Citat:
Ursprungligen postat av
SYSTEMexe
Du och jag kan tala om skönhet och vi båda vet vad vi pratar om. Jag kan gå till vem som helst och tala om skönhet, och de kommer veta vad jag talar om. Det bör rimligen räcka som bevis för att skönhet finns.
Skönhet är grundprincipen för att något ting ska kunna upplevas som skönt. Inga sköna ting hade funnits om inte skönheten funnits som en grundprincip. Bara för att person A upplever en sak som mer skönt än person B, betyder det inte att de upplever olika skönhet. De upplever samma skönhet, men i olika styrka/storhetsgrad. Person A och B kan båda enas om att uppleva just skönhet, som är grundprincipen för att de ens ska kunna uppleva skönhet och förstå varandra när de talar om den.
Om du vill kan vi ta ett annat exempel som möjligen är enklare att förstå, triangulariteten. Triangualitet är en grundprincip för att trianglar ska kunna existera. Triangulariteten defineras att en geometrisk struktur har tre vinklar med raka linjer imellan. Menar du att triangularitet inte existerar, bara för att man ibland (relativt och subjektivt) ser en liten triangel och ibland en stor, ibland en liksidig och ibland en rätvinklig osv.
Du hävdar att att eftersom vi förstår vad ordet ”skönhet” betyder när vi talar med varandra, så är det ett bevis på att skönheten finns. Men vad du inte verkar förstå är att skönhet är ett abstrakt begrepp som är högst personligt och inte mätbart. Bara för att vi vet vad ett ord betyder så behöver det inte betyda att det beskriver något som faktiskt finns. De flesta vet vad "enhörning" beskriver, men ingen har faktiskt i verkligheten sett någon enhörning, samma med "pysslingar". Så att något finns som ett begrepp betyder inte att det ska vara något som faktiskt existerar påtagligt.
Och, som jag påpekade, så måste skönhet vara kopplat till något i och med att vi bedömer skönhet baserat på form, färg, arrangemang och annat estetiskt, vilket alltid måste vara kopplat till ett föremål eller liknande, så det kan inte finnas i ren form, på samma sätt som att "tro" inte kan finnas i ren form (tro måste vara kopplat till något).
Sedan gör du en falsk analogi till trianglar genom att vilja jämföra något subjektivt med något objektivt. Triangularitet är en definierad, mätbar och matematisk egenskap. Om en form har tre vinklar vars summa är 180 grader, då är det en triangel – oavsett vad någon subjektivt skulle känna inför detta faktum. Vilka skulle reglerna för skönhet som motsvarar ”tre vinklar och 180 grader” vara?
Alla trianglar är fullt mätbara och samma regler gäller för både stora och små, så storleken är irrelevant och det är inget subjektivt kopplat till om någon skulle anse något vara en triangel eller inte och att det kan finnas både liksidiga trianglar och rätvinkliga trianglar ingår i begreppet, det är inget subjektivt.
Å andra sidan, att två olika personer upplever olika grad av skönhet beror inte på att de ser samma objektiva egenskaper i olika grad, utan på att deras preferenser, kulturer och erfarenheter gör att de tolkar sina intryck olika. Skönhet är alltså inte något som över huvud taget är mätbart eftersom det är subjektiva tolkningar som en person gör om omvärlden.