Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
För det första finns det inga officiella uppgifter på flytvästar så varför förutsätter du saker runt det?
För det andra var det en vanlig fritidsbåt.
Bör man inte åka båt med barn alltså?
För det tredje var det inte mörkt 21.27 på olycksdagen.
För det fjärde måttlig sikt. Inget ingen annan inte hade åkt ut i.
För det femte mycket få fritidsbåtar har AIS.
Olyckor sker.
Du behöver inte påtala hur oansvariga andra föräldrar är även om du säkert är en fantastisk förälder när du springer runt på Ica med cykelhjälm.
Det handlar om att ha lite sunt förnuft.
Antingen kan man vara hyperindividualistisk, tro att man är odödlig och hävda att man har rätten på sin sida. Eller annars kan man vara lite ödmjuk, vidta säkerhetsåtgärder, vara ansvarsfull och vara lite förutseende.
Om du går ute en vinterdag i svarta kläder så kan du ju hävda att du har rätten att korsa ett övergångsställe. Men om du vill undvika att bli påkörd så kan du ju bära en reflex. Det är ingen lag på att ha ljusa kläder och reflexer. Men är du lite ödmjuk för att det inte är så lätt att se dig, så kan du vara lite förutseende.
Samma om du är i trafiken, så får man vara lite försiktig runt stora fordon som bussar och lastbilar. Du kan hävda att det är din rätt att befinna dig var du nu är och att lastbilen ska veja för dig. Men man kan ju alternativt vara lite försiktig och hålla avstånd för att undvika att bli påkörd.
Du kan hävda hur mycket du vill att det är en extremt vanlig fritidsbåt, att det var strålande sol, att ingen annan någonsin har AIS, att spädbarn hela tiden åker båt, bla bla bla. Ändå blev de påkörda och två av dem dog. Så något har de ju gjort fel. Right?
I slutändan kan man bara vara ansvarig för sig själv och sina egna handlingar. Om något går fel, så kan du bara tänka vad du själv skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika det. Oavsett vems fel det var.
Om jag blir påkörd av en bil en mörk natt, så även om det var bilens fel, så kan jag fråga mig själv vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda. Kanske bära en reflex.
Är man ute på vattnet, så kanske det är smart att då och då se sig omkring. Kanske att ha flytväst. Kanske att göra sig sedd med ljus eller AIS. Det finns säkert något som snipan skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika olyckan.