2026-08-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det verkar som att du inte vet hur det ska gå till egentligen utan även du verkar ha fallit in i hur jag upplever det som att det går till i praktiken väldigt ofta. Men det är fel.
Och vad tror du att det du citerar betyder?
Citera
2026-08-17, 10:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Befogade frågor. Vad tänker du själv kring dem?

Det skulle ju vara förödande om vi hamnar där att man måste fråga om allting? Att man kanske måste spela in sexuell samvaro för att kunna vara på den säkra sidan.

Jag anser att samtyckeslagen är åt HELVETE. Killen ska exculpera sig mot anklagelser om våldtäkt och hur ska det gå till? Ord står mot ord och rader av svenska män döms för våldtäkt på mycket osäkra grunder.

I praktiken, om än inte formellt, så har vi fått en omvänd bevisbörda. Fokus under rättegången ligger på vad mannen gjort för att säkra samtycke. Han hamnar i ett försvarslöst läge. Ord står mot ord och kvinnan/tjejen upplevs ofta som trovärdig (stackars tjej) och då blir det mycket svårt för kille att värja sig utan att själv lägga fram bevis om att tjejen var med på det. Han kan ju verkligen inte åberopa ”tyst samtycke” (!) och lika lite ”konkludent samtycke (!). Hon sa inte nej eller det verkade ju som att hon ville… Det håller ju inte. Så ett skriftligt egenhändigt och bevittnat dokument om samtycke verkar säkrast. Jösses.

Domstolar tvingas döma efter parternas trovärdighet och i dessa feminismen dagar är det förstås tjejen som är den trovärdiga. ”Mäns våld mot kvinnor”. ”Männen är djur”. Stackars flicka.

Och som lök på laxen har vi s.k. ”oaktsam våldtäkt". Det låter ju inte klokt! Killen dööms även om han inte förstod att tjejen inte ville, men borde ha förstått eller ”fattat misstanke”. Och när borde han ha förstått det? Säg det. Ska han vara synsk? Många oskyldiga tonårskillar döms på lösa boliner.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-17 kl. 10:19.
Citera
2026-08-17, 10:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Och vad tror du att det du citerar betyder?

Jag frågade ju dig, varför ska du ha min hjälp hela tiden att svara på frågorna som jag ställer till dig?

Vad innebär objektivitetsprincipen för en åklagare? Tycker du att det verkar som att detta följs i dessa fall?
Citera
2026-08-17, 10:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker helt tvärtom...
Att våldta är att ha sex med någon fast man är fullt medveten om att den andre inte vill eller inte har gett ett medgivande eller inte kan ge ett medgivande.

Och så som lagen såg ut innan, att det bara räknas som våldtäkt om brottsoffret gjort tillräckligt motstånd eller betett sig helt "klanderfritt" dvs inte varit för full, rört sig på fel plats, varit för flörtig eller haft "fel" klädsel eller gud förbjude! haft sex med någon annan och bla bla bla... ALLT av undanflykter man nu använt sig av för att möjliggöra för män att tillskansa sig sex mot andra människors vilja, DET var att urvattna lagen.

Idag är det mer tydligt. Ingen har rätt ha sex med en människa bara för att.....bla bla bla.
utan enda "rätten" man har till det är om den andre vill samma sak och uttrycker det, verbalt eller fysiskt Punkt.

Klarar och tydligare än så kan det inte bli.

1.Det fetade i din inledande mening är ju felaktig. Hur kan du komma fram till att det är något som behövs för att det ska kunna dömas till en våldtäkt?

2.Vem/vilka är det som gör en bedömning om vad den misstänkte och målsäganden i stunden har känt och tänkt? Hur ska de kunna komma fram till "rätt" tolkning utan rimligt tvivel när det står ord mot ord och ingen annan bevisning finns?

3.Du ljuger ju kring vad som krävdes med gamla lagstiftningen också.

4. Hur ska viljan uttryckas? Finns det många gråzoner där? Uttrycker sig individer på väldigt många olika sätt? Kan en person delta frivilligt utan att ha sagt ett enda ord? Kan en person deltaga frivilligt utan att vara aktiv? Kan en person deltaga frivilligt utan att stöna och verbalt tala om hur kåt denne år och hur skönt allting är?
Citera
2026-08-17, 10:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag anser att samtyckeslagen är åt HELVETE. Killen ska exculpera sig mot anklagelser om våldtäkt och hur ska det gå till? Ord står mot ord och rader av svenska män döms för våldtäkt på mycket osäkra grunder.

I praktiken, om än inte formellt, så har vi fått en omvänd bevisbörda. Fokus under rättegången ligger på vad mannen gjort för att säkra samtycke. Han hamnar i ett försvarslöst läge. Ord står mot ord och kvinnan/tjejen upplevs ofta som trovärdig (stackars tjej) och då blir det mycket svårt för kille att värja sig utan att själv lägga fram bevis om att tjejen var med på det. Han kan ju verkligen inte åberopa ”tyst samtycke” (!) och lika lite ”konkludent samtycke (!). Hon sa inte nej eller det verkade ju som att hon ville… Det håller ju inte. Så ett skriftligt egenhändigt och bevittnat dokument om samtycke verkar säkrast. Jösses.

Domstolar tvingas döma efter parternas trovärdighet och i dessa feminismen dagar är det förstås tjejen som är den trovärdiga. ”Mäns våld mot kvinnor”. ”Männen är djur”. Stackars flicka.

Och som lök på laxen har vi s.k. ”oaktsam våldtäkt". Det låter ju inte klokt! Killen dööms även om han inte förstod att tjejen inte ville, men borde ha förstått eller ”fattat misstanke”. Och när borde han ha förstått det? Säg det. Ska han vara synsk? Många oskyldiga tonårskillar döms på lösa boliner.

Jag tycker att det verkar som att du fått samma uppfattning av hur den här lagen fungerar i praktiken.
Tror inte att det var avsikten med lagen men experterna varnade för det innan lagen infördes men det politiska trycket var för hårt så det var skott mot öppet mål att lagen skulle införas.
Citera
2026-08-17, 10:56
Medlem
Citat:
Jag frågade ju dig, varför ska du ha min hjälp hela tiden att svara på frågorna som jag ställer till dig?

Vad innebär objektivitetsprincipen för en åklagare? Tycker du att det verkar som att detta följs i dessa fall?
Ja det tycker jag. Att vara objektiv betyder inte leka försvarare.
Försvarare får vara hur partisk försvararen vill.
Citera
2026-08-17, 11:03
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag tycker att det verkar som att du fått samma uppfattning av hur den här lagen fungerar i praktiken.
Tror inte att det var avsikten med lagen men experterna varnade för det innan lagen infördes men det politiska trycket var för hårt så det var skott mot öppet mål att lagen skulle införas.

Ja, sådan där typ av lagstiftning ligger ju i tiden. Klåfingrig politisk korrekthet. Oseriös plakatpolitik.
Citera
2026-08-17, 13:02
Medlem
Citat:
1.Det fetade i din inledande mening är ju felaktig. Hur kan du komma fram till att det är något som behövs för att det ska kunna dömas till en våldtäkt?

2.Vem/vilka är det som gör en bedömning om vad den misstänkte och målsäganden i stunden har känt och tänkt? Hur ska de kunna komma fram till "rätt" tolkning utan rimligt tvivel när det står ord mot ord och ingen annan bevisning finns?

3.Du ljuger ju kring vad som krävdes med gamla lagstiftningen också.

4. Hur ska viljan uttryckas? Finns det många gråzoner där? Uttrycker sig individer på väldigt många olika sätt? Kan en person delta frivilligt utan att ha sagt ett enda ord? Kan en person deltaga frivilligt utan att vara aktiv? Kan en person deltaga frivilligt utan att stöna och verbalt tala om hur kåt denne år och hur skönt allting är?

1. Nej det är en korrekt beskrivning av vad våldtäkt är. Och för att en våldtäkt ska kunna dömas behövs alltså ett visst bevisläge som domstolen avgör om det är tillräckligt eller inte.

2. Varför vänder du inte på detta? hur ska kvinnor kunna gå fredade om vi lämnar fältet öppet för män att kunna våldta utan konsekvenser?

3. Nej jag gav exempel från flera lagstiftningar som rådde innan nuvarande.

4. En sexuellt intresserad individ kan uttrycka detta på en uppsjö sätt och de allra flesta normala människor med ett uns av sociala träning klararläsa av sexuellt samtycke.
Tips…
1) Hen svarar sexuellt med sin kropp, rör och smeker, kysser och andas tyngre, börjar dra i dina kläder etc etc. Väldigt svårt tolka detta som annat än samtycke där och då.
2) Hen säger ja eller ok eller visst….alla varianter av verbalt samtycke.
3) Hen tittar dig i ögonen utan rädsla eller aggressivitet i ansiktet utan mer öppen nyfikenhet, och ett rätt bra tecken på att du har ett samtycke.

Är man en person som inte kan läsa av andra, eller som i upphetsat tillstånd tappar kontakten med förmågan hysa respekt för andras integritet, så bör man inte ha sex med andra än med sig självt.

Och på dina sista frågor skulle jag svara att har du en människa som inte säger något och inte visar nån som helst fysisk respons så ska du sluta, för ja det är nu säkra tecken på att där inte finns samtycke.
Citera
2026-08-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
En kan dra slutsaten att du har väldigt stark bias när du läser rapporterna du länkar till.

En kan också dra slutsatsen att du trots ditt påsående inte på något sätt kan påvisa någon nyare studie som omkullkastar slutsatserna i studien från Uppsala universitet.

Att en lagstiftning ändras innebär inte per automatik att det mänskliga beteendet ändrats.

För en förkrossande majoritet är inte samtyckeslagen kontroversiell. Den har heller inte förändrat hur de flesta hade sex innan lagen kom.

För de allra flesta har frivillighet och samtycke varit självklart.

I konklution kan en anta att Göteborgsgeniet lider av stark bias alernativt grovt överskattad förmåga att förstå texterna han hänvisar till.

Anser du att någon som våldtagit sin fru har begått ett sexualbrott?

Det var inte olagligt förr i tiden. Enligt din logik så hade maken inte begått ett sexualbrott. Och det är därför pålitlig statistik.

Men nuförtiden är det helt självklart.

När nya lagar införs så ändras ribban. Och då är det helt naturligt att en större andel av befolkningen kan vara potentiella förövare av sexualbrott.

Vid en lagstiftning som samtyckeslagen så förändras bilden helt och hållet. En behöver inte ha motiv att begå ett brott.

Det räcker att vara slarvig, oaktsam , korkad eller dålig på att läsa kroppsspråk/ subtila verbala signaler. Eller att en har druckit alkohol eller har en diagnos. Eller vart väldigt kåt.
Citera
2026-08-17, 16:32
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Våldtäkt är ofta svårbevisad eftersom det i allmänhet inte finns några vittnen. Det gjorde det svårt att döma en man för våldtäkt när ord stod mot ord. Mannens skuld skulle stå bortom varje tvivel.

Våldtäkt är fortfarande ofta lika svårbevisad men skillnaden nu är att det är lättare att döma en man för våldtäkt eftersom det räcker med kvinnans anklagelse om hon framstår som trovärdig och mannen inte kan motbevisa anklagelen. Ja, hur ska han kunna göra det?

Samtyckeslagen är en feministisk politisk produkt helt enkelt för att smöra feministerna.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-17 kl. 16:37.
Citera
2026-08-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Våldtäkt är ofta svårbevisad eftersom det i allmänhet inte finns några vittnen. Det gjorde det svårt att döma en man för våldtäkt när ord stod mot ord. Mannens skuld skulle stå bortom varje tvivel.

Våldtäkt är fortfarande ofta lika svårbevisad men skillnaden nu är att det är lättare att döma en man för våldtäkt eftersom det räcker med kvinnans anklagelse om hon framstår som trovärdig och mannen inte kan motbevisa anklagelen. Ja, hur ska han kunna göra det?

Samtyckeslagen är en feministisk politisk produkt helt enkelt för att smöra feministerna.

Det är mycket svårt fortfarande att få någon dömd för våldtäkt. Ca 95% av alla anmälningar läggs ner.

Men vill man sitta hemma och tänka hysteriska katastroftankar och sticka på sin offerkofta så går det väl också bra antar jag.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-17 kl. 16:55.
Citera
2026-08-17, 16:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det är mycket svårt fortfarande att få någon dömd för våldtäkt. Ca 95% av alla anmälningar läggs ner.

Men vill man sitta hemma och tänka hysteriska katastroftankar och sticka på sin offerkofta så går det väl också bra antar jag.

Personligen känner jag mig inte hotad beroende på mitt sedesamma levnadssätt, men jag blir förbannad över populistiska lagprodukter som skapar rättsosäkerhet. Maximen är att det är bättre att tio skyldiga går fria än att en oskyldig fälls. Så är det inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in