån. T ex statsskulden. De enda som kan betala den är just hushållen. Och så har företagen som hushållen äger skulder.

Räknar man ihop total skuld och relaterar till BNP så är Sverige i mittfåran av länder med liknande levnadsstandard.

I Sverige är den offentliga skulden mindre än i många andra länder och det gör att hushållen har större andel direkt skuld.

Den totala skulden kan inte avvika så mycket för en given levnadsstandard. Därav att alla länder hamnar på en given nivå för deras levnadsstandard.

Skulle vi i Sverige minska ned total skuld så kommer vår levnadsstandard att rasa.

Drn skulle kanske rasa till en början, men det är ju bara bankerna som vinner på att folk är skuldsatta i längden.

Bankerna i sverige gjorde 130 miljarder VINST förra året. Om ingen hade skulder skulle dom gå i konkurs.
Citera
2026-08-18, 10:49
Medlem
Min erfarenhet av svensk medelklass är att många sparar och de flesta har sparat ihop några hundra tusen. Men tillslut så spenderas nästa allt på ett eller flera större "onödiga" inköp (ofta när de faktiskt börjat nå en summa som kan ge någon ränta på ränta effekt) T ex lyxrenovering (pool, badrum, kök etc som kanske inte hade behövts) eller någon "onödigt dyr" (enligt mig, de kan ha andra preferenser såklart) bil, båt, husbil eller husvagn.

Så borträknat bostad och pension skulle jag tro att många pendlar mellan 0-500 000. Sedan har jag svårt att förstå hur man tänker om man är 30-40 år och väljer en onödigt dyr bil framför att låta pengarna ligga kvar investerade.

Skillnaden vid 65 års ålder för någon som startat med 500 000:- vid 35 års ålder och månadssparar 3000:- jämfört med någon som börjar med 0:- och månadssparar 3000:- är 100% och nästan 4 miljoner (7,5 miljoner respektive 3,7 miljoner, räknat med 7%avkastning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in