2026-08-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Med revade segel (minskad segelyta) är m an absolut fortfarande en seglare.

Tar du däremot hjälp av motorn upphör du att vara segelbåt.

Jag seglar hyfsat ofta med revade segel i stark vind.

Ja, jag var otydlig. Jag syftade på läget där man kanske tar stöd av en revad stor och går för motor. Men visst finns det lägen där man seglar med revade segel med. Håller helt med dig om att de fortfarande har företräde mot en icke-fiskande motordriven då. Sorry
Citera
2026-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag tittade på lite övervakningsbilder från mina kameror för tiden och datum när olyckan skedde och det va ljust knappt skymning, bilderna är tagna väster om E6, men det som talar för sikten var dålig lokalt vid tillfället är några. Att fartyget inte har sett de 2 båtarna visuellt, att den olycksdrabbade båten inte sett fartyget och håll undan, att den första båten inte heller sett fartyget förrän han tittade bakom sig för att se var efterföljande båt var och då sett in i fartygssidan. Båda har troligen inte hört något heller. Den som har kunnat undvika olyckan är befälhavare och lots på fartyget, de hade iallfal, tecknisk utrustning för detta
Så är det. Har själv lagt ut bilder från när hon passerar mig någon timma innan olyckan och över havet vid olyckstillfället samt från min väderstation med ljusintensitetsmätare. Jag var även själv ute på sjön till 21-tiden strax norr om olyckan i en betydligt mindre båt.
Citera
2026-08-16, 22:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Lanteror drar mycket ström, jättemycket. Du verkar inte veta mycket om el och segelbåtar.

En lanterna är normalt på 15-25 watt och du har minst en på en segelbåt, vissa tom tre stycken. Ledlampor , ja vissa har det nya båtar och några prylbögar.
LED är bara en ljuskälla (som typ glödlampa) och inte en hel armatur.

Det går utmärkt att montera ledlampor i äldre lanternor, vilket jag har gjort.
Citera
2026-08-16, 22:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
För det första, hon var inte under däck. LÄS innan du skriver skit.

För det andra, ja den som är "kapten" på skutan ska ha kolla på detta och om det är pappan dubbel koll på sin fru och sina barn, är det så svårt att fatta?
Kan du vida en officiell källa på var samtliga befann sig ombord på snipan?

Jag har i alla fall inte sett annat än "Veri-diktatorns" konstruerade påstående, både gällande att alla satt i sittbrunnen och att två saknade flytväst.

Att sitta utan flytväst i sittbrunnen verkar minst sagt underligt om dom gjort det, när både pappan och sonen bar flytväst.
Citera
2026-08-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Så är det. Har själv lagt ut bilder från när hon passerar mig någon timma innan olyckan och över havet vid olyckstillfället samt från min väderstation med ljusintensitetsmätare. Jag var även själv ute på sjön till 21-tiden strax norr om olyckan i en betydligt mindre båt.
Men som jag skrev, otroligt att 3 parter inte sett varken fartyget eller fritidsbåtar , det måste ha varit sikten som saknades beroende av lokalt mörk himmel och lite regn.

Edit det va ju 6 vuxna personer som inte såg någonting.
Senast redigerad av Fnero52 2026-08-16 kl. 22:34.
Citera
2026-08-16, 22:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om det inte var pappan då?
Du vet väl inte vem som framförde snipan?

Svammel, svammel och svammel.
Det går att sluta sig till att pappan var den som körde snipan, från offentliga uttalanden för flera dagar sedan.
Citera
2026-08-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det går att sluta sig till att pappan var den som körde snipan, från offentliga uttalanden för flera dagar sedan.

Jag säger inte att det är fel.
Men vilka officiella uttalanden har påstått det?
Jag kan inte påminna mig om att hört det mer än att man förutsatt det här i denna tråd.
Precis som så många andra saker som förutsatts, lästs in, etc. utan att man faktiskt vet.
Det enda så vitt jag vet som talar för det är att man sagt att man inte ska åtala snipans förare, vilket man då kan tänkas anta vara pappan. Men i klartext har man inte sagt vem föraren var. Lika lite som man sagt var alla satt, om man bar flytväst, om lanternor var tända, osv osv.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-16 kl. 23:02.
Citera
2026-08-16, 23:08
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Fin uppsats...

Men knappt något av vad du skriver stämmer med verkligheten och sunt förnuft, några axplock: snipan var varken liten eller öppen; det var inte mörkt; det var inte dåligt väder.

Det är svårt att veta om man gör det, om man varken ser, hör eller känner lukten av fartyget.

Det där har du missförstått. Säkerhetstänket är betydligt större nu, än för 50 år sedan.

Själv har jag tre bekanta (som inte känner varandra) som i snipor åkte upp från Götaverken till Stora Le och via Halden ner till Marstrand, helt utan sjökort och AIS. Med KAK Bilatlas, kommer man långt. Även in i Norge...

Regeln för barn och flytväst var: "När du har klarat Järnmagistern (*) slipper du flytvästen." En bra sporre för en 7-åring.

PS

Har du provat att sova med flytvästen på?

PPS

Du glömde nämna minst två radars; Starlink; ECDIS; osv...

(*)
På den gamla goda tiden ingick klädsim. Och Tyska hoppet från 10:an.
1) Det var dålig sikt och kväll. Lastfartyget körde ju på snipan. Så uppenbarligen såg de dem inte.

2) Det är vanligt sunt förnuft att ha uppsikt kring sig ute på vattnet. När du kör bil så tittar du väl i backspegeln med jämna mellanrum? Vad då "inte såg" ett lastfartyg. Var föraren på snipan blind?

3) Du säger säkerhetstänket är bättre idag jämfört med 50 år sedan. Denna olyckan är väl kvitto på att snipan saknade säkerhetstänk.

4) Vad spelar din anekdot för roll om att åka till Norge? Visst, finns säkert någon som har åkt kajak till Grönland med ögonbindel och lyckats undvika 10 fraktfartyg. Men det bevisar ju inte att det hela är smart att göra.

5) Förstår inte vad du vill säga med flytvästen. Även som vuxen kan man ju ramla i vattnet, slå huvudet i kanten av båten, svimma och drunkna. Argumenterar du seriöst för att man inte behöver flytväst? Och du klagar över att det är obekvämt att sova i flytväst? Skit i flytvästen då, men skyll dig själv när du blir påkörd och sjunker till havets botten. Det är ju ditt egna val i slutändan.
Citera
2026-08-16, 23:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag säger inte att det är fel.
Men vilka officiella uttalanden har påstått det?
Jag kan inte påminna mig om att hört det mer än att man förutsatt det här i denna tråd.
Precis som så många andra saker som förutsatts, lästs in, etc. utan att man faktiskt vet.
Det enda så vitt jag vet som talar för det är att man sagt att man inte ska åtala snipans förare, vilket man då kan tänkas anta vara pappan. Men i klartext har man inte sagt vem föraren var. Lika lite som man sagt var alla satt, om man bar flytväst, om lanternor var tända, osv osv.
Här är mitt eget inlägg från 6/8, med slutledning och länk till uttalandet.
Det jag fetat är jag också intresserad av mer verifierad information om.
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Senast redigerad av sykkelpump 2026-08-16 kl. 23:38.
Citera
2026-08-16, 23:13
Medlem
Jag undrar en sak. Om vi antar att det var till Lycke småbåtshamn som familjen i snipan var påväg till vilken väg hade dom tagit då från olycksplatsen? Har knappt någon båtvana så jag ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar men passerar man på höger eller vänster sida om Älgön och hur lång tid tar det till Lycke småbåtshamn?
Citera
2026-08-16, 23:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
För det första finns det inga officiella uppgifter på flytvästar så varför förutsätter du saker runt det?
För det andra var det en vanlig fritidsbåt.
Bör man inte åka båt med barn alltså?
För det tredje var det inte mörkt 21.27 på olycksdagen.
För det fjärde måttlig sikt. Inget ingen annan inte hade åkt ut i.
För det femte mycket få fritidsbåtar har AIS.

Olyckor sker.
Du behöver inte påtala hur oansvariga andra föräldrar är även om du säkert är en fantastisk förälder när du springer runt på Ica med cykelhjälm.
Det handlar om att ha lite sunt förnuft.

Antingen kan man vara hyperindividualistisk, tro att man är odödlig och hävda att man har rätten på sin sida. Eller annars kan man vara lite ödmjuk, vidta säkerhetsåtgärder, vara ansvarsfull och vara lite förutseende.

Om du går ute en vinterdag i svarta kläder så kan du ju hävda att du har rätten att korsa ett övergångsställe. Men om du vill undvika att bli påkörd så kan du ju bära en reflex. Det är ingen lag på att ha ljusa kläder och reflexer. Men är du lite ödmjuk för att det inte är så lätt att se dig, så kan du vara lite förutseende.

Samma om du är i trafiken, så får man vara lite försiktig runt stora fordon som bussar och lastbilar. Du kan hävda att det är din rätt att befinna dig var du nu är och att lastbilen ska veja för dig. Men man kan ju alternativt vara lite försiktig och hålla avstånd för att undvika att bli påkörd.

Du kan hävda hur mycket du vill att det är en extremt vanlig fritidsbåt, att det var strålande sol, att ingen annan någonsin har AIS, att spädbarn hela tiden åker båt, bla bla bla. Ändå blev de påkörda och två av dem dog. Så något har de ju gjort fel. Right?

I slutändan kan man bara vara ansvarig för sig själv och sina egna handlingar. Om något går fel, så kan du bara tänka vad du själv skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika det. Oavsett vems fel det var.

Om jag blir påkörd av en bil en mörk natt, så även om det var bilens fel, så kan jag fråga mig själv vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda. Kanske bära en reflex.

Är man ute på vattnet, så kanske det är smart att då och då se sig omkring. Kanske att ha flytväst. Kanske att göra sig sedd med ljus eller AIS. Det finns säkert något som snipan skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika olyckan.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
125 iq men du skriver som en fjortis och förstår inte ens grundläggande koncept. Jo, tack. Den iq du hittils visar upp är inte speciellt imponerande. Folk på sjöbefälskolan som knappt klarat av att gå ut nian förstår sjövägsreglerna på ett sätt som du har svårt för.

Ett tydlig tecken på att någon gått i särskola är hur de skryter om hur smarta de är.

Trollar du eller du så här dum på riktigt?
Jag har inte någonstans skrivit att Misje Verde inte behöver följa reglerna eller inte kan ställas till ansvarditt inavlade stolpskott. Visa mig exakt var jag skriver att de inte ska vara ansvariga eller att de inte behöver följa reglerna. Gör detta eller lägg ner din mupp
Men din efterblivne.
Särskolan tycks du veta en hel del om...

Du kallar mig dum och jag svarar att jag har 125iq, vad är fel med det, det är ju sant,
vad ska jag svara menar du, ska jag ljuga?

Sjöbefälsskolan, vafan har det med mig att göra?

Vad du sagt och inte sagt, eller rättare sagt, skrivit, det får du väl hålla reda på själv.

Hela vår diskussion grundar ju i att du skyddar fartygskaptenen.
Att han har rätt att inte följa reglerna för hans fartyg var störst, att följa reglerna blir för dyrt, att reglerna är skrivna så de kan brytas osv.
Samt alla andra tokigheter du hittat på, helt ologiskt trams.
Som om det vore hämtat från en 12 årings uppfattning om lag och rätt.

Du måste väl förstå att man inte bara kan köra över och ta livet av folk?
Bara för att kapten inte brytt sig om att hålla koll runt sig och sitt fartyg.
Att skylla på att han inget sett eller hört något kommer han inte långt med...

Men tycker du att du har något som helst rätt i dina påståenden, det är kapten och lotsen från fartyget sitter häktade.
Mannen från fritidsbåten är inte misstänkt överhuvudtaget.
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in