2026-08-17, 09:52
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?
Hela grejen med AI är väl att den kodar och programmerar som 30 personer samtidigt utan att bajsa och sova.
Behövs nån person för flera AI men det lär knappast vara en renodlad programmerare utan en som förstår men aktivt jobbar IT-säkerhet och kontrollerar AIn.
Citera
2026-08-17, 09:57
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det har inget med AI att göra utan det handlar om att ekonomin ändrades. Fram till 2022 så var programmerare och kod extremt hett. Alla ville anställa programmerare för att bygga saker de egentligen inte behövde, men det var ett enkelt sätt för att få riskkapital. Det fanns hur mycket pengar som helst redo att investera i företag som skulle bli det nya Google eller Spotify eller Netflix. Allt som behövdes var bara mer kod och att de växte. Det räckte i princip med en enkel affärside, att man hade några programmerare anställda som arbetare med den senaste tekniken och att man ville rekrytera fler programmerare så kastade investerarna pengar över dig. Man byggde bolag genom att anställa programmerare istället för att för att kapa åt sig marknadsandelar och göra vinst. Det fanns massor av bolag med kontor fyllda av programmerare och man hade lät dom vidareutbilda sig hela tiden i ny het teknologi och man hade tester och rekryteringsprocesser för att hitta dom bästa och man fyllde kontoren med leksaker för att locka dit dom. Dessa bolag brände extrema mängder pengar varje månad men gjorde ingen vinst utan allt finansierades genom nya investeringsrundor.

Sen kom 2022 och kriget började och ekonomin förändrades och räntan steg, nu var det inte lika lockande att investera i olönsamma bolag längre. Sen köpte Elon Musk Twitter som var ett av dom värsta bolagen, hur många programmerare som helst som tjänade extremt och som ofta vloggade om sitt l jobb och visade att de knappt jobbade alls. Elon sparkade mer än halva personalen men bolaget fungerade ändå. Det öppnade ögonen för många. och man insåg att man faktiskt inte behövde alla dessa programmerare och all denna kod.

Så nej AI har inget med saken att göra (än), man ersätter inte programmerare med AI. Man insåg att man behövde inte koden de skriver och behövde inte ersätta dom alls.
Håller helt och hållet med i din analys. Drar man det lite längre så har alla billiga skitprogrammerare man anställt de senaste 10-15 åren bidragit med en enorm teknisk skuld. Den syns överallt hos alla våra kunder (på storbolag, myndigheter, osv). Datastrukturer är vibekodade, APIer ser konstiga ut och är osäkra, det finns inga specifikationer. Allt det där börjar kosta bolagen riktiga pengar nu eftersom alla buggar och problem på riktigt börjar bita sig in i kärnverksamheten.

Jag klagar dock inte, vår strategi är långsiktig och affärsmodellen bygger delvis på att vi tar över uppdrag som gått åt helvete och styr upp de tekniska bitarna när cheferna är desperata. Vi har så mycket att göra så vi får tacka nej till uppdrag. Är dock svårt att hitta rätt folk att anställda, de som har tillräcklig kognitiv förmåga och är självgående kan vraka och välja mellan uppdrag.
Citera
2026-08-17, 11:01
Medlem
Bajslukts avatar
Man ska aldrig påbörja en utbildning vars bransch sägs "skrika efter jobb" eller "gå på knäna efter folk".

Just dessa två meningar har lurat folk åtminstone sedan tidiga 90-talet. Likaså när det sägs vara garanterat ett jobb efter utbildningen.

Jag känner otaliga människor som gått på den här minan och utbildat sig till något som, ens innan de startat utbildningen, haft ett överflöd av arbetare.

Det är svårt att inte bli konspiratorisk vad gäller det här. Nu senast pratade jag med en bekant som har utbildat sig till programmerare. Alla i klassen hittade praktikplatser med hjälp av skolan. Det visade sig att företagen antingen tog in praktikanter varje år (och aldrig anställde någon efteråt), eller kände läraren i fråga.

Arbetsförmedlingen, skolor och praktikplatser - det är nog mycket som försigår under ytan.
Citera
2026-08-17, 11:12
Medlem
Jag är senior utvecklare och jag får mer jobb än någonsin. Det kan vara för att jag har erfarenhet av både låg och högnivåspråk, plus hårdvara och produktuveckling. Sen AIs intåg blev jag 4-10x snabbare beroende på vad uppgiften handlar om. Det finns inget utrymme som en junior kan fylla som en AI inte gör bättre och snabbare. Däremot kan en junior producera 100x mer skräp och fel än dom kunde innan AI. Det är ett vasst verktyg, och om man riktar det fel blir det snabbt kaos. Det är nog därför företagen inte vill ta in juniora längre.

Det kommer så klart att leda till brist på seniora i framtiden, om det inte är så att vi hinner göra självförbättrande AI system till dess. Men då är alla yrken hotade.

Programmerare är nog sista jobbet som försvinner, för det är en programmerare som kommer att automatisera det näst sista yrket.
Citera
2026-08-17, 11:42
Medlem
Problemet är att bolag flörtar med indier. Hon skulle mycket väl ha kunnat få ett jobb på vilket svenskt bolag som helst. Men många, eller nästan alla, anställer indier från utlandet, tar hit dem och ger dem de IT-jobb som finns.

Kvar finns studenter som aldrig kommer att landa ett IT-jobb, eftersom det är så arbetsmarknaden ser ut. Kolla bara på de största IT-bolagen i Sverige. Man ser det extremt tydligt.

Och nej, AI kommer inte att ersätta utvecklare. Däremot kommer AI sannolikt att ge oss mer jobb. Många fattar inte hur instabil tekniken fortfarande är och hur många problem AI skapar i dag. Man pratar redan om en AI-bubbla, men många icke-tekniska personer ser inte problemen bakom systemen. De ser bara outputen.

Ett tips är därför att läsa mer mot cybersecurity och fundera en extra gång innan man utbildar sig enbart till utvecklare. Fördelen med cybersecurity är att det i många roller krävs svenskt medborgarskap och att man behärskar svenska väl. Sådana roller är betydligt svårare att flytta utomlands, exempelvis till Indien eller Tjeckien, vilket annars har blivit allt vanligare inom IT.
Citera
2026-08-17, 12:04
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Hade du pratat på djupet om ABC80 på en intervju hos mig, samt även visat på att du hänger med i nuet med agentic coding hade du fått guldstjärna och jag hade anställt dig direkt.
Tur att man är pensionär då och inte behöver någon BASIC-tolk.
Citera
2026-08-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
För oss vanliga som söker vanliga jobb från lärarvikarie till admin så får jag ofta email att tack att du sökte bajs-jobbet men det var 378 arbetssökande och vi valde någon annan!

Tänk dig på ett helt vanligt jobb ca 400 sökande, mentalsjukt om du frågar mig vad gör regeringen inget och ingen regering kommer heller göra något!
Ja men man kan också vända på steken. Inte alla 400 behöver vara kvalificerade för tjänsten.
Citera
2026-08-17, 12:09
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag skummar alltid igenom en gång, rättar 2saker och skickar sen iväg det. Som du ser så är det alltid 2-3 jävla fel kvar ändå. 😂

iphone är ju sämst när man har lite bråttom. Man skriver korrekt men det ändras till saker som inte ens bildar ett ord. 😃

Ja det blev lite konstigt där med skottskador och kannibaler!
Citera
2026-08-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Man ska aldrig påbörja en utbildning vars bransch sägs "skrika efter jobb" eller "gå på knäna efter folk".

Just dessa två meningar har lurat folk åtminstone sedan tidiga 90-talet. Likaså när det sägs vara garanterat ett jobb efter utbildningen.

Jag känner otaliga människor som gått på den här minan och utbildat sig till något som, ens innan de startat utbildningen, haft ett överflöd av arbetare.

Det är svårt att inte bli konspiratorisk vad gäller det här. Nu senast pratade jag med en bekant som har utbildat sig till programmerare. Alla i klassen hittade praktikplatser med hjälp av skolan. Det visade sig att företagen antingen tog in praktikanter varje år (och aldrig anställde någon efteråt), eller kände läraren i fråga.

Arbetsförmedlingen, skolor och praktikplatser - det är nog mycket som försigår under ytan.

Utom i vården då. Där har vi behov och det är relativt lätt att få jobb särskilt usk/ssk och vissa läkarespec.
Citera
2026-08-17, 13:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Jäkligt trist att vara i den situationen. Finns dessvärre många andra utbildningar där det är svårt att få in en fot. Vad jag förstår så handlar det inte per definition att det inte finns jobb, däremot är få intresserade av junior arbetskraft. Praktikplats och ens kompetens och insats är avgörande. Annars är det nog till mångt och mycket ganska kört.
Citera
2026-08-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
YH-are kan åtminstone ingenting om kommutativa grupper, eller hur man löser vågekvationen med Fouriertransform. Sopor

Åh, jag kommer ihåg när jag pluggade och hade djupa tankar på om man kunde göra fft (fast-fouriertransform) för att få ut anomaliteter på stora datamängder. Skrev det i något avslutningsarbete i image processing, men läraren tyckte inte det var speciellt intressant och gav mig ett svagt godkänt. Blev aldrig att jag löpte vidare med idén, men ser att det finns lite mer forskning på området nu för tiden. AI verkar ha ökat intresset kring området. Kul!
Citera
2026-08-17, 14:01
Medlem
5evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag pratar i nattmössan här för jag är verkligen inte insatt i detta, men vet att många företag har sparkat 30% av programmerarna och ersatt med AI, så de kannibal kanske göra den enkla delen, själva grunderna kanske?
Nästan inga.
Det har varit ett bra narrativ för två anledningar.
1 Det säljer och ser ut som att bolaget är i framkant (höjer aktiekurserna)
2 Det är en bra ursäkt för varsel som har dragit ut på tiden

Ingen ifrågasätter om ett bolag som säg Ericsson sparkar 2800 personer över två år "tack vare" AI-optimeringar för att de är så jävla långt i framkant. Tvärt om ser de ut att blicka framåt vilket hjälper aktiekursen.

Men i verkligheten är det ekonomin som tvingar dem att minska personalstyrkan, AI ger dem bara en bra ursäkt. Hur hett skulle Ericsson verka om de på två år behöver sparka 20% av personalstyrkan för att verksamheten går åt helvete? Nä, säg att de är så sjukt bra på AI att det är därför de behöver sparka folk och "slimma organisationen".

AI ökar produktiviteten på anställda, och det minskar inte behovet av personal. Det är Jevons-paradox igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in