2026-08-18, 02:22
Medlem
LA8PVs avatar
Ett parhundratusen på banken.
Med ränta 0%. Vansinne mht inflation. Men bankerna sväljer och mår bra.
Det skulle jag kunna tänka mig vara ett normalläge.
Och noll intresse för börsen oavsett om den går upp eller ner.

I ett annat forum här på fb rekommenderades 6 årslöner som reserv.
Och det kanske är nära verkligheten.
Om man inte vill exponera sig till allmänt förfall. Och lita till osäkra samhällstjänster.
Senast redigerad av LA8PV 2026-08-18 kl. 02:29.
Citera
2026-08-18, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Det fattas en del:

Upptill 30 år

31-40 år

41-50 år

51-60 år

61 o upp

OCH - HUR STOR ÄR SKILLNADEN MED TVÅ INKOMSTER I HUSHÅLLET
I RESP ÅLDERSGRUPP

Sen finns en rolig faktor till.

Hur många har större kapital/tilllgångar än sin livstids bruttolöneinkomst

Mer kul - hur många bor/köper boenden som kostar en normal löntagares
livstidsbruttoinkomst x1 o x2 - det är många bostäder i de prisklasserna idag
Citera
2026-08-18, 02:51
Avslutad
Svenskar är urusla på att spara. Bland de mest belånade människorna på planeten.

Därför svenskar patologiskt hatar högerpolitik. Finns vettiga anledningar att avsky högerpolitik så sett. Missta mig inte. Men dumsvenne hatar att bli tillsagd att dra åt svångremmen och sluta gå och köpa chips och glass hela jävla tiden.

"Å nej. Dumma moderater vill inte låta mig vara en vältrande sossepadda längre. Fy fan vilka förtryckare, utsugare............. bla bla bla........"

Men som sagt. Det är mycket dum skit moderatjävlar gör med sin politik också när de drar in på saker som faktiskt är hjälpsamt för människor också.

Nu är ju den psyksika ohälsan utbredd i detta avlånga land också. Så det är ju klart det tröstäts en hel del chips och glass och sånt. Många obehandlade trauman bland många (blir ju tillsagd att all skit en utsätts för under ens uppväxt inte är något att grubbla över för tänk på de stackars barnen i Afrika osv. istället och var nöjd över att du lever i en välfärdsbubbla vilket får många att behålla sina trötta blickar begravda i asfalten nertyngd utav priviligiet de blir itutatade att vi besitter).

Jante är vidrigt. Det är även vidrigt med folk som vill vara Elon Musk dock. Så det blir ju fel åt bägge hållen.
Senast redigerad av UschKlisterssonIII 2026-08-18 kl. 02:56.
Citera
2026-08-18, 03:23
Medlem
Citat:
Netto minus.
Det är väl irrelevant hur mycket man har på sparkontot då det ändå inte täcker upp skulderna?
Citera
2026-08-18, 06:05
Medlem
Det är givetvis oerhört olika.

Jag känner socialtjänstarbetare på ~30 som har 3M+
Jag känner tjänstemän med 70k+ lön som har Kronofogden hasandes efter dem.
Runt 20 pers med medianlöner som har under 100k i kapital.
Citera
2026-08-18, 06:37
Medlem
Facades avatar
Grannarna arbetar inom vården samt läraryrke och även om dom inte har ett flådigt liv så har de det bra.
Skulle inte förvåna mig om jag tjänar säg 75% av deras sammanlagda lön och så har min fru det helt OK betalt med. Men vi har inte mycket pengar kvar efter varje månad eftersom vi är väldigt slösaktiga
Citera
2026-08-18, 07:36
Medlem
Finns olika uppgifter men jag skulle gissa på:

Medianförmögenhet utan bostad - 80-100k

Medianförmögenhet inkl bostad - 800-1000k

Medianförmögenhet inkl bostad och pensionssparande (Allmän pension och premiepension) - 2000-3000k.
Citera
2026-08-18, 08:05
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
De flesta med fungerande liv från 35-årsåldern och uppåt har utöver sin bostad ett par miljoner på banken, och då menar jag inkl. aktier, fonder och whatever.

Kan hålla med då jag kan relatera, men det är inte så verkligheten ser ut ändå.
Som tidigare skrivits har varannan svensk inte ens en buffert på 10tkr. Abdullah och hans kompisar räknas med här.

De flesta i kategorin du syftar till lägger dessutom nästan allt som blir över på huset, semestrar och sina barn/intressen.
Det är vanligt att man underskattar hur mycket svensken plöjer in i sin bostad och sedan mäter sin förmögenhet i denna.
Citera
2026-08-18, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Finns olika uppgifter men jag skulle gissa på:

Medianförmögenhet utan bostad - 80-100k

Medianförmögenhet inkl bostad - 800-1000k

Medianförmögenhet inkl bostad och pensionssparande (Allmän pension och premiepension) - 2000-3000k.
Beror mycket på hur gammal man är.
Räknar man in befolkningen 18- 67 så kan det nog stämma.
Räknar man samtliga så låter det lite högt, som median.
Finns ganska många som inte äger nåt.
Citera
2026-08-18, 08:21
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Median fondkapital (Waldenströms studie) 55tkr alla åldrar.
Citera
2026-08-18, 08:26
Medlem
gubbhorans avatar
Jag är vad jag tänker är en typisk medelklass med två ungar, huslån och leasade bilar
Ålder: Mellan 32 och 37.
Lån: Ca 3,5 mille
Sparat: Strax över 100k i aktier
Cash på kontot: Varierar mellan 10-30k beroende på vad jag är sugen på att köpa.
Sparar månatligen: Varierar mellan 2-6k beroende på utgifter den månaden.

Frugans situation ser ungefär likadan ut så säg att vi har typ 200k som vi kan plocka fram på 5-7 dagar.
Hon tjänar däremot mer än mig och SKULLE kunna spara mer, men det handlas väl lite mer på den sidan

Har inte nån direkt ångest över vår ekonomi, vi köper det vi vill ha, kör nya bilar och har tillräckligt med buffert för om nån totalkris skulle uppstå.
Jag lever efter devisen att nyttja pengarna medans man kan, vad gör miljoner på kontot för nytta för mig om 40 år när jag är gammal och gaggig.
Citera
2026-08-18, 08:27
Medlem
Citat:
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Skulle tro att de allra flesta ligger under 20kkr på bankkonto.

Det är dessutom omöjligt för hela befolkningen att ha större besparingar i kontanter. Pengar är skuldsedlar och för att någon skall ligga på plus måste någon annan ligga på minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in