2026-08-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Nej någon storm har det heller inte varit…

Det började närma sig solnedgång och ett lätt duggregn drog in. Solnedgång på västkusten innebär att det är bra ljust fortfarande.

Ang. Lanternor så är strömförbrukning ingen issue, de är inte särskilt starka och med LED drar de i princip ingenting.

Jag delar inte sin åsikt om segelbåtsförare. De tror ofta de är segelbåtar även om seglen är revade och inte sällan har jag fått panik-dra in mina redskap när man fiskar pga en segelbåt som skall snika aktern och tror de har företräde bara för att de har segel. De är lite som sjöns cyklister…
Jag tittade på lite övervakningsbilder från mina kameror för tiden och datum när olyckan skedde och det va ljust knappt skymning, bilderna är tagna väster om E6, men det som talar för sikten var dålig lokalt vid tillfället är några. Att fartyget inte har sett de 2 båtarna visuellt, att den olycksdrabbade båten inte sett fartyget och håll undan, att den första båten inte heller sett fartyget förrän han tittade bakom sig för att se var efterföljande båt var och då sett in i fartygssidan. Båda har troligen inte hört något heller. Den som har kunnat undvika olyckan är befälhavare och lots på fartyget, de hade iallfal, tecknisk utrustning för detta
Citera
2026-08-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nja. Eftersom Snipan inte hade någon som helst nautisk kompetens så utmynnar ju det i ett delat föräldraansvar. Således blev straffet det som de själva förorsakade. Hemskt trist men barnen väljer inte sina föräldrar

Mynnar ut.

Var har du fått för dig att snipan inte hade någon nautisk kompetens?
Delat föräldraansvar?
Är du packad?
Citera
2026-08-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
För det första, hon var inte under däck. LÄS innan du skriver skit.

För det andra, ja den som är "kapten" på skutan ska ha kolla på detta och om det är pappan dubbel koll på sin fru och sina barn, är det så svårt att fatta?

Om det inte var pappan då?
Du vet väl inte vem som framförde snipan?

Svammel, svammel och svammel.
Citera
2026-08-16, 20:41
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det är ngt som inte stämmer med "vittnesmålet". Solen hade inte gått ner vid tiden för olyckan så skulle han kollat snett bakåt åt nordväst hade han snarare haft solen i ögonen än upplevt ett mörker. Skulle båten kommit så nära att den skuggade solen kan det inte finnas en rimlighet att brodern inte sett att den andre blev överkörd om han låg så nära.

Dessutom att han sett "en stor svart vägg" så nära och sedan fortsatt köra i 30min innan han kollade om brorsan försvann i den väggen eller inte låter högst osannolikt.
Om inte brorsan varit kraftigt berusad, tror jag det vittnesmålet är påhittat

Som jag minns det, var det väldigt mörkt och blåsigt i media de första dagarna. Sedan ljusnade och mojnade det.

Tills idag trodde jag att informationen om brorsan och den "svarta väggen" kom från förundersökningen, som någon hade sålt till TV4. Det är ju så det brukar gå till.

Och att TV4 raderade sitt reportage om "svarta väggen" efter ett samtal med militären eller polisen.

Men nu börjar jag luta åt att TV4 kokade en svartsoppa på ett inlägg i den här tråden. Enligt min bedömning är inlägget skrivet av en säker källa, skribenten var t.ex. den förste som berättade vem Albin i 25:an var:

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Båt nummer 1 hade motorproblem och båt nummer 2 (som sjönk) åkte bakom. Helt plötsligt tittar kaptenen på båt nummer 1 bakåt och då ser han bara ett stort jävla skepp.
Stadsludret:

Har du fått någon ytterligare info sedan inlägget?

T.ex.: Vet du vad bröderna hade för navigationsutrustning?
Citera
2026-08-16, 20:46
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mynnar ut.

Var har du fått för dig att snipan inte hade någon nautisk kompetens?
Delat föräldraansvar?
Är du packad?
Ja jag har faktiskt druckit en GT. Kollade med egna alkometern. Blåste 0,4. Skämt åsido. De här ”Föräldrarna”. Borde för länge sedan fråntagits vårdnaden av sina barn. Framför allt pappan men även mamman bär ju skulden för dotterns död. Det här bevisar ju bara att kopulera klarar vem som helst. Att uppnå ens förarintyg eller kompetens att ansvarsfullt ta hand om sina barn det blev för svårt.
Citera
2026-08-16, 20:51
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vidrigt inlägg, och ett av de mest korkade.
Ändå bra att vara duktig på något.
Jag är hemskt ledsen men skulden ligger helt på familjen. Vidrigt? Ja det blir ju följden av ditt resonemang.
Citera
2026-08-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag är hemskt ledsen men skulden ligger helt på familjen. Vidrigt? Ja det blir ju följden av ditt resonemang.

Skuldfrågan kommer att utrönas.
Ditt svammel och personliga tyckande om föräldraansvar inte relevant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Rederiet vill gärna att försäkringen gäller, när exempelvis ett av deras fartyg mejar ner Tjörnbron...

Vad mer än att bestämma kurs och fart hade du förväntat dig?
så då borde det gälla även i farled om han har ansvar för navigeringen. Men så verkar det inte vara, endast kaptenen verkar vara det som är aktuellt?
Citera
Medlem
snigel1s avatar
Efter alla experters inlägg på tråden utkristaliseras bara: Alla kan ha rätt, eller fel. Juridik och sjörätt är en sak. Sunt förnuft på sjön en annan.
Citera
2026-08-16, 21:09
Medlem
snigel1s avatar
Hur trist det ändå må te sig i detta fall. Fruktansvärt att två personer gått bort. Sjörätten må påvisa vilka procentuella ansvarsfördelningar som gällde. Till slut handlar allt om omdöme. Det hade bevisligen inte poddaren. Frun visste väl inte bättre.
Citera
2026-08-16, 21:18
Medlem
snigel1s avatar
Seglation i farled med fritidsbåt är inte så lätt som folk tror. Ffa vill man ju inte själv varken råka illa ut eller skada andra. Skaffa förarintyg. Det är en god hjälp.
Citera
2026-08-16, 21:39
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Väljer man "Från Uddevalla" under "Rutter i RTZ format" här:

https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/lotsning/lotsomrade-marstrand/Rutter/brofjorden2/
De rutter som presenteras är de tänkta idealspår/korridorer som fartyget bör gå i. Rutterna ska däremot inte uppfattas som tvingande för enskilda fartyg. Beroende på till exempel mötande och annan trafik, eller övrig påverkan som väder och dylikt, kan avsteg från rutterna naturligtvis vara nödvändiga och då förenliga med gott sjömanskap.
Och inte har tillgång till en ECDIS, kan man importera målrutten här:

https://www.rtzrouteviewer.com/

Väljer man sedan "Satellite"uppe t.h. och startar en ruttsimulering genom att klicka på "Starttriangeln" längst ner t.v., får man ett spännande möte med ett grönt spökskepp precis syd om Katten. Simuleringen har då pågått 28.7 sjömil. Liten värld...

Addendum, beträffande Misje Verde:s målrutt:

Om man inte vågar tanka hem filer från sjofartsverket.se, kan man istället hoppa till:

https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Och välja "Lotsled och allmän farled" i listan t.v.

PS
Förslagsvis gör Skippo de rosa lotslederna minst 300 meter breda och förklarar att allt rosa är livsfarligt område. Även utanför Islandsberg.

Och innanför Tjörn...

I det billigaste abonnemanget sätter Skippo givetvis igång ett ihållande oändligt tjut när båten kör in i rosa...
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-16 kl. 21:52. Anledning: innanför Tjörn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in