2026-08-17, 22:46
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag anser att samtyckeslagen är åt HELVETE. Killen ska exculpera sig mot anklagelser om våldtäkt och hur ska det gå till? Ord står mot ord och rader av svenska män döms för våldtäkt på mycket osäkra grunder.

I praktiken, om än inte formellt, så har vi fått en omvänd bevisbörda. Fokus under rättegången ligger på vad mannen gjort för att säkra samtycke. Han hamnar i ett försvarslöst läge. Ord står mot ord och kvinnan/tjejen upplevs ofta som trovärdig (stackars tjej) och då blir det mycket svårt för kille att värja sig utan att själv lägga fram bevis om att tjejen var med på det. Han kan ju verkligen inte åberopa ”tyst samtycke” (!) och lika lite ”konkludent samtycke (!). Hon sa inte nej eller det verkade ju som att hon ville… Det håller ju inte. Så ett skriftligt egenhändigt och bevittnat dokument om samtycke verkar säkrast. Jösses.

Domstolar tvingas döma efter parternas trovärdighet och i dessa feminismen dagar är det förstås tjejen som är den trovärdiga. ”Mäns våld mot kvinnor”. ”Männen är djur”. Stackars flicka.

Och som lök på laxen har vi s.k. ”oaktsam våldtäkt". Det låter ju inte klokt! Killen dööms även om han inte förstod att tjejen inte ville, men borde ha förstått eller ”fattat misstanke”. Och när borde han ha förstått det? Säg det. Ska han vara synsk? Många oskyldiga tonårskillar döms på lösa boliner.

Håller med.

Lagen är vidrig, och de som försvarar den likaså.

Forskning visar nu också att män de facto börjat undvika dejta kvinnor pga samtyckeslagen:
Citat:
Supporting evidence is consistent with a behavioral channel in which more risk-averse individuals withdraw from dating and partner markets following the reform.

Det sker till den milda graden att det börjar få en inverkan på barnafödande:
Citat:
I find that switching to tacit consent-based legislation reduces fertility by about 4% relative to the mean. This effect is driven by a decrease in couple formation

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167629626000524?via%3Dihub

Som jag sagt tidigare, som ung man finns ingen framtid i Sverige. Och det finns absolut ingenting att hämta hos vänsterliberaler som skapat ett samhälle som motarbetar män. Ska män uppehålla sig i Sverige gör de bäst i att rösta SD, undvika arbetsplatser med kvinnliga chefer och i allmänhet hålla en armlängds avstånd till kvinnor.
Citera
2026-08-17, 22:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag tycker inte beviskraven har sänkts. Jag tror däremot att du med flera killar och män är en aning hysteriska och paranoida och övertolkar och övertänker samtyckeslagen.

Ok

Vi och en stor del av brottmålsadvokaterna.

Hur kan du komma fram till att muntlig bevisning, som i 39% av fallen är den enda bevisning som finns är tillräckligt för att fastställa skuld utom rimligt tvivel?

Låt säga att det är fastställt att du och jag befunnit oss ensamma i samma lägenhet en kväll. Dagen efter anmäler jag dig för misshandel. Jag har en lång detaljerad beskrivning av kvällen och händelsen och den är trovärdig och innehåller inga motsägelser. Jag har även berättat för en kompis om att du misshandlat mig och han har återgett min berättelse i polisförhör och att jag var ledsen när jag berättade för honom. Jag har varit och läkarundersökts men de fann inga skador förutom något blåmärke på armen som skulle ha kunnat uppstå under den påstådda misshandeln men det skulle även ha kunnat uppstått vid en tidigare tidpunkt.

Hur stor sannolikhet ger du det att de kommer gå till rättegång? Om det anmäldes hundra likadana situationer tror du att en enda skulle gå vidare till rättegång?

Om inte, varför?
Citera
2026-08-17, 22:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur tänker du att man istället skulle komma åt dem som tex sätter på en däckad eller sovande person?

Detta var olagligt även i den tidigare lagstiftningen.
Citera
2026-08-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi och en stor del av brottmålsadvokaterna.

Hur kan du komma fram till att muntlig bevisning, som i 39% av fallen är den enda bevisning som finns är tillräckligt för att fastställa skuld utom rimligt tvivel?

Låt säga att det är fastställt att du och jag befunnit oss ensamma i samma lägenhet en kväll. Dagen efter anmäler jag dig för misshandel. Jag har en lång detaljerad beskrivning av kvällen och händelsen och den är trovärdig och innehåller inga motsägelser. Jag har även berättat för en kompis om att du misshandlat mig och han har återgett min berättelse i polisförhör och att jag var ledsen när jag berättade för honom. Jag har varit och läkarundersökts men de fann inga skador förutom något blåmärke på armen som skulle ha kunnat uppstå under den påstådda misshandeln men det skulle även ha kunnat uppstått vid en tidigare tidpunkt.

Hur stor sannolikhet ger du det att de kommer gå till rättegång? Om det anmäldes hundra likadana situationer tror du att en enda skulle gå vidare till rättegång?

Om inte, varför?

95% av alla våldtäktsanmälningar leder inte till rättegång. De flesta läggs alltså ner.

Våldtäkt är sannolikt det brott som är mest olönt att anmäla efter cykelstöld.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-17 kl. 23:49.
Citera
Igår, 01:22
Medlem
Citat:
Nu frågade jag dig inte vad en försvarares uppgift är utan en åklagares. Tycker du likadant fortfarande när du läser nedanstående?
Ja sa jag ju. Varför frågar du alltid samma sak trots att du alltid får samma svar?

Åklagaren ser objektivt på fallet och bevisningen, ja.

Att försvararen kommer fram till en helt annan slutsats än åklagaren och de tilltalades mammor beror på att försvararen och mammorna är subjektiva, inte tvärtom.
Citera
Igår, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag fattar inte hur ni orkar traggla detta dag ut och dag in. Trådjäveln är för fan uppe i 550 sidor. Inse, det kommer inte gå att få psykopater som Pipsi, Tomatkungen, Merapi, gum69hoe m fl att ändra sig hur mycket ni än försöker. De är ondskefulla avskum till människor som inte kunde bry sig mindre om helt vanliga 18-åriga killar som får inleda vuxenlivet med 3 år i fängelse och 500 000 kr i skulder pga missförstånd under ett kroghångel.

Det går helt enkelt inte att resonera med psykopater. Gör något vettigare med er tid, är mitt råd.
Nåja, nu pratar ni ju inte om några ”missförstånd under kroghångel” utan säger rakt ut att ni vill ha rätten att sätta på vem ni vill så länge den inte säger nej.

Och det är det som folk är trötta på och lett till att lagen instiftades.
Citera
Igår, 07:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nåja, nu pratar ni ju inte om några ”missförstånd under kroghångel” utan säger rakt ut att ni vill ha rätten att sätta på vem ni vill så länge den inte säger nej.

Och det är det som folk är trötta på och lett till att lagen instiftades.

Sådana här svar visar ju hur rätt han har när han skriver som han gör. Bara sluta.
Citera
Igår, 07:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja sa jag ju. Varför frågar du alltid samma sak trots att du alltid får samma svar?

Åklagaren ser objektivt på fallet och bevisningen, ja.

Att försvararen kommer fram till en helt annan slutsats än åklagaren och de tilltalades mammor beror på att försvararen och mammorna är subjektiva, inte tvärtom.

Tycker du att det verkar som att som att åklagarna ofta resonerar kring omständigheter som talar för den tilltalades fördel? Tas målsägandens handlingar eller icke handlingar ofta upp som något som talar till den tilltalades fördel? Tycker du att de anmälande ofta får ingående frågor i förhör varför de agerade som de gjorde eller varför de inte agerade? Ifrågasätts deras svar någonsin?
Citera
Igår, 07:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
95% av alla våldtäktsanmälningar leder inte till rättegång. De flesta läggs alltså ner.

Våldtäkt är sannolikt det brott som är mest olönt att anmäla efter cykelstöld.

Hur stor andel av dessa anmälningar läggs ner tämligen omgående då det snabbt kan konstateras att det som påstås ha hänt inte har hänt eller åtminstone inte en sådan gärning som anmälaren uppgett?

Åter frågor som du undvek att svara på.

Hur stor sannolikhet ger du det att det kommer gå till rättegång? Om det anmäldes hundra likadana situationer tror du att en enda skulle gå vidare till rättegång?

Om inte, varför?
Citera
Igår, 09:18
Medlem
Citat:
Hur stor andel av dessa anmälningar läggs ner tämligen omgående då det snabbt kan konstateras att det som påstås ha hänt inte har hänt eller åtminstone inte en sådan gärning som anmälaren uppgett?

Åter frågor som du undvek att svara på.

Hur stor sannolikhet ger du det att det kommer gå till rättegång? Om det anmäldes hundra likadana situationer tror du att en enda skulle gå vidare till rättegång?

Om inte, varför?

Jag kommer inte ihåg exakt hur många falska anmälningar som förekommer per år, men det är en liten procent av totalen.

Ingen aning.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag kommer inte ihåg exakt hur många falska anmälningar som förekommer per år, men det är en liten procent av totalen.

Ingen aning.

Det behöver ju inte vara falska anmälningar i så sätt att de fabricerat ihop något utan att det som hänt inte ryms inom det som anmälaren anser att det är.

Ingen aning? Tror du att en misshandelsanmälan kan gå igenom till åtal/dom enbart på muntlig "bevisning"?
Citera
Igår, 09:27
Medlem
Citat:
Det behöver ju inte vara falska anmälningar i så sätt att de fabricerat ihop något utan att det som hänt inte ryms inom det som anmälaren anser att det är.

Ingen aning? Tror du att en misshandelsanmälan kan gå igenom till åtal/dom enbart på muntlig "bevisning"?

Falska anmälningar är en liten procent av totalen. I övrigt läggs 95% av anmälningarna ner. Det är tämligen säkert att våldta nån och gå fri.

Ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in