2026-08-16, 16:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad stoppar egentligen Acta Publica och Lexbase från att flytta verksamheten till land utanför EU och fortsätta verksamheten som vanligt?

Påstår du att det skulle vara lagligt att de exporterar våra personuppgifter utanför EU-gränser och säljer de?
Citera
2026-08-16, 16:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Att man ska ha anknytning till Sverige, bland annat genom att redaktionen finns här.

Acta Publica använder ju Siren för att få ut handlingar och lägga in i databasen. Lexbase kan ju splitta sin verksamhet i ett liknande upplägg.

Utgivningsbevis behövs ju knappast om verksamheten flyttar till djungeln i Afrrika (ska ej tolkas bokstavligt.)
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-08-16 kl. 16:43.
Citera
2026-08-16, 16:41
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Påstår du att det skulle vara lagligt att de exporterar våra personuppgifter utanför EU-gränser och säljer de?

Vad menar du, för myndigheter? Fattar ej riktigt.

Finns väl inget hinder från att ta en server med 7 miljoner handlingar och starta upp den i Dubai och sälja till EU-kunder?
Citera
2026-08-16, 16:42
Avstängd
Citat:
Även fast det inte räcker att rösta rött så bör man absolut inte heller rösta blått. De blå partierna vurmar för offentlighetsprincipen.
offentlighetsprinncipen vurmar alla partier för, har inte sett något parti som motsäger sig den
Citera
2026-08-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
offentlighetsprinncipen vurmar alla partier för, har inte sett något parti som motsäger sig den
Precis. Det är just därför vi behöver se ett politiskt komma till stånd för att bearbeta den och dess problematiska baksidor.
Citera
2026-08-16, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad menar du, för myndigheter? Fattar ej riktigt.

Finns väl inget hinder från att ta en server med 7 miljoner handlingar och starta upp den i Dubai och sälja till EU-kunder?

Om ett företag inom EU kopierar miljontals domstolshandlingar till Dubai sker en tredjelandsöverföring som omfattas av GDPR kapitel V. UAE har ingen EU-adekvansstatus. Dessutom omfattas brottsuppgifter av artikel 10, och ett heltäckande register över brottmålsdomar får enligt GDPR endast hållas under kontroll av en offentlig myndighet. Artikel 49:s särskilda undantag för offentliga register säger dessutom uttryckligen att det inte får användas för att överföra hela registret eller hela kategorier av personuppgifter.
Citera
2026-08-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Samtidigt verkar Irland ha ett öppet register? Ur Moderaternas pressmeddelande:

"Nyligen trädde den så kallade Jennie’s law i kraft på Irland. Lagstiftningen innebär att information om förövare publiceras i ett offentligt register.

Syftet är att skydda framför allt kvinnor från att ovetande börja dejta män som har begått brott i nära relation.

Lagstiftningen innebär i korthet att den som döms för ett allvarligt brott, exempelvis mord, våldtäkt, sexuella övergrepp eller grov kvinnofridskränkning, efter beslut av domaren i målet kan få sitt namn och sina uppgifter publicerade i ett offentligt och sökbart register som finns tillgängligt online."

https://moderaterna.se/nyhet/det-ska-inte-vara-farligt-att-dejta/

Har jag missat något eller varför kan vissa EU-länder ha sånt här men inte andra? Fortkörning irrelevant, mord och grova sexualbrott relevant och tillåtet?

Kommer detta upp till EU igen så kommer det med största sannolikhet att förbjudas igen. Domen gällande fortkörare i Lettland är jätte tydligt, på det har vi avgörandet gällande att ta del av domar i Finland och nu senast lexbase-fallet. Sverige ligger redan på hal is genom att inte alls ha följt gdpr. Vi ska knappast kolla åt irlands håll. Men tyvärr gillar vi inte personlig integritet här.
Citera
2026-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Det räcker inte med att rösta rött. De röd-gröna partiernas förslag kring den personliga integriteten har inte haft tänder. Jag har sagt det förr och säger det igen: vi behöver se ett integritetsvänligt politiskt parti bildas och komma in i riksdagen. Inget av de nuvarande politiska partierna vill angripa problemen med våra galna offentlighetslagar, arkivlagen, osv. Det måste bli en radikal ändring i dessa regler. Jag personligen kan dessvärre inte se mig själv bilda ett sådant parti, eftersom jag inte vill bli en offentlig person. Men någon annan skulle lika väl kunna bilda ett sådant parti.

Jag förstår vad du menar. Dock nu mindre än 1 månad kvar till valet, vad har man för realistiska alternativ? Att välja mellan höger och vänster är skillnad mellan himmel och jord när det gäller frågan om privatliv.
Vänstern har flera gånger försökt komma åt lexbase et al. men möts av massiv motstånd. Dock ligger det inte som någots partis största prioritet.

Vissa verkar tro att vi är här i inne för att manifestera för partier. Låt mig vara tydlig. Jag skiter fullständigt i alla våra politiker och dess partier. Men vill du att din situation blir bättre så är man ganska korkad om man röstar på högern, trots alla uttalanden och ageranden gällande dessa frågor.
Citera
2026-08-16, 20:21
Medlem
Vad var det jag sa för några dagar sedan? Det som den nuvarande regeringen har gjort de senaste dagarna saknar historiskt motstycke. Hur man överhuvudtaget kan rösta på dem och kalla sig för konservativ är för mig som äkta konservativ helt oförståeligt. Nu senast för några timmar sedan är man återigen ute och vill ändra på förtalslagen dessutom. Det vi vittnar om är hur kvinnors trygghet ställs mot integritet och visar ännu en gång hur detta är ett nollsummespel. Till er som är så oerhört stolta över att ha rent mjöl i påsen snälla lär er läsa mellan raderna. Varje drakonisk lag mot din integritet är en förflyttning av Overton fönstret.
Senast redigerad av nattochdagg 2026-08-16 kl. 20:39.
Citera
2026-08-16, 20:46
Avstängd
Citat:
Precis. Det är just därför vi behöver se ett politiskt komma till stånd för att bearbeta den och dess problematiska baksidor.
ja den bör ses över, Bestämmelser om sekretess finns framför allt i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Det man ska ha klart för sig att det betyder inte att vem som helst kan få ut vad som helst.

Ifrån början så blev väl domar utan förbehåll offentliga i juridiskt syfte för studerande inom juridik.

att det skulle komma utgivningsbevis som alla som sökte och betalade det fick och sedan gjorde affärer på sälja dessa uppgifter tror jag inte var tanken ifrån början.

Jag skulle även säga när man ser vilja företag som köper ens personuppgifter ifrån SPAR är ju egentligen att uppgifterna kommer ifrån skatteverket ifrån början, skatteverket uppgifter är sköta taxering och folkbokföringen, inte se till att företag gör mina personuppgifter offentliga på nätet och även tjänar pengar på dem.
Citera
2026-08-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
men vad bra du känner mig bättre än mig själv, det är fö du som spär på med en massa OT.

vad gör du själv för den personliga integriteten? röstar rött?

Din klåpare, det var du som kom in i tråden och började dilla om vänster feminister om ett moderat förslag. Det är väl iofs alla brunskjortors våta dröm att föra register över befolkningen.

Du skulle bara veta vad jag gör. Om jag måste rösta rött gör jag det, inte för jag gör det, men hellre sossarna än Moderaterna.

Citat:
Ursprungligen postat av nattochdagg
Vad var det jag sa för några dagar sedan? Det som den nuvarande regeringen har gjort de senaste dagarna saknar historiskt motstycke. Hur man överhuvudtaget kan rösta på dem och kalla sig för konservativ är för mig som äkta konservativ helt oförståeligt. Nu senast för några timmar sedan är man återigen ute och vill ändra på förtalslagen dessutom. Det vi vittnar om är hur kvinnors trygghet ställs mot integritet och visar ännu en gång hur detta är ett nollsummespel. Till er som är så oerhört stolta över att ha rent mjöl i påsen snälla lär er läsa mellan raderna. Varje drakonisk lag mot din integritet är en förflyttning av Overton fönstret.

De har ballat ur, de kör race mot SD i att spruta ut sig integritetskränkande förslag i ett försök att vara de som är tuffast mot brottsligheten. Det finns inga belägg att deras tramsiga förslag skulle göra någon som helst skillnad på brottsligheten, eller att något som de gjort haft någon större påverkan. Brottsligheten är för komplex för att härledas till enskilda politiska förslag. De försöker bara strypa vår frihet.
Citera
2026-08-16, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Din klåpare, det var du som kom in i tråden och började dilla om vänster feminister om ett moderat förslag. Det är väl iofs alla brunskjortors våta dröm att föra register över befolkningen.

Du skulle bara veta vad jag gör. Om jag måste rösta rött gör jag det, inte för jag gör det, men hellre sossarna än Moderaterna.

De har ballat ur, de kör race mot SD i att spruta ut sig integritetskränkande förslag i ett försök att vara de som är tuffast mot brottsligheten. Det finns inga belägg att deras tramsiga förslag skulle göra någon som helst skillnad på brottsligheten, eller att något som de gjort haft någon större påverkan. Brottsligheten är för komplex för att härledas till enskilda politiska förslag. De försöker bara strypa vår frihet.
om du går tillbaka i tråden så var det några skribenter minns inte om du var en av dem som sa alla i tråden måste rösta rött, jag fick order om rösta rött eller lämna tråden.

Vilket jag såklart skiter fullständigt i, det finns ingen regel som säger man måste vara PK och rösta på ett speciellt sätt för deltaga i tråden.

det på minner lite om när staten försökte tvinga alla ta covid vaccin.

folk väljer själva vad de väljer göra i sina liv de få rättigheter vi har kvar tänker jag inte ge upp, vilket mina personuppgifter är en av dem med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in