2026-09-19, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
I can do this all day

https://media.tenor.com/pzh87YLpUpMAAAAC/captain-america-i-can-do-this-all-day.gif

Vad har skett?
Citera
2026-09-19, 13:46
Medlem
AzorAhai.xs avatar
nice hittar inte mig på lexbase längre. Vissa jag känner är inte heller kvar där. bra nu är man borta exakt överallt undrar vad man ska fira på idag.
Senast redigerad av AzorAhai.x 2026-09-19 kl. 13:50.
Citera
2026-09-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzorAhai.x
nice hittar inte mig på lexbase längre. Vissa jag känner är inte heller kvar där. bra nu är man borta exakt överallt undrar vad man ska fira på idag.

Grattis! Hur bar du dig åt med Lexbase?
Citera
2026-09-19, 16:21
Medlem
AzorAhai.xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Grattis! Hur bar du dig åt med Lexbase?
skrev ett argt meddelande för typ 2 månader sen. Sa jag har rätt att bli raderad pga nya dataskydd lagen i europa och att de gjorde det klart den 9e july sidan är olaglig. använde ai för formulera hotade med stämning som leder till sanktioner osv. känns märkligt att jag inte är där utan att ha stämt de men klagar inte. xd
Citera
2026-09-19, 17:16
Medlem
Citat:
skrev ett argt meddelande för typ 2 månader sen. Sa jag har rätt att bli raderad pga nya dataskydd lagen i europa och att de gjorde det klart den 9e july sidan är olaglig. använde ai för formulera hotade med stämning som leder till sanktioner osv. känns märkligt att jag inte är där utan att ha stämt de men klagar inte. xd

Tack för svar. På sin hemsida skrev Lexbase ett svar till SVT (1) efter deras "avslöjande" att folk blivit raderade genom att stämma. Lexbase menar att de inte gjort några sådana överenskommelser utan att de ibland gallrar domar i fall där de anser att domen inte har allmänintresse, och att domar som eventuellt saknas saknas utav den anledningen.

Deras nuvarande gallringsregler beskrivs på deras hemsida (2) och de säger att man kan påpeka felaktig info eller bristande allmänintresse. Jag minns att deras regler förut var gallring efter 5 år för brottmål (och jag minns att jag inte längre dök upp när jag använde deras öppna sökfunktion då. Sedan dök jag upp igen, kanske av att de ändrade sina gallringsregler).

1. https://lexbase.se/nyhet/9e6d4336-20f1-4d24-8b60-30009a9dbcab/missvisande-information-om-lexbase-innehall

2. https://www.lexbase.se/fragor-och-svar

Citat:
Till skillnad från sökbara personregister eller belastningsregistret gallras redaktionellt publicerade nyhetsartiklar inte automatiskt. Artiklar skrivs och publiceras utifrån ett allmänintresse och skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen och vårt utgivningsbevis. Vi gör dock löpande bedömningar av vårt nyhetsarkiv. När det gäller rapportering kring mindre brottmål eller tvister (så kallade småmål) förekommer det att artiklar tas bort efter 5 år, eftersom det pressetiska allmänintresset och läsarnas intresse med tiden kan anses vara begränsat. Om du anser att en artikel innehåller direkt felaktiga uppgifter eller att det saknas allmänintresse för fortsatt publicering är du alltid välkommen att kontakta vår redaktion.

Kanske är detta en bortförklaring. Kanske raderar de nu 100% av alla domar vid hot om stämning eller minsta klagomål. Eller så gör de faktiskt en genuin bedömning utifrån vad de anser är allmänintresse (våldsbrott, sexualbrott, mot barn).

AzorAhai.x. Jag är nyfiken på om du nämnde "bristande allmänintresse" i ditt mail. Om inte så kanske "EU säger stopp" räcker som motivering i ett klagomål, och att deras gallringsregler bara är bullshit.

Jag är också nyfiken på vilken typ av dom som du fick raderad. Om det är så att de gör en genuin bedömning utifrån vad de anser är allmänintresse så vore det intressant att veta var deras gräns går, särskilt för egen del. Om du inte vill berätta öppet så är mina DMs alltid öppna och jag sprider ingenting vidare.
Citera
2026-09-19, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyFucker
Alltså, jag har mailat fuplex och bett dom radera mina uppgifter men de skiter en stor hög i saken. Kan någon pm:A adresser till dessa fåntrattar bakom dessa sidor så vi kan göra slag i sak eller?

Deras support-mail studsar tror jag.
Citera
2026-09-19, 19:47
Medlem
AzorAhai.xs avatar
Citat:
Tack för svar. På sin hemsida skrev Lexbase ett svar till SVT (1) efter deras "avslöjande" att folk blivit raderade genom att stämma. Lexbase menar att de inte gjort några sådana överenskommelser utan att de ibland gallrar domar i fall där de anser att domen inte har allmänintresse, och att domar som eventuellt saknas saknas utav den anledningen.

Deras nuvarande gallringsregler beskrivs på deras hemsida (2) och de säger att man kan påpeka felaktig info eller bristande allmänintresse. Jag minns att deras regler förut var gallring efter 5 år för brottmål (och jag minns att jag inte längre dök upp när jag använde deras öppna sökfunktion då. Sedan dök jag upp igen, kanske av att de ändrade sina gallringsregler).

1. https://lexbase.se/nyhet/9e6d4336-20f1-4d24-8b60-30009a9dbcab/missvisande-information-om-lexbase-innehall

2. https://www.lexbase.se/fragor-och-svar

Kanske är detta en bortförklaring. Kanske raderar de nu 100% av alla domar vid hot om stämning eller minsta klagomål. Eller så gör de faktiskt en genuin bedömning utifrån vad de anser är allmänintresse (våldsbrott, sexualbrott, mot barn).

AzorAhai.x. Jag är nyfiken på om du nämnde "bristande allmänintresse" i ditt mail. Om inte så kanske "EU säger stopp" räcker som motivering i ett klagomål, och att deras gallringsregler bara är bullshit.

Jag är också nyfiken på vilken typ av dom som du fick raderad. Om det är så att de gör en genuin bedömning utifrån vad de anser är allmänintresse så vore det intressant att veta var deras gräns går, särskilt för egen del. Om du inte vill berätta öppet så är mina DMs alltid öppna och jag sprider ingenting vidare.

ja jag nämde det saknar noll almänintresse för hur kan det vara viktigt jag torska för 5 år sen på ringa narkotika. tog upp det är noll nytta för samhället att läsa det och nu är situationen annorlunda nu när eu gått in och gett sin dom. Sen såklart la jag till stämming ihop med flera bekanta vilket lkommer leda till höga böter och sanktioner inom snarframtid haha
Senast redigerad av AzorAhai.x 2026-09-19 kl. 20:09.
Citera
2026-09-20, 02:45
Medlem
Citat:
ja jag nämde det saknar noll almänintresse för hur kan det vara viktigt jag torska för 5 år sen på ringa narkotika. tog upp det är noll nytta för samhället att läsa det och nu är situationen annorlunda nu när eu gått in och gett sin dom. Sen såklart la jag till stämming ihop med flera bekanta vilket lkommer leda till höga böter och sanktioner inom snarframtid haha
Snyggt, du har all rätt att få en andra chans och bli raderad från dessa söktjänster. Jag har skickat ett mejl till dem och ej blivit borttagen och ska snart gå vidare och stämma. När IMY kommit med sitt beslut kommer stämningarna regna in över dem.

Ett gammalt gallrat skitbrott SKA kunna raderas och man ska få en andra chans. Får man inte andra chans då ska man ta en andra chans.
Citera
2026-09-20, 07:50
Medlem
Någon som provat att använda sajten trygg profil?
Citera
2026-09-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Någon som provat att använda sajten trygg profil?

Läser på deras sida om borttagning från Lexbase, citat nedan. Om du vill ta reda på om de kan få bort din typ av dom kanske du får vara mer specifik vad det gäller så någon kan jämföra med sitt försök. Eller maila de och fråga. Jag vore också nyfiken på hur "svåra" domar de har fått bort.

https://tryggprofil.se/ta-bort-fran/lexbase

Citat:
Kan ni verkligen ta bort mig från Lexbase?

I många fall ja — särskilt om domen är gammal, frikännande, eller om publiceringen orsakar tydlig skada. Vi använder en kombination av GDPR, EU-domstolens "rätten att bli bortglömd" (Google Spain-domen) och svensk integritetslagstiftning. Vi är ärliga: vissa domar kan vi inte få bort, men vi prövar varje fall.
Citera
2026-09-20, 11:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Läser på deras sida om borttagning från Lexbase, citat nedan. Om du vill ta reda på om de kan få bort din typ av dom kanske du får vara mer specifik vad det gäller så någon kan jämföra med sitt försök. Eller maila de och fråga. Jag vore också nyfiken på hur "svåra" domar de har fått bort.

ÄR JU GARANTERAT NÅGON I SAMMA KONCERN SOM FÖRSÖKER FÅ UT LITE SISTA STÅLAR NU
Citera
2026-09-20, 12:37
Medlem
Citat:

Nja, jag tänkte mer på om de kan få bort Google länkar permanent, och om de är ett seriöst företag gällande betalning, man måste lämna kortuppgufter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in