2026-08-16, 22:56
Medlem
MRkoll ligger nere sedan +4 dagar. Någom som vey orsak?
Citera
2026-08-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCnerd16

Fungerar utan problem för mig.
Citera
2026-08-17, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Samtidigt verkar Irland ha ett öppet register? Ur Moderaternas pressmeddelande:

"Nyligen trädde den så kallade Jennie’s law i kraft på Irland. Lagstiftningen innebär att information om förövare publiceras i ett offentligt register.

Syftet är att skydda framför allt kvinnor från att ovetande börja dejta män som har begått brott i nära relation.

Lagstiftningen innebär i korthet att den som döms för ett allvarligt brott, exempelvis mord, våldtäkt, sexuella övergrepp eller grov kvinnofridskränkning, efter beslut av domaren i målet kan få sitt namn och sina uppgifter publicerade i ett offentligt och sökbart register som finns tillgängligt online."

https://moderaterna.se/nyhet/det-ska-inte-vara-farligt-att-dejta/

Har jag missat något eller varför kan vissa EU-länder ha sånt här men inte andra? Fortkörning irrelevant, mord och grova sexualbrott relevant och tillåtet?
En möjlig förklaring är att helt enkelt bara jämföra med vanliga brott. Det är olagligt att mörda i Sverige. Ändå är det folk som mördar.

En lite mer närliggande förklaring är om Sverige skulle stifta en lag som bryter mot grundlagen, eller en förordning som bryter mot en lag. Självfallet försöker man se till att det inte händer, men om det händer så trumfar grundlag vanlig lag, och vanlig lag trumfar förordning.

EU hindrar inte länder från att stifta de lagar de vill. Om det däremot går till domstol så gäller EU-lag över nationell lag.

Citat:
Ursprungligen postat av FCnerd16
Tips, använd https://www.isitdownrightnow.com/ eller liknande innan du antar att en sida är nere.
Citera
2026-08-17, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
folk väljer själva vad de väljer göra i sina liv de få rättigheter vi har kvar tänker jag inte ge upp, vilket mina personuppgifter är en av dem med

Jag tycker att det är en väldigt trött diskussion att ta här på Flashback när det kommer till valet och politik.

Men vi måste konstatera att högern/Tidö partierna är de största motståndarna när det kommer till att värna om personlig integritet till den grad att de nu lägger fram förslag som i praktiken innebär mer register och läckor av personuppgifter till privata företag.

Även om jag i statens ögon är oskyldig och friad med ett fläckfritt register så har lexbase/krimfup visat exakt hur illa det går när privata bolag får hantera våra personuppgifter därför är det mycket dumt att stötta tidö partierna om man är uthängd av tidigare nämnda bolag och det är en fråga man brinner för.

Sen finns det kanske andra frågor man brinner starkare för men denna tråd är inte rätt plats att fiska röster eller diskutera politik om det inte berör GDPR eller personlig integritet och juridik gällande ämnet.
Citera
2026-08-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
om du går tillbaka i tråden så var det några skribenter minns inte om du var en av dem som sa alla i tråden måste rösta rött, jag fick order om rösta rött eller lämna tråden.

Vilket jag såklart skiter fullständigt i, det finns ingen regel som säger man måste vara PK och rösta på ett speciellt sätt för deltaga i tråden.

det på minner lite om när staten försökte tvinga alla ta covid vaccin.

folk väljer själva vad de väljer göra i sina liv de få rättigheter vi har kvar tänker jag inte ge upp, vilket mina personuppgifter är en av dem med

Men lägg ner, jag har fan aldrig sagt att man ska rösta vänster din tomte. Däremot har du visat din otroliga intelligens när du klämde till med att moderaterna inte alls lagt in en förslag som kränker den personliga integriteten.

Att vara PK idag är ju att vara emot invandring och tycka att barn ska låsas in i fängelse. För femton år sedan var det något helt annat. Det skiftar serru...

Partiet som värnar mest om den personliga integriteten är väl typ MP i dagens läge. Det är en observation, inte en uppmuntran att rösta på dem. Förtydligande så även stolpskott ska fatta.

Nä, undra om inte IMY ska få tummen ur någon gång. Också nyfiken på hur det går för vår vän Siedler och hans process mot Krimfup. Lust att uppdatera oss andra?
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-08-17 kl. 08:55.
Citera
2026-08-17, 10:25
Medlem
Jag har upptäckt att om man söker efter en person på Eniro och den personen inte finns med i deras databas, så visas det en ruta en bit ner där det står: Relaterade resultat, Vi har gjort en Google-sökning åt dig och hoppas att du hittar det du letar efter.

Och i sökresulatet så kommer den personen högst upp på Krimfup och Lexbase, och det är Google-sökningen som är inbäddad på Eniros sida. Det verkar som att Googles borttagning egentligen inte tar bort informationen, utan bara döljer den.

Någon borde anmäla Eniro och Google.
Citera
2026-08-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Det verkar som att Googles borttagning egentligen inte tar bort informationen, utan bara döljer den.

Ja, vid borttagning ändrar Google så att vissa sökord (ditt namn) inte längre kopplas till specifika länkar (din sida på krimfup, din sida på mrkoll, etc). Dessa sidor finns ju kvar och går att hitta genom att söka ditt namn på respektive hemsida, men direktlänken dit syns inte längre när man googlar ditt namn.

Denna s.k avindexering hjälper bara mot folk som slarvigt googlar ditt namn och kollar länkar på Google. Det har aldrig hjälpt mot folk som söker ditt namn inne på Krimfup eller alla rekryteringsfirmor som gör sitt jobb.
Citera
2026-08-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Och i sökresulatet så kommer den personen högst upp på Krimfup och Lexbase, och det är Google-sökningen som är inbäddad på Eniros sida. Det verkar som att Googles borttagning egentligen inte tar bort informationen, utan bara döljer den.

Det är nog en äldre indexerad google sökning Eniro visar om den visar resultat som du redan tagit bort via google. Kolla upp mig själv och min Eniro google sökning var "ren" men kollar jag upp mig själv via chatgpt till exempel så säger chatgpt vart jag bor osv och att jag förekommer på krimfup för att den använder en äldre indexerad sökning.
Citera
2026-08-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Det är nog en äldre indexerad google sökning Eniro visar om den visar resultat som du redan tagit bort via google. Kolla upp mig själv och min Eniro google sökning var "ren" men kollar jag upp mig själv via chatgpt till exempel så säger chatgpt vart jag bor osv och att jag förekommer på krimfup för att den använder en äldre indexerad sökning.

Man kan begära borttagning av svar relaterade till en själv som privatperson på chat gpt! Du kan alltså be dem att aldrig svara på frågor om dig vare sig från dig själv eller andra användare.
Citera
2026-08-17, 22:49
Medlem
ROKS (Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige) kritiserar Moderaternas förslag om "förövarregister" och menar att det enbart ger en falsk trygghet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=4d168289ccd2a46d0d8d2e6c9e3fa3a6

Citat:
ROKS dömer ut förslag: ”Falsk trygghet”
Förslaget om ett offentligt register över personer som begått allvarliga brott mot sin partner döms ut av Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige (ROKS).

– Man har börjat i fel ände. Problemet som vi ser är att män inte döms för det våld de utsätter kvinnor för, säger ordförande Adine Samadi till Svenska Dagbladet.

Hon ser också en risk för att en sådan lista kan skapa en falsk trygghet, eftersom en man kan innebära en fara för en kvinna även om han inte är med på listan.

Organisationen vill hellre att mer kraft läggs på att säkerställa att förövare döms för sina brott.
Citera
2026-08-17, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
ROKS (Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige) kritiserar Moderaternas förslag om "förövarregister" och menar att det enbart ger en falsk trygghet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=4d168289ccd2a46d0d8d2e6c9e3fa3a6

Det skulle ta flera år att genomföra, populism när den är som bäst. Men Sverige gillar ju att gå emot Europadomstolen så om Tidö vinner blir detta definitivt en verklighet.
Vad gör imy egentligen? Ska dom agera mot Lexbase osv eller vafan händer..
Citera
2026-08-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--

I värsta fall kan det väl till och med resultera i flera dödsfall för att de gärningsmän som begår dom här brotten helt enkelt kommer döda sina offer och försöka städa undan bevis istället för att lämna efter sig ett offer som kan vittna mot dom i framtiden och se till att de hamnar i detta föreslagna register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in