Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Det är ngt som inte stämmer med "vittnesmålet". Solen hade inte gått ner vid tiden för olyckan så skulle han kollat snett bakåt åt nordväst hade han snarare haft solen i ögonen än upplevt ett mörker. Skulle båten kommit så nära att den skuggade solen kan det inte finnas en rimlighet att brodern inte sett att den andre blev överkörd om han låg så nära.
Dessutom att han sett "en stor svart vägg" så nära och sedan fortsatt köra i 30min innan han kollade om brorsan försvann i den väggen eller inte låter högst osannolikt.
Om inte brorsan varit kraftigt berusad, tror jag det vittnesmålet är påhittat
Som jag minns det, var det väldigt mörkt och blåsigt i media de första dagarna. Sedan ljusnade och mojnade det.
Tills idag trodde jag att informationen om brorsan och den "svarta väggen" kom från förundersökningen, som någon hade sålt till TV4. Det är ju så det brukar gå till.
Och att TV4 raderade sitt reportage om "svarta väggen" efter ett samtal med militären eller polisen.
Men nu börjar jag luta åt att TV4 kokade en svartsoppa på ett inlägg i den här tråden. Enligt min bedömning är inlägget skrivet av en säker källa, skribenten var t.ex. den förste som berättade vem Albin i 25:an var:
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Båt nummer 1 hade motorproblem och båt nummer 2 (som sjönk) åkte bakom. Helt plötsligt tittar kaptenen på båt nummer 1 bakåt och då ser han bara ett stort jävla skepp.
Stadsludret:
Har du fått någon ytterligare info sedan inlägget?
T.ex.: Vet du vad bröderna hade för navigationsutrustning?