2026-08-18, 09:16
Medlem
Timoteuss avatar
Istället för att räkna kronor, kan man ju mäta sin ekonomiska kraft i vilka situationer man skulle klara av och hur länge

Tex skilja sig, inklusive att skaffa nytt boende
Bli arbetslös länge och leva på 12000/mån
Bli sjukskriven ett år med 80% av lönen
Bli sjukpensionär
Osv.
Citera
2026-08-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Vet faktiskt inte, förmodligen inte.

Jag gillar att betala av bolån för tillfället. Jag har ett kreditkort och efter lönen så betalar jag allt och resten amorterar jag.

Så jag är nog black enligt statistiken.

Tänker att om jag behöver något oväntat, vilket jag sällan gör då jag har ny bil etc. Kan ta ett lån igen..
Tänk på att om du slutamorterar och blir äldre, typ pensionär, så kommer du ha pengar bundna i din bostad som du inte kommer kunna få nytta av.

Om du har sparkapital nog så kanske man kan spara lite på att betala av allt.
Citera
2026-08-18, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är det jag försöker få fram, att en del inte ser skillnad på lån och lån.

Med lån har jag, en låginkomsttagare som inte ens arbetar heltid kunnat trygga min ekonomiska framtid.

Min skuld kan jag betala av direkt när bankerna öppnar om jag skulle vilja. Har faktiskt funderat på att slutamortera, samtidigt så kostar det mig ganska lite. Några år hade jag högre sparränta än låneränta så att det gick plus, trots att inget av lånet var på börsen (jaja, inte lätt att veta vad som är var, tänker jag mig att det var på börsen så har det alltid varit på plus).

Okej. Nödvändigt ont i bästa fall. Kanske. Jag vet inte.
Citera
2026-08-18, 09:22
Avstängd
kyrkstockens avatar
Det är rätt många som passerade gränsen 300k i kapitalförsäkring. JAg minns inte siffrorna men den har ju diskuterats ett tag i media då vissa vill sänka/höja.
Du kan lätt hitta statistik över det om du googlar.

Det stora kapitalet finns dock i bostäder i sverige.
Citera
2026-08-18, 09:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
10% av nettolönen sparar de flesta.

Bra riktmärke men tror inte alla har det.
Citera
2026-08-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänk på att om du slutamorterar och blir äldre, typ pensionär, så kommer du ha pengar bundna i din bostad som du inte kommer kunna få nytta av.

Om du har sparkapital nog så kanske man kan spara lite på att betala av allt.

Vet att det inte är lika lönsamt. Men börsen funkar inte för mig. Blir alltid girig och sen om jag har mycket lösa pengar så spenderar jag mer.

Tänker att om jag har betalat av min lgh (viket i denna takt kommer ta typ 5 år) så blir det 1300 mindre ränta i månaden.

Då har jag ändå 20 år kvar till pensionen. Om jag då fortsätter spara, får jag väl så lov att köpa aktier. Eller inverstera i något annat.

Om jag behöver pengar som pensionär kan man alltid sälja lgh.

Men huvudsaken för min del är att jag just sparar känner jag nu. 3.2% "avkastning" i form av mindre ränta är inte jättebra, men helt okej.
Citera
2026-08-18, 09:26
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den bistra sanningen är väl att Sverige verkligen är tudelat:
- Många har stora lån och har svårt att få ekonomin att gå ihop
- Andra har marginaler och är dessutom sparsamma; de sätter av till ISK och fonder.
Håller med i din analys. Känns som folk antingen har det väldigt bra med låga vardagliga kostnader (t.ex. avbetald lägenhet/hus och ISK som genererar passiv avkastning), eller så bor man i hyresrätt och lever månad till månad och betalar 15k i hyra som bara går ner i ett svart hål varje månad.

Det känns dock rättvist, de flesta i min sociala krets som t.ex. tog skolan seriöst och planerade för framtiden när de var yngre har det bra idag, de bor i innerstan, driver bolag eller har bra jobb. De som levde loppan när de var yngre och bara ville ha kul när de var mellan typ 15-25 är de som har det dåligt.
Senast redigerad av datalog 2026-08-18 kl. 09:28.
Citera
2026-08-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Du frågar på fel ställe. Här på Flashback har alla några miljoner i aktier, lika mycket i fonder, något litet blygsamt sparkonto med några hundratusen som skvalpar runt samt lite guldtackor som ligger och skräpar här och var.

Om man skulle ha detta, vad skulle du då klassa personen som? Vanlig? Rik? Förmögen?
Citera
2026-08-18, 09:30
Medlem
Citat:
Vet att det inte är lika lönsamt. Men börsen funkar inte för mig. Blir alltid girig och sen om jag har mycket lösa pengar så spenderar jag mer.

Tänker att om jag har betalat av min lgh (viket i denna takt kommer ta typ 5 år) så blir det 1300 mindre ränta i månaden.

Då har jag ändå 20 år kvar till pensionen. Om jag då fortsätter spara, får jag väl så lov att köpa aktier. Eller inverstera i något annat.

Om jag behöver pengar som pensionär kan man alltid sälja lgh.

Men huvudsaken för min del är att jag just sparar känner jag nu. 3.2% "avkastning" i form av mindre ränta är inte jättebra, men helt okej.
Vore det inte trist att behöva flytta trots att du faktiskt har något av stort värde?

Det här är faktiskt ett problem för många som har pension. Man har en bostad som är värd flera miljoner, men man har inte pengar nog till mat på bordet.
Citera
2026-08-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vet inte riktigt vad SCB menar där. Men det är ju bara att titta i ställningsvärdena.

Kontanter: 44 mdr.
Bankkonton: 2743 mdr.

Bara detta utslaget på säg 8 milj vuxna ger ca 350 kSEK i snitt.

Där vissa då ligger nära 0.

EDIT
Sedan har folk fondandelar för 2118 mdr.
Det ger 264 kSEK till i snitt.

Förvisso inte lika likvida men går ju att sälja på en vecka.
Hushållens skuldkvot verkar vara skyhög (ca. 173 %). Finansinspektionen anser att lånen som börjar närma sig Sveriges BNP utgör en risk för svensk ekonomi. En forskare på Upsala Universitet säger att hushållens skuldsättning hämmar den svenska tillväxten.

Hushållens skuldsättning utgör en risk för svensk ekonomi och svenska konsumenter
Svenska hushåll tillhör de mest skuldsatta i världen. Det gör såväl den svenska ekonomin som svenska hushåll sårbara, vilket många nationella och internationella bedömare är ense om.
Hushållens skuldsättning hämmar den svenska tillväxten
Den kraftiga globala finansiella expansionen under de senaste decennierna har dramatiskt förändrat formerna för riskhantering kopplade till bostadsfinansiering. I Sverige har det finansiella systemet som gynnar investeringar i befintliga fastigheter drivit upp bostadspriserna och bidragit till att svenska hushåll är bland de mest skuldsatta i världen.
Citera
2026-08-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Hushållens skuldkvot verkar vara skyhög (ca. 173 %).
Citat:
Glöm inte att svenskar är de mest skuldsatta i världen också.
Nja, det där är mer av en vandringssägen.

Hushållens bruttotillgångar är drygt 30000 mdr. Och direkta skulder är ca 5500 mdr.

Nettotillgångarna (dvs med skulderna borträknade) är ca 25000 mdr.

Hushållens belåningsgrad är ca 17%. Dvs hushållen sammanlagt har lån som är ca 17% av tillgångarna.

Men hushållen har även indirekta lån. T ex statsskulden. De enda som kan betala den är just hushållen. Och så har företagen som hushållen äger skulder.

Räknar man ihop total skuld och relaterar till BNP så är Sverige i mittfåran av länder med liknande levnadsstandard.

I Sverige är den offentliga skulden mindre än i många andra länder och det gör att hushållen har större andel direkt skuld.

Den totala skulden kan inte avvika så mycket för en given levnadsstandard. Därav att alla länder hamnar på en given nivå för deras levnadsstandard.

Skulle vi i Sverige minska ned total skuld så kommer vår levnadsstandard att rasa.
Citera
2026-08-18, 09:42
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Du frågar på fel ställe. Här på Flashback har alla några miljoner i aktier, lika mycket i fonder, något litet blygsamt sparkonto med några hundratusen som skvalpar runt samt lite guldtackor som ligger och skräpar här och var.

Glöm inte stor villa i dyrt område eller bostadsrätt på Östermalm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in