2026-08-16, 14:57
Medlem
Jag besitter ingen juridisk kompetens, speciellt inte inom området. Utifrån det som framkommit i tråden och i artiklarna, och med lite sunt förnuft, tycker jag att det är rimligt att skuld och ansvar ligger på lots och kapten. Hur som haver. Jag har för min egen skull några frågetecken att reda ut. Om det tolkas som förebråelser är det inte min mening. Jag liksom ni andra försöker helt enkelt förstå hur det hela kunde ske.

Ni som rör er med fritidsbåtar nära fartleder, brukar man inte hålla ordentligt avstånd till större fartyg? Eller chansar man ibland, som den framförvarande brodern verkar ha gjort, för att hinna förbi? Spontant hade jag själv haft väldigt stor respekt för kraften i ett så stort och konsekvenserna av en felbedömning. Jag vet min mor som arbetade på stor skuta i närområdet har berättat om hur obehagligt det var med de stora fartygen, om riskerna med sug- och/eller strömningseffekter nära skrovet, propellerströmmen, osv.

Hur kan man missbedöma avståndet till ett fartyg så kraftigt? Om jag jämför med vägtrafik i mörker eller skymning är min upplevelse att man förlorar många av de fasta riktmärken och detaljer i omgivningen som i dagsljus hjälper en att uppskatta fart och avstånd. Det är betydligt svårare att bedöma både avstånd och hastighet på andra fordon i mörker än i dagsljus. Kanske är det en faktor även på sjön? Avstånd och fart kan vara bedrägliga.

Även om det skulle vara dålig sikt, tufft väder och mörkt, tänker jag att det är svårt att undgå fartygets belysning.

Vidare har jag svårt att förstå hur två personer, lots och kapten, som rimligen är kompetenta och erfarna i den här typen av miljö inte vidtar större försiktighet i den intensiva sommarsjötrafiken. För mig är det helt enkelt svårt att få ihop. Naivitet? Lathet? Dålig arbetsmoral?

Och en annan fråga: finns det inte övervakningskameror på den här typen av fartyg som kan ge en bild av vad som faktiskt hände och vad lots och kapten befann sig?
Citera
2026-08-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
De resonerade ju uppenbarligen inte så? De gjorde ju alla fel. Inga flytvästar. Åka i liten, öppen båt med barn. Åka när det är mörkt och dålig sikt. Åka framför ett lastfartyg. Inte ha AIS.

Hade de gjort något som helst för att förebygga en olycka hade de kanske alla varit i livet idag.

Men vad man har hört, så agerade de som oansvariga föräldrar som inte försökte förebygga olyckan på något sätt som helst.

Så det är väl inte förvånande att olyckan skedde. Hoppas detta är en läxa till dem och andra föräldrar att tänka på sin familjs säkerhet. Naturen är en farlig plats.

För det första finns det inga officiella uppgifter på flytvästar så varför förutsätter du saker runt det?
För det andra var det en vanlig fritidsbåt.
Bör man inte åka båt med barn alltså?
För det tredje var det inte mörkt 21.27 på olycksdagen.
För det fjärde måttlig sikt. Inget ingen annan inte hade åkt ut i.
För det femte mycket få fritidsbåtar har AIS.

Olyckor sker.
Du behöver inte påtala hur oansvariga andra föräldrar är även om du säkert är en fantastisk förälder när du springer runt på Ica med cykelhjälm.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-16 kl. 15:04.
Citera
2026-08-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
För det första finns det inga officiella uppgifter på flytvästar så varför förutsätter du saker runt det?
Mycket få fritidsbåtar har AIS.

Olyckor sker.
Du behöver inte påtala hur oansvariga andra föräldrar är även om du säkert är en fantastisk förälder när du springer runt på Ica med cykelhjälm.

Nej, olyckor skapas.

Tända lanternor i svåra ljusförhållanden kan göra att du uppfattas trots att någon annan är disträ eller blivit distraherad av samtal på bryggan och bara kikar ut lite extensivt, sådär. Speciellt en (bra!) vit akterlanterna kan glimma till i motljuset från en solnedgång och dra till sig någons uppmärksamhet.

Att inte ha flytvästar till alla ombord, och/eller inte bära dem är sannerligen inte förenligt med ett genomgående säkerhetstänk.

Att hålla utkik runt om horisonten måste vara prio 1 A på sjön, speciellt när man tuffar på i deplacementsfart - om ens det, i en liten båt.

Speciellt när man går i en trafikerad farled.

Självklart var det fel av Misje Verde att segla ner den lilla snipan.

Men, gjorde verkligen den ansvarige ombord på snipan allt för att undvika en katastrof?

Jag säger nej! men å andra sidan kör jag motorcykel och är drillade att täcka upp för andras misstag eftersom jag vill överleva själv.

Olyckor skapas. Dom byggs upp sten för sten under lång tid och genom en serie misstag som var och en går ganska lätt att korrigera - men som samfällt faller ut på sämsta tänkbara sätt när dom tillåtits uppnå kritisk massa.

Resonemanget "olyckor händer" är bästa sättet att skapa nya.
Citera
2026-08-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Jag besitter ingen juridisk kompetens, speciellt inte inom området. Utifrån det som framkommit i tråden och i artiklarna, och med lite sunt förnuft, tycker jag att det är rimligt att skuld och ansvar ligger på lots och kapten. Hur som haver. Jag har för min egen skull några frågetecken att reda ut. Om det tolkas som förebråelser är det inte min mening. Jag liksom ni andra försöker helt enkelt förstå hur det hela kunde ske.

Ni som rör er med fritidsbåtar nära fartleder, brukar man inte hålla ordentligt avstånd till större fartyg? Eller chansar man ibland, som den framförvarande brodern verkar ha gjort, för att hinna förbi? Spontant hade jag själv haft väldigt stor respekt för kraften i ett så stort och konsekvenserna av en felbedömning. Jag vet min mor som arbetade på stor skuta i närområdet har berättat om hur obehagligt det var med de stora fartygen, om riskerna med sug- och/eller strömningseffekter nära skrovet, propellerströmmen, osv.

Hur kan man missbedöma avståndet till ett fartyg så kraftigt? Om jag jämför med vägtrafik i mörker eller skymning är min upplevelse att man förlorar många av de fasta riktmärken och detaljer i omgivningen som i dagsljus hjälper en att uppskatta fart och avstånd. Det är betydligt svårare att bedöma både avstånd och hastighet på andra fordon i mörker än i dagsljus. Kanske är det en faktor även på sjön? Avstånd och fart kan vara bedrägliga.

Även om det skulle vara dålig sikt, tufft väder och mörkt, tänker jag att det är svårt att undgå fartygets belysning.

Vidare har jag svårt att förstå hur två personer, lots och kapten, som rimligen är kompetenta och erfarna i den här typen av miljö inte vidtar större försiktighet i den intensiva sommarsjötrafiken. För mig är det helt enkelt svårt att få ihop. Naivitet? Lathet? Dålig arbetsmoral?

Och en annan fråga: finns det inte övervakningskameror på den här typen av fartyg som kan ge en bild av vad som faktiskt hände och vad lots och kapten befann sig?
Man kan ju även misstänka att man inte programmerat radarn med Warning collision.
Då hade man fått ett "pip" på bryggan.
Citera
2026-08-16, 15:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Länk

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

Citat

"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel."
Tack. Då vet vi vad som sagts.
Citera
2026-08-16, 15:30
Medlem
Citat:
För det femte mycket få fritidsbåtar har AIS.

Olyckor sker.
Vad för AIS funktion tror du att mycket få fritidsbåtar har?
Citera
2026-08-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, olyckor skapas.

Tända lanternor i svåra ljusförhållanden kan göra att du uppfattas trots att någon annan är disträ eller blivit distraherad av samtal på bryggan och bara kikar ut lite extensivt, sådär. Speciellt en (bra!) vit akterlanterna kan glimma till i motljuset från en solnedgång och dra till sig någons uppmärksamhet.

Att inte ha flytvästar till alla ombord, och/eller inte bära dem är sannerligen inte förenligt med ett genomgående säkerhetstänk.

Att hålla utkik runt om horisonten måste vara prio 1 A på sjön, speciellt när man tuffar på i deplacementsfart - om ens det, i en liten båt.

Speciellt när man går i en trafikerad farled.

Självklart var det fel av Misje Verde att segla ner den lilla snipan.

Men, gjorde verkligen den ansvarige ombord på snipan allt för att undvika en katastrof?

Jag säger nej! men å andra sidan kör jag motorcykel och är drillade att täcka upp för andras misstag eftersom jag vill överleva själv.

Olyckor skapas. Dom byggs upp sten för sten under lång tid och genom en serie misstag som var och en går ganska lätt att korrigera - men som samfällt faller ut på sämsta tänkbara sätt när dom tillåtits uppnå kritisk massa.

Resonemanget "olyckor händer" är bästa sättet att skapa nya.

Man kan givetvis köra med lanternor hela dagen. Men det är inte det normala.
Man har helt enkelt inte lanternor när det är ljust, vilket det också var. Det var inte ens skymning, som någon ivrigt påstår. Skymning sker efter solens nedgång. Solen gick ner 11 minuter efter olyckan 28/7.
Flytvästar ska man ha. Huruvida det använts här vet vi ej mer än i en trådsanning. Sjöräddning ska ha sagt något tidigt, säger någon. Men det finns inga officiella uppgifter. Så att sia om det är bara dumt.
Men, om man inte haft flytvästar är det givetvis förkastligt.
Utkik bör man också ha. Exakt vad man gjort och inte gjort ang det vet vi inte heller. Vi kan bara gissa.

Olyckor sker.
Förestår poängen med skapas också. Någonstans är det en kombination. Ska man helt agera utifrån att undvika olyckor får man sitta i soffan.
Sedan kan man i olika grad förhindra utgången av en ev olycka, absolut. Kanske i somliga fall förhindra den helt.
Men det blir mest på en barnslig nivå när man diskuterar något som redan skett, och inte minst när man inte vet hälften av såväl förutsättningar som vad som faktiskt har skett.
Haverikommissionens rapport blir i detta avseende intressant. Där läggs ju alla kort på bordet, från båda håll.
Citera
2026-08-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad för AIS funktion tror du att mycket få fritidsbåtar har?

Vad för funktion? Pratar du om klassning eller vad svamlar du om? Jag tror ingenting.
Generellt har mycket få fritidsbåtar AIS. Oavsett nivå på sändare, mottagare, etc.

Ska du inte förbereda dig för Skugges gangbang?
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-16 kl. 15:56.
Citera
2026-08-16, 15:58
Medlem
448s avatar
Ganska vanligt bland segelbåtar men det kommer på bredfront iaf för större fritidsbåtar
Citera
2026-08-16, 16:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Således, snipans kapten har MINST halva skulden till den här olyckan.

Det här har du upprepat några gånger. Jag undrar om du saknar förståelse för vilka delar av sjövägsreglerna som är överordnade andra sjövägsregler, eller om du tror att alla regler är lika mycket värda?

Såvitt vi vet nu, så har fartyget brutit mot regeln om god utkik, det har brutit regeln om att upphinnande väjer och som en följd av detta har de seglat ner en mindre båt.

Snipan har (kanske) brutit mot regeln om utkik, i så måtto att man inte observerat att ett fartyg bryter mot en mycket grundläggande sjövägsregel (upphinnande).

Menar du på fullt allvar att "Snipan har minst lika stor skuld" ?

Edit: felslag
Senast redigerad av Bergakungen 2026-08-16 kl. 16:17.
Citera
2026-08-16, 16:10
Medlem
Citat:
Man kan givetvis köra med lanternor hela dagen. Men det är inte det normala.
Man har helt enkelt inte lanternor när det är ljust, vilket det också var. Det var inte ens skymning, som någon ivrigt påstår. Skymning sker efter solens nedgång. Solen gick ner 11 minuter efter olyckan 28/7.

Jag pratar inte om skymning. Jag skrev "svåra ljusförhållanden."
Jag vet av egen erfarenhet hur mycket hjälp man har utav att visa ljus vid lågt stående sol.

På sjön blir det ändå viktigare. Under gång västerut har man en ljus himmel mot sig vid solnedgång, och återsken i vattenytan dessutom. En bra akterlanterna på en liten båt kan vara det som bryter mönstret och tränger igenom bruset.

Absolut ingen garanti, men det kan hjälpa.
Jag såg till att byta ut alla lanternor på grabbens segelbåt som inte bara syns våldsamt mycket bättre, men dessutom kan vara tända fler timmar utan att ladda ur batterierna.

Varför strunta i något som ökar dina chanser?
Citera
2026-08-16, 16:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hehehe.
Kan berätta från verkliga livet en liten historia.

Var kock på ett fartyg som strävade uppför Göta Kanal, nånstans mellan Göteborg och Lilla Edet.
På bryggan, Kapten, eller som vi sa Skepparn, Lots och befaren Ljungman, möjligen Matros, som då stod vid rodret. Jag kom upp och sa att maten var serverad, varvid Skepparn och ljungman avvek till matsalen.

Kvar var jag och Lotsen som pratade lite och han tyckte jag kunde ta rodret. Sa naturligvis att jag "bara" var kock, men det brydde han sig inte om, gör bara som jag säger sa han.
Fick då lära mig styra, stötta och nån mer sjömansterm jag glömt. Det gick ju bra ända tills Skepparn kom upp på bryggan igen. Han skrattade lite och sa att det är bäst att jag går och dukar av.
Lotsen var i alla fall nöjd... och jag med.

Ingen aning om Lotsen kan kommendera vem han vill till att styra fartget.
På privatägda, relativt små båtar (den i mitt exempel är 58 fot), så bryr man sig i regel inte om formell kompetens. Vi var tre personer som kan segla, en av oss är sjökapten, vi andra två saknar formell kompetens, men har erforderlig kunskap. Om man som Veridictores vill göra gällande att en person utan formell kompetens inte kan föra befäl på någon båt så får vi nog friskriva snipans förare från all typ av ansvar direkt, för vi vet ju inte ens om han har kustskepparexamen. Fast så fungerar det naturligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in