2026-08-17, 16:52
Medlem
Gonk-Trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Gjort ett försök, lägger i spoiler 1:

Tack
Citera
2026-08-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant.

Du skriver: "Tisdag förmiddag/lunch här verkar det som brottet har begåtts".

Vad är det som gör tt du tror det?

Om jag fattat det rätt fick ahöriga inte kontakt med henne vare sig på måndag 3/8 kvällen och inte heller på morgon den 4/8 morgon, vilket ska ha varit ovanligt.

På måndag verkar det finnas vittesuppgifter om nattbad.

Märkligt att hon inte svarar på morgonen heller om mordet skulle skett mer på fm/lunch. De kan ha bråkat förstås redan här, han kan ha varit hotfull? Kanske ville hon inte prata med anhöriga så, när stämningen var dålig? Eller var han hotfull, tagit hennes mobil i beslag? Har han mekat med hennes mobil så hon inte ska se att andra söker henne?

Om hon kände sig hotad, bode hon sökt hjälp på ön kan man tycka.

Och när krossades fönstret? Ingen hört något? Är det så att någon sett att rutan varit hel på morgonen?

Jag har hela tiden tänkt att brottet skett nattetid.
GM själv har sagt att det hände något tumultartat på Tisdag förmiddag och kort efter så stängs hans telefon av så det känns ju högst sannolikt att brottet har skett under förmiddagen.
Citera
2026-08-17, 17:35
Medlem
apperceptions avatar
Det har diskuterats en hel del kring varför MGM inte är bortplockad från sin arbetsgivares hemsida.

Trumvirvel!

Nu är han bortplockad.

(Medvetet val att inte publicera länk till hemsidan.)
Senast redigerad av apperception 2026-08-17 kl. 17:39.
Citera
2026-08-17, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Gjort ett försök, lägger i spoiler 1:

Tack!

Tänkte att det var lite väl mekigt att gå tillbaka till ditt inlägg för att se exakt vad du skrivit, för att sedan redigera rätt.
Jag brukar försöka fixa inlägg annars om det går, eftersom problemet sedan följer med varje person som citerar i följd.
Citera
2026-08-17, 18:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
GM själv har sagt att det hände något tumultartat på Tisdag förmiddag och kort efter så stängs hans telefon av så det känns ju högst sannolikt att brottet har skett under förmiddagen.

Tack, jag har läst det. Kan inte riktigt se varför TN skulle försöka ljuga om en sådan sak, men samtidigt har jag sett så många gm ljuga och manipulera sina svar i förhör, vilket förstås har som syfte att förminska eller lägga villospår osv.

Jag har inte följt så många fall, men ännu aldrig sett en gm som talat sanning hela vägen.

T ex kan ju en gm vilja försöka få det att se ut som att det är mer impulsivt än det är, att händelserna inte skedde på det vis som det skett. Gm kan ha städat, arrangerat, försökt få det att se ut på visst sätt som skulle kunna tolkas som förmildrande eller inte lika allvarligt.

Men jag håller med, att det skedde påförmiddagen kan stämma nu när det framkommit samstämmig uppgift från en trådanvändare också.

Däremot tänker jag att avstängning av mobil vid 11:55 inte nödvändigtvis tyder på att brottet skett i nära anslutning till den tidepunkten. Det kan finnas andra skäl till varför den stängdes av då.

Dels tänker jag att efter ett våldsamt mord, kanske man inte i första hand tänker på mobilen direkt, särskilt om det inte är planerat.

Jag tänker också att man kanske inte vill med bilodiga händer ta i en mobil, och så lite som möjligt lämna spår efter sig. Vilket borde i princip vara omöjligt i den här sitsen...

Och varför skulle man vilja stäng av sin mobil? En anledning är väl tt om man ska göra sig av med grejor och fly, vill man inte att spåren ska lämnas och synas. Men så länge man är kvar i huset, ingen vet om brottet, finns det en anledning att stänga av den?
Citera
2026-08-17, 18:08
Medlem
Citat:
Tack, jag har läst det. Kan inte riktigt se varför TN skulle försöka ljuga om en sådan sak, men samtidigt har jag sett så många gm ljuga och manipulera sina svar i förhör, vilket förstås har som syfte att förminska eller lägga villospår osv.

Jag har inte följt så många fall, men ännu aldrig sett en gm som talat sanning hela vägen.

T ex kan ju en gm vilja försöka få det att se ut som att det är mer impulsivt än det är, att händelserna inte skedde på det vis som det skett. Gm kan ha städat, arrangerat, försökt få det att se ut på visst sätt som skulle kunna tolkas som förmildrande eller inte lika allvarligt.

Men jag håller med, att det skedde påförmiddagen kan stämma nu när det framkommit samstämmig uppgift från en trådanvändare också.

Däremot tänker jag att avstängning av mobil vid 11:55 inte nödvändigtvis tyder på att brottet skett i nära anslutning till den tidepunkten. Det kan finnas andra skäl till varför den stängdes av då.

Dels tänker jag att efter ett våldsamt mord, kanske man inte i första hand tänker på mobilen direkt, särskilt om det inte är planerat.

Jag tänker också att man kanske inte vill med bilodiga händer ta i en mobil, och så lite som möjligt lämna spår efter sig. Vilket borde i princip vara omöjligt i den här sitsen...

Och varför skulle man vilja stäng av sin mobil? En anledning är väl tt om man ska göra sig av med grejor och fly, vill man inte att spåren ska lämnas och synas. Men så länge man är kvar i huset, ingen vet om brottet, finns det en anledning att stänga av den?
Har läst att hundar ska ha skällt på natten vid 01 men hittar inte det inlägget nu
Kanske rutan krossades redan då även om mordet skedde under förmiddagen därpå
Sen tänker jag ang hennes mobil att det kan ju räcka med att gömma någons laddare o inte mobilen för att denne ska förbli okontaktbar samt oförmögen att kontakta någon
Förmodar att det varit ett mer el mindre kaotiskt dygn som det föregåtts av
Citera
2026-08-17, 18:15
Medlem
apperceptions avatar
Citat:

Gärningsmannen kanske tyckte det var psykiskt påfrestande att få inkommande telefonsamtal eller sms när han är i huset med en död eller döende kvinna.

Gärningsmannen ville inte bli distraherad av telefonen i en situation där han behövde fundera på nästa steg.

BO:s anhöriga kanske ringde till både BO och MGM.

MGM kanske trodde att den avstängda telefonen skulle hjälpa honom ifall han hade tänkt hävda att han inte var kvar på ön när mordet begicks.

Finns många möjliga anledningar till att stänga av telefonen. Mer slipade brottslingar, som dessutom har planerat sina brott, brukar dock stänga av telefonen innan de påbörjar brottet. Inte ovanligt att de dessutom lämnar kvar telefonen långt ifrån själva brottsplatsen.

Nu vet vi inget om BO:s telefon, men det ska bli intressant att få reda på om den också stängdes av och i så fall när.
Senast redigerad av apperception 2026-08-17 kl. 18:26.
Citera
2026-08-17, 18:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Har läst att hundar ska ha skällt på natten vid 01 men hittar inte det inlägget nu
Sen tänker jag ang hennes mobil att det kan ju räcka med att gömma någons laddare o inte mobilen för att denne ska förbli okontaktbar samt oförmögen att kontakta någon
Förmodar att det varit ett mer el mindre kaotiskt dygn som det föregåtts av

Att hund ska ha skällt på natten kommer från podden som länkades till häromdagen. Det var en av poddvärdarnas barn med kompis som vaknat vid ett- tiden på natten och blivit rädda och låst dörren.

Ja, rutan kan ha krossats när som helst kanske. Hörde inte någon detta? Allt beror väl på hur tätt husen ligger, om folk var hemma i grannskapet, hur mycket andra ljud som var omkring just då, och hur byggnaderna ligger i förhållande till rutan.

Ligger byggnaderna så att de bildar en innergård, och det större fönstret är riktat åt innergården, då kan huskroparna både skymma den krossade rutan och dämpa ljudet. Folk kan ha gått förbi under dagen och inget märkt.

På natten är det tystare, men många kanske sover...men en hund kan snappa upp ljudet.

Rutan har krossats innifrån. Om mgm inte vet att tekniker på plats kan se varifrån rutan krossats, kanske han inte tänker på det om han vill förvilla och få det att se ut som ett överfall av annan.

Men det är svårt att dra slutsatser. Kanske han blev arg och kastade något som hamnade på rutan. Det kan ha skett som du säger tidigare.

Svårt att dra några slutsatser.
Citera
2026-08-17, 18:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Gärningsmannen kanske tyckte det var psykiskt påfrestande att få inkommande telefonsamtal eller sms när han är i huset med en död eller döende kvinna.

Gärningsmannen ville inte bli distraherad av telefonen i en situation där han behövde fundera på nästa steg.

BO:s anhöriga kanske ringde till både BO och MGM.

MGM kanske trodde att den avstängda telefonen skulle hjälpa honom ifall han hade tänkt hävda att han inte var kvar på ön när mordet begicks.

Finns många möjliga anledningar till att stänga av telefonen. Mer slipade brottslingar, som dessutom har planerat sina brott, brukar dock stänga av telefonen innan de påbörjar brottet. Inte ovanligt att de dessutom lämnar kvar telefonen långt ifrån själva brottsplatsen.

Nu vet vi inget om BO:s telefon, men det ska bli intressant att få reda på om den också stängdes av och i så fall när.

Sant, så kan det ha varit. Svårt att veta hur han reagerade.

i AB står det:
"En person som försökte ringa mannen samma dag berättar att han inte fått tag på honom. I stället var den misstänktes telefon avstängd, står det i handlingar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4a9kx/tiden-fore-skargardsmordet-han-hogg-ved-hon-klippte-gras
Citera
2026-08-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Citat:
Att hund ska ha skällt på natten kommer från podden som länkades till häromdagen. Det var en av poddvärdarnas barn med kompis som vaknat vid ett- tiden på natten och blivit rädda och låst dörren.

Små detaljer: Vet inte om barnen hade väckts av hunden, det sades inte. (även om det var 01 på natten, men har uppfattat att det kan ha varit sena dygnsvanor och killarna var i 13-årsåldern tror jag)

Poddaren Jessica pratar i podden om vad hon berättade för poliserna (förhör med många på ön). Skrivit ner på ett ungefär vad hon sa i podden:

Jessica:
"Det jag också berättade för polisen, var:
Just ja, jag kom att tänka på en sak
- aporpå händelser utöver det normala -
det var att när barnen skulle lägga sig en måndag kväll
så hade dom låst dörren till lillstugan -
vilket man inte GÖR för det behövs inte -

Då frågade jag dom: varför har ni låst dörren:

Jo men då berättade dom:
"Vi hörde en hund skälla så mycket
så vi trodde att det kanske var en varg så vi blev lite rädda"

Och det sa jag till polisen -
förresten,
typ vid 1-tiden, så hörde våra barn en hund skälla väldigt mycket ..."
Tillägg: skrev lite mer om poddavsnittet i ett tidigare inlägg den 15 aug.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-17 kl. 18:39.
Citera
2026-08-17, 18:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Små detaljer: Vet inte om barnen hade väckts av hunden, det sades inte. (även om det var 01 på natten, men har uppfattat att det kan ha varit sena dygnsvanor och killarna var i 13-årsåldern tror jag)

Poddaren Jessica pratar i podden om vad hon berättade för poliserna (förhör med många på ön). Skrivit ner på ett ungefär vad hon sa i podden:

Jessica:
"Det jag också berättade för polisen, var:
Just ja, jag kom att tänka på en sak
- aporpå händelser utöver det normala -
det var att när barnen skulle lägga sig en måndag kväll
så hade dom låst dörren till lillstugan -
vilket man inte GÖR för det behövs inte -

Då frågade jag dom: varför har ni låst dörren:

Jo men då berättade dom:
"Vi hörde en hund skälla så mycket
så vi trodde att det kanske var en varg så vi blev lite rädda"

Och det sa jag till polisen -
förresten,
typ vid 1-tiden, så hörde våra barn en hund skälla väldigt mycket ..."
Tillägg: skrev lite mer om poddavsnittet i ett tidigare inlägg den 15 aug.

Tack!

Jag älskar din noggrannhet och din goda och tålmodiga ton.
Citera
2026-08-17, 18:58
Medlem
Citat:
Välkommen! Intressanta spekulationer du bidrar med. Kommenterar lite. Några av mina kommentarer handlar om små detaljer bara, men för att motverka eventuelal trådsanningar så.

Byteslägenheten till Hagagatan var inte en 5a utan en 4a.

Har inte sett uppgift om att den planerade vistelsetiden för MGM på ön skulle varit just 1 vecka men om du kan hitta uppgiften så länka gärna.
Min spekulation: Medierna rapporterade tidigt om en kalenderanteckning man hittat i MGMs lägenhet, där det stod något om "landet". Kanske diskuterades i tråden (minne ej detaljerna), utifrån vad som var aktuellt just den veckan (mordet). Uppgifterna om "två veckor" på ön blev ju inte kända förrän en vecka efter mordet. Men om du sett en uppgift om att planen skulle varit " 1 vecka" så länka gärna, jag kanske har missat något?

Kanske en tokningsfråga angående "borde ha åkt hem", men jag uppfattar inte förhörsuppgiften precis så. Enligt Expressen (2026-08-13) ska det i förhör ha framkommit att upprinnelsen till bråket är en diskussion om MGMs
"vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.
– Jag skulle väl åka hem, säger han."
Uppfattar alltså inte detta som att MGM avsåg att han 'borde åkt hem', utan att "skulle väl åkt hem" handlar om att det var så upplägget såg ut, att när BOs närstående skulle komma ut till ön så "skulle" MGM ha åkt hem.

Ja, spekulerar gör vi. Hur MGM agerade efter mordet är mycket intressant.
Och innan mordet (mina spekulationer): Det verkar ju vara så att någon del av bråket som ska ha varit upprinnelse till mordet handlade om huruvida MGM skulle åka hem - eller inte. Gissningsvis tyckte inte MGM att han skulle åka hem när BOs närstående kom. Kanske ingår det i en eventuell kontrollerande personlighet när det gäller nära relationer, att vara närvarande. Eller att MGM såg samvaro med BOs närstående som ett slags "kvitto" på att relationen var djup/seriös? Och/eller att MGM såg "åka hem" som ett möjligt tecken på att BO hade börjat distansera sig?

Ord är intressant, kan tolkas olika. "Skulle väl åkt hem" är säkert rätt ord han sa. Andemeningen blir densamma: ÅÅ ville att han skulle åka hem, men han ville inte. Huruvida det var planen från början eller om det uppstod för att hon tröttnade på honom, tycker jag är intressant. Mordet hade inte skett om han åkt hem, så han borde ha åkt hem istället för att få frispel och slå ihjäl henne. Att spekulera i "varför" ÅÅ ville att han skulle åka hem, om det var en ändring i ursprungsplanen, känns för långsökt. Kan finnas många olika anledningar, som lär komma fram. Närmast tills hand, för mig, är att hon inte ville tillbringa hela semestern med honom, och att det var planen från början. Ngt han inte accepterade.

Jag ska se om jag hittar länk till var jag uppfattat att han skulle vara där 1 v. Det är bara en fråga hur mkt tid jag vill lägga ned på att leta upp. Ang lgh skrev jag att byteslgh var en 4:a och lgh på Hagagatan en 5:a. Spelar ingen roll, men jag tror att du missuppfattade mig. När jag skrev "attraktiv" menade jag Hagagatan. Adresser och storlek på tidigare lgh är oväsentligt, det viktiga är hans beteende för att nästla sig in där. Jag letar länk ang 1 v. Det pratas mkt här om ngn fest. Det har jag inte läst ngn stans. Vart kommer den infon från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in