2026-08-17, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Hån? Hur får hon de till ett hån? Välkommen till verkligheten, lilla flicka.

Svärdsmeden Hans, intervjuad cirka 1704:
”Jag har gjort gesällbrev och utbildat mig till svärdsmed, men sen kom de här förbannade flintlåsgevären. Det är ett fruktansvärt hån”
Citera
2026-08-17, 06:23
Medlem
systemutvecklare har en mycket god prognos för jobb närmaste 5 åren.

vart har hon läst sina domedags historier, konstigt.
Citera
2026-08-17, 06:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det gäller väl inte bara programmerare? Utvecklingen med växande förmögenhetsbildningar, fossila bränslen, mekanisering av matproduktionen, flykt från landsbygden, arbetsmarknaden, världsmarknaden, teknisk explosion och automatisering är en process som slutar med förintelse. Människor behövs allt mindre.

I Kina är kraven och konkurrensen hårdast. Bostadspriserna är skyhöga trots snabbt sjunkande befolkning och överflöd av bostäder. Många ungdomar ger upp på förhand och "lägger sig platt" samtidigt som robottillverkningen rusar framåt kvalitativt och kvantitativt.

Och i Ryssland och Ukraina har man snabbt utvecklat mördarrobotar som en girig krigsindustri kan massproducera när krigspropagandan förlamar självständigt tänkande.

Det behövs säkert aningslösa programmerare ännu en tid men kraven är hårda och allt fler programmerare blir oanställningsbara eftersom arbetsgivarna kan välja och vraka och berika sig fram till konkursen.
Citera
2026-08-17, 06:51
Medlem
BlyatMans avatar
Flera som jag känner som är fullstack utvecklare har fått gå pga arbetsbrist. Så jag förstår hennes frustration. Det kommer troligen bli värre för fler.
Citera
2026-08-17, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Förstår henne fullt ut.
Tyvärr inte bara hennes yrke som har blivit eller kommer bli påverkade av AI.
Översättare
Kundtjänster
Ekonomi / bokföring
Journalism
Reklamskapare
Juridik
Webdesign
Etc....

Vissa kanske hurrar och tycker detta är bra.
Men självklart är det inte bra att massor av människor blir arbetslösa.
Inte bra på något sätt.

Det är jättebra. Så arbetskraften kan omlokaliseras till där dom gör nytta.

Jag känner en hel del som jobbar med programmering.
Börja inte studera det.
Citera
2026-08-17, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Förstår henne fullt ut.
Tyvärr inte bara hennes yrke som har blivit eller kommer bli påverkade av AI.
Översättare
Kundtjänster
Ekonomi / bokföring
Journalism
Reklamskapare
Juridik
Webdesign
Etc....

Vissa kanske hurrar och tycker detta är bra.
Men självklart är det inte bra att massor av människor blir arbetslösa.
Inte bra på något sätt.

Hon ska åtminstone vara nöjd kring hennes ålder.
Tänk individer som går i gymnasiet nu, de är helt körda när de är färdiga med någon typ av högskoleutbildning.
Citera
2026-08-17, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Flera som jag känner som är fullstack utvecklare har fått gå pga arbetsbrist. Så jag förstår hennes frustration. Det kommer troligen bli värre för fler.

Samma här, känner tre (förmodligen) kompetenta FSU som varit verksamma på heltid mellan 5-15 år. Civilingenjörer. Två av dem blivit av med jobbet och ser ingen framtid i marknaden så utbildar sig med påbyggnadskurser till lärare samt ett annat ganska orelaterat ämne, den tredje verkar nu fått hugget på något i militärindustrin så kanske blir kvar.

AI är sannolikt den största bidragande faktorn. Någon skrev att det handlar om roller som producerar programkod som ändå inte behövs, så AI hade varken gjort från eller till utan det är bara oförsiktiga investeringar från pandemipengar som står bakom - jag tror inte på detta. Det har nämligen inte rört sig om några startups utan ganska normala svenska industriföretag.

Så sätter man en KY med lite specifikt databaskunnande och lite annat smått och gott i perspektiv mot detta är det inte ett dugg konstigt att KY:n har svårt att få jobb. Det skulle snarare vara förvånande om de fick det, i alla fall med kunskapsbasen som det relevanta. Det kan i så fall handla om att vara väldigt socialt kompetent eller ha någon annan eftersökt egenskap.
Citera
2026-08-17, 07:57
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Tydligen minskas intresset för just den typen av utbildningar. https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-soker-it-utbildningar-pa-grund-av-ai

Men svårt att sia om framtiden. AI är redan väldigt duktig på programmering och likaså SQL.

Jag tänker på arbetsmarknaden i stort. Dataingenjörskonsten består kanske till 10% av SQL och programmering. Och data underbygger en eventuell AI-revolution.

Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Vart då någonstans?

Enligt AI

"Sammanfattningsvis är marknaden glödhet om du har några års erfarenhet eller en mycket stark och nischad utbildning, men mer utmanande än för några år sedan om du är helt ny i branschen."

Men AI är väl ingen vidare källa, va?

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Absolut inte och speciellt inte för juniorer.

Dataingenjörer har det helt okej jämfört med t ex renodlad frontend (”jag kan css och javascript”)
Citera
2026-08-17, 07:59
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Mycket snack om Ai. Men vad jag ser i verkligheten är att många svenskar ute på arbetsplatserna ersätts av indier. Detta i en stor svensk industri i svensk storstad. Gissar det ser likadant ut på andra ställen.

Inte konstigt då de gladeligen jobbar för 28k istället för 45.

Men de flesta bangi,paki och indo som jag har sett brukar vara matbud med moped/bil? hur förklarar du detta?
Citera
2026-08-17, 08:02
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregeryoung
Lisa slåss ju mot minst 10 000 indier. Så blir det när man tillåts anställa folk från andra sidan jorden till låga löner.

För oss vanliga som söker vanliga jobb från lärarvikarie till admin så får jag ofta email att tack att du sökte bajs-jobbet men det var 378 arbetssökande och vi valde någon annan!

Tänk dig på ett helt vanligt jobb ca 400 sökande, mentalsjukt om du frågar mig vad gör regeringen inget och ingen regering kommer heller göra något!
Citera
2026-08-17, 08:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag gissar att det kommer bli en kombo av programmering+AI framöver.

Så antalet programmeringskunskaper sjunker, men de som blir kvar kommer vara väldigt skottskador på marknaden.

Jag tror att Musk & Co har väldigt fel när de tror att robotar kommer utföra många jobb framöver.
Ja kanske om 20+år eller så, men inte på kort sikt, och vi har all risk i världen att vidareutbilda oss under tiden.

Just nu så går alla på typen att AI förändrar allt. Det kommer den inte göra. Den kommer förändra mkt till det bättre dock.

Håller med, hur långt fram ligger det att svensson kommer köpa sig en humanoid robot som kan utföra städning, tvätt, handla, tvätta fönster, vattna blommor, ta han om djuret och barnen osv?
När kommer människan lita på att en robot faktiskt kan utföra dessa saker utan risk?
Vad kommer den roboten kosta?

Idag har vi ett flertal robotar men de gör en specifik syssla, det humanoider ska klara är alla sysslor.
Citera
2026-08-17, 08:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
För oss vanliga som söker vanliga jobb från lärarvikarie till admin så får jag ofta email att tack att du sökte bajs-jobbet men det var 378 arbetssökande och vi valde någon annan!

Tänk dig på ett helt vanligt jobb ca 400 sökande, mentalsjukt om du frågar mig vad gör regeringen inget och ingen regering kommer heller göra något!

Här får du då också räkna in att säkert 50% av ansökningarna är inskickade för att personen måste för att kravet från AF ser ut så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in